BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A picture taken on August 21, 2018 shows the research and development campus of cigarette and tobacco manufacturing company Philip Morris International, in Neuchatel, western Switzerland. Big tobacco companies moved on October 11, 2018 to counter the hard line taken by a  global tobacco control treaty, including its decision that new "vaping" products should face the same restrictions as cigarettes. (Photo by Fabrice COFFRINI / AFP)

Füstbe ment terv: a dohányipari vállalat, a Philip Morris szabadulna gyógyszeripari leányvállalatától

A dohányipari szereplők küzdenek a diverzifikációval, mivel évek óta folyamatosan csökken a dohányzók aránya, kénytelenek más területeken terjeszkedni. A Philip Morris a gyógyszeriparban jelent meg két éve, eddig azonban nem sok öröme volt a felvásárlásokból, ezért az üzletág átalakítását tervezi.

A Philip Morris International (PMI) azt fontolgatja, hogy eladja a legnagyobb gyógyszeripari leányvállalatában, a Vecturában lévő részesedését. A Marlboro cigaretták készítője a gyógyszergyártó üzletág működtetéséhez is partnert keres, jelenleg a Deutsche Bankkkal folytat tárgyalásokat, de felmerült a teljes üzletág többségi vagy kisebbségi részesedésének értékesítése is – írja a The Wall Street Journal.

A picture taken on August 21, 2018 shows the research and development campus of cigarette and tobacco manufacturing company Philip Morris International, in Neuchatel, western Switzerland. Big tobacco companies moved on October 11, 2018 to counter the hard line taken by a  global tobacco control treaty, including its decision that new "vaping" products should face the same restrictions as cigarettes. (Photo by Fabrice COFFRINI / AFP)
Melléfogott a Philip Morris, nem jött a profit az egészségipari vállalkozásaiból. Fotó: AFP

A dohányipari óriás 2021-ben három gyógyszeripari vállalatot vásárolt meg több mint 2 milliárd dollárért: az inhalátorokat gyártó brit cég, a Vectura 1,36 milliárdért került a PMI kezébe, a nikotintapaszokat készítő dán Fertin Pharmát több mint 800 millió dollárért szerezte meg, míg az amerikai OtiTopic bekebelezésének részleteit nem hozták nyilvánosságra. A Philip Morris azért döntött az akvizíció mellett, hogy bővítse portfólióját. 

A döntést azonban többen is bírálták két éve, brit orvosok és tudósok nyílt levélben kritizálták a céget: szerintük visszás, hogy a dohányzással összefüggő betegségek kezeléséből profitálhat a dohányipar egyik legnagyobb szereplője. A várt profit azonban elmaradt, az üzletág veszteségesen működik, ami több tényezővel magyarázható: például az OtiTopic egyik új gyógyszerének klinikai tesztje kudarcba fulladt.

Több forrás szerint a cég vezetését váratlanul érte, hogy a gyógyszeripari termékek, főleg az inhalációs készítmények kifejlesztése, majd engedélyeztetése mennyi időt vesz igénybe. Így aztán érthető, hogy a vállalat az üzletág átalakítását tervezi. Mindez rámutat arra is, hogy a dohányipari szereplők egyelőre csak küzdenek a diverzifikációval, pedig köztudott, hogy évek óta folyamatosan csökken a dohányzók aránya, így előbb-utóbb kénytelenek lesznek más területeken terjeszkedni.

A Philip Morris pénzügyi vezetője, Emmanuel Babeau júliusban azt mondta, hogy vállalat továbbra is elkötelezett az egészségügyi üzletág fejlesztése mellett, és továbbra is számos területen lát fejlődési potenciált, beleértve az inhalációs gyógyszereket, a nikotinpótló készítményeket és a gyógyászati kannabiszt.

Dohánycég és patikahálózat – ezek az amerikai cégek osztják a legtöbb pénzt

Az amerikai tőzsde zászlóshajójának számító S&P 500 indextagok közül csupán maréknyi kínál 7 százalék feletti osztalékhozamot. Az idén gyengén teljesítő távközlési és a pénzügyi cégek kényeztetik leginkább a befektetőket. A Philip Morris anyavállalata a füstmentesítés mellett ezzel együtt komolyan veszi a részvényesi juttatásokat, osztalékpolitikája szerint évente egy számjegyű mértékben növeli őket.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.