Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója sohasem csinált titkot a Tesla üzleti stratégiájából:
1. Először piacra dobni egy drága, felső kategóriás autót,
2. majd ennek a bevételéből létrehozni egy olcsóbb, szélesebb közönség számára elérhető szériát.
3. Ezt a „demokratizáló” ciklust pedig addig ismételni, ameddig a villanyautózás – a Tesla vezető szerepével – mindenki számára megfizethető nem lesz.
A szedán kialakítású, jelenleg 75 ezer dolláros kezdő áron elérhető Model S 2009-es megjelenése után 2015-től kezdték gyártani a nagyobb kialakítású, akár hétszemélyes kivitelben is elérhető, 80 ezer dolláros induló áron forgalomba kerülő Model X-et. Ezzel a két autóval alapozták meg azt a sikert, amelyet később a 2016-ban bemutatott, már megfizethetőbb árú Model 3 (39 ezer dolláros listaár) és a 2019-ben bemutatott Model Y-nál (44 ezer dolláros kezdőár) értek el.
Jelenleg pedig már mindenki a következő generációs elektromos autót várja, amiről Musk idén év elején már igen optimistán beszélt, és szerinte akár már 2025-ben meg tudják kezdeni a gyártását több gigafactoryben világszerte. Ezt a modellt a sajtó sokszor a „25 ezer dolláros Tesla” vagy „Model 2” néven emlegeti.
Ahogy az ábrán is látható, 2023 újabb rekordot hozott eladásokban a vállalatnak. Csak az utolsó negyedévben majdnem 485 ezer autót értékesítettek – legtöbbet a Model Y-ból.
A jó eredmény ellenére csupán az ezüstérem csilloghat a Tesla nyakában, hiszen 2023 utolsó negyedévében már a BYD adott el több tisztán elektromos autót: összesen 526 ezer BEVet (battery electric vehicle) értékesített.
A BYD előnye valószínűleg tovább fog nőni, de közel sincs vége a versenynek, hiszen nemsokára a Tesla texasi gigafactoryjében, Austinban is teljes kapacitáson dübörög majd a termelés, illetve további hatalmas gyártóbázisok megépítését is tervezi Elon Musk vállalata. Persze mindemellett a BYD is gőzerővel terjeszkedik világszerte: itthon a Szegeden épülő gyáregységhez nemrég már meg is jelentek az első álláshirdetések.
Tesla
A vállalat papírja az elmúlt évben 3 százalékot emelkedett, év eleje óta viszont 20 százalékot zuhant. Ezt az esést követően pedig már a Deutsche Bank elemzője szerint egy jó beszállási lehetőséget kínálhat a részvény, mivel hosszú távon a vállalat új generációs autójához igen nagy elvárásokat fűznek. Ez persze a későbbiekben veszélyt is jelenthet, ha nem tud megfelelni a várakozásoknak a modell. Mindezzel együtt az elemző 250 dolláros 12 havi célárat adott a papírnak, ami körülbelül 25 százalékos növekedést vetít előre.
A Wall Street többi elemzője is egészen optimista a papírt illetően. A TipRanks által összegyűjtött 34 elemzői értékelés alapján az átlagos egyéves célár 220 dollár körül van – ami körülbelül 10 százalékos emelkedést jelez.
BYD
A legtöbb elektromos autót 2023 utolsó negyedévében a BYD adta el, beérve amerikai versenytársát. De valóban rivális-e a kínai gyártó?
A Tesla felső kategóriás autóival szemben a BYD a megfizethetőbb autók kategóriájában kezdte terjeszkedését, és ezáltal sikerült elérnie ezeket az eladási számokat. Igaz, azóta bővítik a termékkatalógusukat prémiumautókkal is, azonban a minősége ezeknek továbbra is kívánnivalót hagy maga után, hiszen a kínai autómárkák között is csupán átlag alatti elégedettséget jelentettek a vásárlóik egy 2023-as felmérésben.
Megalapították viszont a Yangwang nevű, luxus-e-autók gyártására fókuszáló vállalatukat is, amivel már a valódi felső kategóriában is versenybe szállnak.
A BYD részvénye az elmúlt évben majdnem 20 százalékot, év eleje óta pedig több mint 10 százalékot esett. Az elemzői várakozások viszont igen optimisták. A TipRanksen megtalálható négy elemzői értékelés átlagosan 36 dolláros egyéves célárat vetít előre, amely majdnem 50 százalékos emelkedést jelentene a jelenlegi 24 dollár körüli szintről.
Valószínűleg egyre inkább kiéleződik a BYD és a Tesla közötti a verseny – a Tesla megfizethetőbb autóival és a BYD javuló minőségével. Azonban egyre több nagy autóipari vállalat próbál beszállni az elektromos autók piacára, több-kevesebb sikerrel. Ennek pedig mint felhasználók biztos nyertesei lehetünk, hiszen – ahogy a piac diktálja – egyre jobb és megfizethetőbb autókat dobnak majd piacra. Ezek a történések pedig egészen biztosan érdekes lehetőségeket hoznak a befektetők számára is.
Jogi nyilatkozat
A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.