Kipukkant lufi darabjai hevernek szerteszét a drága pezsgők, finom kézitáskák és luxusékszerek piacán a pandémiás bosszúvásárlások lecsengésével. Rossz nyelvek szerint a Hermes is csak azért emelte 10 százalékkal, 11 400 dollárra a Birkin 25 női táska árát, hogy fenntartsa az exkluzivitás látszatát.
A 10 százalékos áremelés az alaptáskákra vonatkozik, az egzotikus bőrből, például krokodilból készült, ritkább Birkinek ára 20 százaléknál is nagyobbat ugrott. A párizsi márka a megemelkedett gyártási költségek ellensúlyozására hivatkozott. Mégis
feltűnő, hogy évtizedes visszatekintésben a mostani a legnagyobb áremelés.
A márka egyébként arról híres, hogy a világ legdrágább kézitáskáit kínálja. A Birkin és a Chanel közti árrés közepesnek mondható, 2019-ben még 70 százalék volt, tavaly 2 százalékra szűkült, azóta ismét tágul.
A Chanel a világjárvány előtti időszak óta 75 százalékkal emelte legnépszerűbb kézitáskáinak árát. Szélesebb trend a luxusmárkák benchmark termékeinek áremelkedése. A Prada Galleria táskája öt év alatt 85 százalékkal lett drágább. Míg a Lady Dior és a Louis Vuitton Neverfull táskák egyaránt 45 százalékkal kerülnek többe ugyanezen az időhorizonton a PurseBop adatai szerint.
Ezzel párhuzamosan az amerikai fogyasztói árindex csak ötödével emelkedett, vagyis a luxusmárkák a magasabb bérek és anyagköltségek mellett még az exkluzivitás inflálódását is beépítik áraikba.
A luxusmárkák piaca óriási mértékben nőtt az elmúlt években. Az LVMH divat- és bőráru-divíziója például csaknem megduplázódott 2019 óta. Sok feltörekvő vásárló azonban nem engedheti meg magának a kézitáskákat, ezért a Hermes és a Prada sminküzletágat indított, a Gucci tulajdonosa, a Kering a szemüvegpiacon nyomul. Ezek az olcsóbb kategóriák szélesebb vásárlókör számára elérhetők.
A luxusipar idei növekedésének nagy része az áremelésekből származik
– mondja Luca Solca, a Bernstein luxuselemzője, hozzátéve: az eladások 1-2 százalékos bővülése várhatóan 7 százalékkal növeli az árbevételt ebben az évben.
Ám a volumen korlátozása csak akkor működik, ha egy márka annyira népszerű, hogy a vásárlók nem riadnak vissza a magasabb áraktól. Az új árak elszabadulása a viszonteladói piacra is kihat. Nincs kizárva, hogy
az agresszív áremelések a vásárlókat a használt cikkek weboldalaira terelik.
Ha egy alig használt, kiváló állapotú Prada Galleria táskát 1500 dollárért lehet átvenni a The Real Real luxus viszonteladói weboldalon, kevésbé vonzó ennek az összegnek a háromszorosát fizetni a vadonatúj táskáért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.