BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Shanghai/china-june,2019,Close,Up,Luckin,Coffee's,Logo,Coffee,Brand,In

Ezrével nyitja üzleteit a Luckin Coffee a kínai kávépiacon, ahol nem babra megy a játék

Nem véletlenül pörög fel egyre nagyobb fordulatszámra a kínai Luckin Coffee és az amerikai Starbucks vetélkedése a koffeinfüggők kegyeiért, 2025-ben már évi ezermilliárd jüan, azaz 140 milliárd dollár értékű kávét fogyasztanak Kínában az előrejelzések szerint.

Átadta hétfőn tízezredik kínai kávézóját is a Luckin Coffee, ezzel a hazai piacon tovább növelve előnyét az amerikai Starbucks előtt – írta kedden a South China Morning Post.

Zhongshan,Guangdong,China-september,5,2023:luckin,Coffee,With,Poster,Of,The
Fotó: Shutterstock

Nem véletlenül pörög fel egyre nagyobb fordulatszámra a két lánc vetélkedése a koffeinfüggők kegyeiért, 2025-ben már évi ezermilliárd jüan, azaz 140 milliárd dollár értékű kávét fogyasztanak Kínában az előrejelzések szerint.

Az új üzletet, amely két emeleten és összesen 600 négyzetméteren terül el a Luckin székhelyén, azaz a Fucsien tartománybeli Hsziamen városában, máris a márka zászlóshajójaként emlegetik.

A kínai vállalat, amelyet korábban a Nasdaqon is jegyeztek, mielőtt egy botrány miatt törölni kellett a tőzsdéről, csupán hat év alatt jutott el a 10 ezer üzletig, és 2021-ben előzte meg boltjai számát tekintve a Starbucksot.

Idén eddig egyébként Kínában 1137 üzlete nyílt meg, és Szingapúrban is folytatta a terjeszkedést. Délkelet-Ázsia különben is külföldi expanziója középpontjában áll.

A Luckin első negyedéves bevétele elérte a 44,4 milliárd jüant (1 jüan 49 forint), a nettó nyeresége pedig 564,8 millió jüan volt. A vállalat a tavalyi évet zárta először nyereséggel, amely 1,15 milliárd jüanra rúgott.

Eközben a Starbucks küszködött Kínában

A seattle-i székhelyű Starbucks eddig Kínában összesen 6243 kávézót nyitott, ebből 153 a működését az idei első negyedévben kezdte meg. Ez volt egyébiránt az első olyan negyedév, amelyet 2021 óta forgalombővüléssel zárt, 3 százalékkal, 764 millió dollárra növelve árbevételét.

30,March,2019,,Wuhan,China:,Several,Luckin,Coffee,Cups,The
Fotó: Shutterstock

Az amerikaiak csak 2025-re tervezik a kilencezredik boltjuk megnyitását Kínában, amely addigra a márka legnagyobb piacaként megelőzheti az Egyesült Államokat

– mondta korábban a Starbucks indiai származású vezérigazgatója, Laxman Narasimhan.
Kína egy főre jutó kávéfogyasztása jelenleg mindössze 12 csésze évente, míg Japáné 200, az Egyesült Államoké pedig 380 csésze – emelte ki. 

Megnyitotta a kávé színpompás templomát Sanghaj közelében a hódító Starbucks

Még rengeteg dolga van a Starbucksnak Kínában, hiszen, bár már most is ott adja el a legtöbb kávét az Egyesült Államok után, a vezérigazgató szerint az igazi felfutás még csak ezután következik.

 

A Wall Streeten tört meg a Luckin első növekedési hulláma

Ezzel szemben a Luckin első pekingi kávézója 2017-es megnyitásától 2019-re gyorsan eljutott a 4500 üzletig, amikor is a New York-i Nasdaqra lépett.

Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) azonban azzal vádolta meg a kínai céget, hogy 2019 áprilisa és 2020 januárja között több mint 2,12 milliárd jüan fiktív forgalmat könyvelt le, miközben nettó vesztesége 34 százalékát kikozmetikázta a könyveiből. A vállalat emellett több mint 190 millió dollárral felfújta a kiadásait is, hogy elfedje a hamisított bevételi oldalt.

A Luckint ezt követően, 2020 májusában, kevesebb mint egy év tőzsdei jelenlét után törölték a Nasdaqról.

A vállalat 2022-ben fejezte be a bírság kifizetését, és csak egy kajmán-szigeteki kitérővel tudta elkerülni a csődöt, ahol az új vezetőség a felszámolóval együttműködve alapozta meg a kávézólánc második virágkorát.

Miután megnyugodtak a kedélyek, a vállalat most már a hongkongi tőzsdén való megjelenését fontolgatja.

 

Egyre többen gyülekeznek a kínai mézesbödön körül

A Starbucks és a Luckin amúgy eltérő árstratégiát alkalmaz, egy 473 milliliteres csésze amerikai típusú kávé a Starbucksnál 30 jüanba kerül, a Luckinnál viszont csak 20-ba. A kínai cégnek emellett rengeteg elvitelre árusító (pickup) üzlete van, amelyekben korlátozott számú ülőhelyet kínálnak, míg a Starbucks a legtöbb kávézóját közösségi térként rendezi be.

Tavaly azonban újabb versenytársak is beszálltak a kínai kávézópiacra, jellemzően a két piacvezető alá kínálva. Például a kínai Cotti-lánc, amelyet Lu Cseng-jao, a Luckin egyik – a könyvelési botrányt követően – kiszorított tulajdonosa alapított, 14 jüanért kínál egy 350 milliliteres amerikánót.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.