Átadta hétfőn tízezredik kínai kávézóját is a Luckin Coffee, ezzel a hazai piacon tovább növelve előnyét az amerikai Starbucks előtt – írta kedden a South China Morning Post.
Nem véletlenül pörög fel egyre nagyobb fordulatszámra a két lánc vetélkedése a koffeinfüggők kegyeiért, 2025-ben már évi ezermilliárd jüan, azaz 140 milliárd dollár értékű kávét fogyasztanak Kínában az előrejelzések szerint.
Az új üzletet, amely két emeleten és összesen 600 négyzetméteren terül el a Luckin székhelyén, azaz a Fucsien tartománybeli Hsziamen városában, máris a márka zászlóshajójaként emlegetik.
A kínai vállalat, amelyet korábban a Nasdaqon is jegyeztek, mielőtt egy botrány miatt törölni kellett a tőzsdéről, csupán hat év alatt jutott el a 10 ezer üzletig, és 2021-ben előzte meg boltjai számát tekintve a Starbucksot.
Idén eddig egyébként Kínában 1137 üzlete nyílt meg, és Szingapúrban is folytatta a terjeszkedést. Délkelet-Ázsia különben is külföldi expanziója középpontjában áll.
A Luckin első negyedéves bevétele elérte a 44,4 milliárd jüant (1 jüan 49 forint), a nettó nyeresége pedig 564,8 millió jüan volt. A vállalat a tavalyi évet zárta először nyereséggel, amely 1,15 milliárd jüanra rúgott.
A seattle-i székhelyű Starbucks eddig Kínában összesen 6243 kávézót nyitott, ebből 153 a működését az idei első negyedévben kezdte meg. Ez volt egyébiránt az első olyan negyedév, amelyet 2021 óta forgalombővüléssel zárt, 3 százalékkal, 764 millió dollárra növelve árbevételét.
Az amerikaiak csak 2025-re tervezik a kilencezredik boltjuk megnyitását Kínában, amely addigra a márka legnagyobb piacaként megelőzheti az Egyesült Államokat
– mondta korábban a Starbucks indiai származású vezérigazgatója, Laxman Narasimhan.
Kína egy főre jutó kávéfogyasztása jelenleg mindössze 12 csésze évente, míg Japáné 200, az Egyesült Államoké pedig 380 csésze – emelte ki.
Megnyitotta a kávé színpompás templomát Sanghaj közelében a hódító StarbucksMég rengeteg dolga van a Starbucksnak Kínában, hiszen, bár már most is ott adja el a legtöbb kávét az Egyesült Államok után, a vezérigazgató szerint az igazi felfutás még csak ezután következik. |
Ezzel szemben a Luckin első pekingi kávézója 2017-es megnyitásától 2019-re gyorsan eljutott a 4500 üzletig, amikor is a New York-i Nasdaqra lépett.
Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) azonban azzal vádolta meg a kínai céget, hogy 2019 áprilisa és 2020 januárja között több mint 2,12 milliárd jüan fiktív forgalmat könyvelt le, miközben nettó vesztesége 34 százalékát kikozmetikázta a könyveiből. A vállalat emellett több mint 190 millió dollárral felfújta a kiadásait is, hogy elfedje a hamisított bevételi oldalt.
A Luckint ezt követően, 2020 májusában, kevesebb mint egy év tőzsdei jelenlét után törölték a Nasdaqról.
A vállalat 2022-ben fejezte be a bírság kifizetését, és csak egy kajmán-szigeteki kitérővel tudta elkerülni a csődöt, ahol az új vezetőség a felszámolóval együttműködve alapozta meg a kávézólánc második virágkorát.
Miután megnyugodtak a kedélyek, a vállalat most már a hongkongi tőzsdén való megjelenését fontolgatja.
A Starbucks és a Luckin amúgy eltérő árstratégiát alkalmaz, egy 473 milliliteres csésze amerikai típusú kávé a Starbucksnál 30 jüanba kerül, a Luckinnál viszont csak 20-ba. A kínai cégnek emellett rengeteg elvitelre árusító (pickup) üzlete van, amelyekben korlátozott számú ülőhelyet kínálnak, míg a Starbucks a legtöbb kávézóját közösségi térként rendezi be.
Tavaly azonban újabb versenytársak is beszálltak a kínai kávézópiacra, jellemzően a két piacvezető alá kínálva. Például a kínai Cotti-lánc, amelyet Lu Cseng-jao, a Luckin egyik – a könyvelési botrányt követően – kiszorított tulajdonosa alapított, 14 jüanért kínál egy 350 milliliteres amerikánót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.