Hamarosan közzéteszik első negyedéves bevételi és profitszámaikat a luxusdivatmárkák képviselői: az előjelek nem a legjobbak, elemzők szerint a kínai kereslet csökkenése borítékolható, amire a bázishatások (a Covid-lezárások végetérte után tavaly fellendültek az eladások) csak még inkább ráerősíthetnek.
Az LVMH konszern április 16-án jelent, őt a Kering, a Prada, a Hermes követi, majd májusban a Burberry és a Richemont társaságok beszámolói következnek. A Kerint múlt heti bejelentése – miszerint az első negyedéves forgalma nem az elemzők által várt 3, hanem 10 százalékkal csökkent – alapján a teljes szektor kilátásai romlottak. A Kering a vezető márkája – Gucci – ázsiai gyengélkedésével indokolta a történteket, de elemzők szerint szinte kizárt, hogy más divatmárkáknak jobban menjen ugyanabban a piaci környezetben.
Szektorális válságot azonosított a Reutersnek Olivier Abtan, az AlixPartners elemzője, aki szerint ilyen mértékű visszaesés szinte példátlan. Az HSBC-s elemzők is a kínai turisták költéseit hiányolják, amely különösen Hongkongban, Makaón és Szingapúrban marad el a várttól és a megszokottól.
Egyébként a Kering kvázi profitfigyelmeztetése gyorsan nyomot hagyott a részvény árfolyamán, március közepén még 425 eurón jegyezték a papírjaikat, ma már 14-15 százalékkal olcsóbban. Ami már csak a következő 12 hónapra várt profit mindössze 12-szeresét tükrözi, míg a rivális LVMH P/E rátája 24, a Hermesé pedig 51.
A nagy kérdés most az, hogy az étvágy a prémium divatcikkekre helyreáll-e rövid távon, vagy ínséges idők várnak a szektor szereplőire. A Barclays szerint nem sok ok van az optimizmusra, a globális forgalomnövekedés a tavalyi 9 százalékot aligha éri el 2024-ben, pláne nem a megelőző két év két számjegyű teljesítményét.
A teljes luxuspiacot magával rántotta a Burberry, messze lehet még a lejtő aljaA brit luxusdivatmárka lefelé módosította eredményvárakozásait, villámgyorsan 15 százalékot szakadtak a részvényei. A Burberryn túl a Louis Vuitton és a Kering is érintett. |
A megváltozott piaci környezet a szektor szereplőit aligha érinti egyformán, átrendeződhetnek némileg a piaci részesedések is – az eladások növekedésének lassulására pedig még az egyébként gyorsan fejlődő cégeknek is fel kell készülniük, tipikusan ilyen a Prada, amelynek a Miu Miu márkája nagyon népszerű a kínai fiatalok körében. Talán ennek is köszönhető, hogy a Prada első negyedéves globális forgalma felülteljesíthette a szektort és több mint 9 százalékkal bővülhetett. A rivális LVMH vélhetően stagnált, de egyes vezető termékeiből, például
az 5400 euróba kerülő Lady Dior kézitáskáiból, vagy a 10 ezer euróra árazott Louis Vuitton Speedy táskákból 9 százalékkal több fogyhatott, mint 2023 azonos időszakában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.