A kínai városok és tartományok, adóssághegye már a pénzügyi rendszert fenyegeti. Hosszú évek óta aszimmetrikus a fiskális finanszírozás, amennyiben a helyi adóbevételek nagy részét elvonja a pekingi adminisztráció, miközben a védelmi kiadásokon kívül szinte minden költséget a városokra és a tartományokra terhel. A probléma nem új, de éles fénnyel világított rá a Country Garden nem fizetése. Mert a a legnagyobb magánkézben lévő kínai ingatlanos cég vidéki városokban fejleszt, s a helyi önkormányzatok fontos bevételi forrásuktól esnek el a földeladások leállásával.
A Nemzetközi Valutaalap előrejelzése szerint Kína helyi önkormányzati adósságterhe a bruttó hazai termék százalékában kifejezve idén 9 százalékponttal fog emelkedni. Míg tavaly az emelkedés mindössze 5 pont volt, tavalyelőtt pedig csupán 2. Ráadásul magas kamatozású adósságokról van szó.
Politikai kockázatot is hordoz az önkormányzatok nehéz pénzügyi helyzete, mert a bankok mellett a lakossági kötvények vásárlói a legfontosabb hitelezők.
A kínai önkormányzatok eladósodását gyorsította a világjárvány is, miután a pandémiás védekezés költségei nagyrészt a helyi büdzséket terhelték. Miközben az árnyékbankok elleni szigorú fellépés 2018 után egyre költségesebb finanszírozások felé terelte a forrásokra éhes önkormányzatokat.
Toxikus pénzügyi mixet kevertek a kínai önkormányzatoknak a csökkenő kötvényhozamok, a régi hitelek magas kamatköltségei és az ingatlanválság miatt kiszáradt földpiac.
Jó hírnek tekintik Pekingben, hogy az adósságprobléma a kontinentális Kína északnyugati részén fekvő szegényebb tartományokra koncentrálódik, s emiatt a legjobban érintett városok jellemzően viszonylag alacsony adósságterheket hordoznak. Szoros kivételt képez a tartományi jogú, 15 milliós népességű, part menti Tiencsin.
Peking engedményekkel próbálja orvosolni az adósságválságot. Így például engedélyezték, hogy a városok a magas kamatozású kötvényadósságuk korábbinál jóval nagyobb részét cseréljék támogatott tartományi adósságra. Emellett a helyi önkormányzatok a helyi bankokat is bevonhatják a refinanszírozásba. Igaz, a kínai bankok hitelállományának már most is 11 százaléka önkormányzati adósság, s ezeknek a hiteleknek a nagyobb arányú görgetése csapást mér a banki mérlegekre és jövedelmezőségi mutatókra – egy olyan időszakban, amikor a nettó kamatmarzsok historikusan alacsonyak.
Mivel a probléma egyik gyökere a telekeladások pangása, ezért Peking gőzerővel élénkíti a haldokló lakáspiacot. Kétévnyi tétlenség után augusztusban a szabályozó hatóságok megkönnyítették a kínai polgárok ingatlanvásárlását: kitágították az első lakást vásárló definícióját, s csökkentették az első és második lakásvásárlás minimális önrészének arányát. Ennek ellenére Kína száz legnagyobb ingatlanfejlesztőjének havi újlakás-eladásai szeptemberben 29 százalékkal zuhantak év per év alapon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.