Előbb emelkedett, majd 3 százalékos mínuszba fordult a Netflix árfolyama a New Yorki-i tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben, miután a globális piacvezető streamszolgáltató vegyes eredményekről számolt be. Bár a legtöbb mutatója verte a Wall Street-i elemzők prognózisát, a befektetők a vártnál gyengébb kilátásokra reagálva részvényeladásokba kezdtek.
A Netflix bevétele a márciussal zárult negyedévben 9,37 milliárd dollár volt, 14,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Jelenleg több mint 190 országban, 269,6 millió háztartásban fizetnek a Netflixért, a bevételnövekedés az egy év alatt megszerzett 37,1 millió fizető ügyfélnek, valamint a sorozatos áremeléseknek köszönhető.
A tavalyi negyedik negyedévihez képest 9,32 millió ügyféllel gyarapodott a streamszolgáltató előfizetői tábora, ez 3,6 százalékos plusznak felel meg, és felülmúlta a cég saját előrejelzését is – derül ki a friss gyorsjelentésből. Az LSEG elemzői konszenzusa szerint a Netflix előfizetői táborának ötmillióval kellett volna gyarapodnia a március végével zárult első negyedévben. Azaz az egy évvel korábban mért 1,8 milliónak csaknem a háromszorosával, de jócskán elmaradva a második fél év ügyfélvonzó eredményétől. Ennek csaknem a duplája érkezett. Az elemzők a folyó negyedévben 3,7 millió új előfizetővel már elégedettek lennének.
Hogy maga a cég mennyit gondol, azt ezentúl nem tudhatjuk meg, ugyanis számos, a befektetők számára iránymutató adatot nem fognak közölni, arra hivatkozva, hogy mivel rengeteg országban dolgoznak eltérő feltételek és árazás mellett, ezért
megtévesztő lehet például az előfizetői szám változásából messzemenő konzekvenciákat levonni.
Az egyes régiókra vonatkozó bevételi adatokat ezentúl is közlik majd, de az előfizetők számával nem zsonglőrködnek. Az Apple évekkel ezelőtt hasonló indokokkal hagyott fel az iPhone-ok pontos eladási statisztikájának közlésével, csak az értük kapott bevétel maradt nyilvános adat.
Éves összevetésben a Netflix üzemi eredménye 53 százalékkal, 2,63 milliárd dollárra ugrott, ebből a tiszta nyereség végül 2,33 milliárd dollár lett, ami 79 százalékos növekményt takar. Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 5,28 dollár volt, szemben a bázisidőszak 2,88 dolláros adatával, illetve saját, 4,49 dolláros előzetes becslésükkel.
A folyó negyedévtől 16 százalékos éves bevételnövekedést remélnek, míg a teljes 224-es üzleti évet 13–15 százalék közötti forgalombővülés jellemezheti. Ez a prognózis csalódást keltett a dinamikusabb fejlődést feltételező Wall Streeten. Várható éves üzemi marzsukat 24-ről 25 százalékosra emelték, a most lezárt negyedévben ez a mutató 28 százalékos volt.
A Netflix nagyot húzott azzal, hogy a jelszómegosztás lehetőségének visszaszorításával átterelte a streamszolgáltatását ingyen néző embereket az előfizetői körébe.
A piacvezető társaság befektetői megítélése ugyanis döntően attól függ, mennyi előfizetőt tud szerezni. A tavalyi második fél évben a váltással rendkívül jó helyzetbe került a Netflix, a pandémia óta nem tapasztalt, erős előfizetői érdeklődés 22 millió zugnézőt hozott át a sötét oldalról a fizetősbe.
A növekedési dinamika azonban korlátozott, egyes elemzők már arra figyelmeztettek, hogy a jelszómegosztás elleni fellépésből származó profit csökkenni fog. Már több mint 23 millióan nézegetnek reklámokat a filmvetítés melléktermékeként, s az új előfizetések 40 százaléka már kifejezetten a havi 6,99 dolláros reklámos csomagra érkezik – ahol az elérhető. A reklámmentes csomagok árának nemrég történt emelésével még többen válthatnak vissza a hirdetéses streamingszolgáltatásra.
Más területen azonban visszahozható a kiesés, nevezetesen a sportközvetítések körének szélesítésével és a hirdetéses csomagok bővítésével, a reklámbevételek felsrófolásával. Ami a sportot illeti, bár nehéz a pankrációt ebbe a kategóriába tuszkolni, elemzők szerint a Netflix nagyot nyert azzal, hogy ötmilliárd dolláros, tíz évre szóló szerződést kötött a World Wrestling Entertainmenttel, hogy a jövő évtől kezdve nála legyenek láthatók a sokak szerint népbutító jellegű, de az Egyesült Államokban ajnározott „viadalok”.
A cég a nyár legnagyobb és legnézettebb eseményének várja az 57 éves Mike Tyson egykori nehézsúlyú profi ökölvívő világbajnok és a nála 30 évvel fiatalabb Jake Paul bokszoló-youtuber-influencer összecsapását, amelyet a Netflix jóvoltából a fél világ élőben nézhet majd.
A jelszómegosztás tavaly májustól bevezetett, globális szigorításával a Netflix egyébként példát mutatott a riválisainak, akik követték is, elég a Disney+-ra vagy az Amazon Prime-ra gondolni. Hab a tortán, hogy a Netflix árfolyama az idén harmadával nőtt, döntően erre visszavezethetően.
A szigorítással a Netflix elérte, hogy legfontosabb piacán, Észak-Amerikában, akit érdekelt az adás-műsor, az fizessen is érte, ha nézni akarja. Amerika gyakorlatilag elérte a csúcspontját, ami az előfizetői tábor nagyságát illeti, úgyhogy külföldön kell innentől virítania a Netflixnek, így a Távol-Keleten, ahol jókora kiaknázatlan lehetőségek vannak, például Indiában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.