BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ajánlatot tett a Skoda a Talgo vonatgyártónak, de könnyen vakvágányra futhat

Bár befutott a Talgóhoz a Skoda Transportation fúziós ajánlata, a spanyol befektetők számára egyelőre nem tiszta, hogy miért lenne számukra előnyös, ha elfogadnák. Elemzők szerint a cseh vállalat nem képes pénzügyileg kedvezőbb ajánlatot nyújtani a Talgóra a magyar Ganz-MaVag ajánlatánál, ezért nem valószínű a sikere.

Négy hónappal a magyar Ganz-MaVag Europe által a Talgo összes részvényére tett nyilvános vételi ajánlat beérkezése után a spanyol vonatgyártó fúziós ajánlatot kapott cseh riválisától, a Skoda Transportationtől is – írta kedden Reuters.

NEW DELHI,INDIA – SEPTEMBER 10: Officials preparing for the final trial run of the high-speed Spanish train Talgo ahead of its Final Speed trial run to Mumbai.(Photo by K.Asif/India Today Group) (Photo by The India Today Group / The India Today Group / India Today Group via AFP)
Ki szállhat fel a Talgo vonatára? / Fotó: AFP

További tájékoztatást kér a csehektől a Talgo

Mivel a javaslat nem tartalmaz pénzügyi ajánlatot, a Talgo, annak érdekében, hogy értékelni tudja, részletes tájékoztatást kért a Skodától, különösen arra kíváncsiak, hogy a javaslat a Talgo részvényeseinek magasabb ellenértéket kínál-e, mint a Ganz-MaVag Europe Zrt. március 7-én bejelentett felvásárlási ajánlata. 

További kérdés, hogy a részvényeseket készpénzben fizetnék-e ki, valamint azt is kérik, hogy a Skoda ismertesse jelenlegi ipari kapacitását és pénzügyi képességeit – derül ki a vállalat által a szabályozó hatóságnak küldött rövid közleményben.

A Talgo ezzel arra a spanyol sajtóban kedden megjelent információra reagált, amely szerint a Skoda – amely független a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda autógyártótól – a madridi kormány támogatásával ajánlatot tett a vonatgyártó cégre.

A Talgo igazgatótanácsát is összerántották

A spanyol Bolsamania híre szerint a Talgo igazgatótanácsa hétfő délután rendkívüli ülést tartott, hogy tájékoztassa tagjait a Skoda Transportation nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatáról, amelyhez más spanyol szereplők, például a CriteriaCaixa is csatlakozna. 

Mint ismert, a Ganz-MaVag március elején a spanyol kormány ellenállása dacára tett ajánlatot a Talgóra, részvényenként 5 eurós áron, ami 619 millió euróra értékeli a vállalatot. A spanyol kormány azóta többször is közölte, hogy nem támogatja az üzletet.

Tombor András, a magyar konzorcium egyik vezetője július elején egy madridi sajtótájékoztatón igyekezett az ajánlatot megvédeni, azt állítva, hogy 

  • a vállalatnak csak magyar befektetői vannak, 
  • és nem áll mögötte orosz gazdasági vagy politikai befolyás.

A madridi kormány csak abban az esetben vétózhatná meg a tranzakciót, ha azt orosz befektetőkhöz lehetne kötni.

Az elemzők nem adnak sok esélyt a Skodának

A spanyol Renta 4 elemzői valószínűtlennek tartják, hogy a Skoda ajánlatát elfogadnák, mivel a Talgo főrészvényese, a Trilantic elkötelezett a magyar ajánlat mellett, ráadásul a Skoda ajánlata pénzügyi ellenszolgáltatást egyelőre nem tartalmaz.

Kétségesnek tartjuk, hogy a Skoda elegendő pénzügyi erővel rendelkezik ahhoz, hogy a Ganz-MaVagénál magasabb ellenszolgáltatást tudjon nyújtani

– mondják az elemzők. Azt azonban a Renta 4 nem zárja ki, hogy ez 

az ajánlat tovább késleltetheti a kormány döntését arról, hogy jóváhagyja-e a magyar ajánlatot, vagy sem.

Mindenesetre megerősítették a madridi tőzsdén kedden reggel 1,3 százalékkal, 4,06 euróra dráguló Talgo-részvények vételére vonatkozó ajánlásukat, 5 eurós részvényenkénti célár mellett.

 

Az LSEG elemzői konszenzusa ezzel szemben tartásra ajánlja a papírt, bár a mediáncélár 4,62 euró, azaz 14 százalékkal múlja felül a jelenlegi árfolyamot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.