"Önts a pohárba hideg tejet, majd a vaníliaszirupot, a jeget és két feles kávét" – javasolja követőinek a muszlim Walla Abu-Eid ételblogger vírusként terjedő videójában, amelyet eddig közel 130 ezren néztek már meg a TikTok-csatornáján. "Folytassuk a bojkottot! Melyik Starbucks italt készítsem el legközelebb?" – kérdezi a videó alatt a Sydneyben élő vlogger.
A házi készítésű Starbucks-alternatívák egyre-másra szaporodnak a közösségi médiában, miközben a világ legnagyobb kávézóláncát globális dzsihád, azaz szent háború és alulról szerveződő bojkottkampányok is sújtják Izrael gázai katonai offenzívájának kezdete óta.
A Starbucks elkerülésére szóló felhívások azután terjedtek el a virtuális térben, hogy a vállalat tavaly októberben beperelte a cégnél működő Workers United szakszervezetet egy olyan poszt miatt, amely állítólag a védjegyét megsértve fejezte ki a szolidaritását a palesztinokkal az X-en. A Workers United sem volt rest visszatámadni. Szerinte éppen a Starbucks rágalmazta azzal, hogy azt sugallta, támogatja a terrorizmust és az erőszakot.
A nézeteltérés miatt a Starbucks mind a palesztinbarát, mind az Izrael-párti tiltakozások célkeresztjébe került. Tavaly év végi nyílt levelében a vállalat vezérigazgatója, Laxman Narasimhan panaszkodott is a vandál támadásokról, amelyekre a világ számos városában került sor, beleértve az Egyesült Államokat is.
Egy másik közleményben a vállalat arra is kitért, hogy "nincsenek politikai célkitűzései", és visszautasította azt a közösségi médiában terjedő pletykát, amely szerint nyereségéből "bármilyen kormányzati vagy katonai műveletet finanszírozna”.
Bár a bojkottok konkrét hatását "nagyon nehéz belőni vagy számszerűsíteni... a probléma mindenképpen eljutott a befektetők ingerküszöbéig" - mondta a Financial Times-nak Danilo Gargiulo, az AB Bernstein vezető elemzője.
A Starbucks értékesítései az utolsó lezárt negyedévben 5 százalékkal nőttek éves szinten, ami elmaradt a 6,4 százalékos piaci várakozástól és a cég most már az idei évre is csupán 4-6 százalékos bővülésre számít a korábban becsült 5-7 százalék helyett.
"Szenvednek a közel-keleti üzleteink" – kommentálta az eredményt Narasimhan, hozzátéve, hogy a háborúval kapcsolatos álláspontjukat a közösségi oldalakon rendszeresen tévesen interpretálják, s ezért még az észak-amerikai eladásaik is elmaradtak a várttól.
Hasonló a helyzet a McDonald's-nál is az Izraelnek nyújtott állítólagos támogatása miatt. A közösségi médiában a palesztinbarát bloggerek diadalmasan posztolták ki a napokban, hogy a McDonald's árbevétele a bojkotthullám közepette csaknem négy éve először maradt el a várttól.
A bejegyzés helytálló – írja a Yahoo. A McDonald's 2023 negyedik negyedévében valóban alulteljesítette az eredménybecsléseket, ami főként a közel-keleti piac számlájára írható.
Az október 7-i támadásokat követően az izraeli McDonald's éttermek több ezer ételt adományoztak az ország katonáinak, ami világszerte visszatetszést váltott ki az arab és a többi muszlim vásárló körében is. Miután pedig a palesztin ügy támogatói válaszul az étterem bojkottálása mellett döntöttek, a McDonald's Malajzia még olajat is öntött a tűzre azzal, hogy beperelte a bojkottálókat.
A közel-keleti térséget magában foglaló üzletág mindössze 0,7 százalékos növekedést könyvelhetett el éves bázison a negyedévben, ami messze elmaradt az LSEG elemzői konszenzusa által becsült 5,5 százalékos ütemtől.
Chris Kempczinski, a McDonald's vezérigazgatója rámutatott, hogy nemcsak a közel-keleti éttermek forgalma sínylette meg a gázai erőszakot. A térségtől távolabb fekvő muszlim országokban, például Malajziában és Indonéziában, valamint a nyugati országok, például Franciaország muszlim negyedeiben is zuhant az értékesítés.
A McDonald's vezetői ugyan nem árulták el, hogy mekkora kárt okoz a bojkott, ám azt elismerték, hogy jelentős mértékűt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.