Bár az ékszerekhez használt nyers gyémántok piaca a történelem egyik legsúlyosabb visszaesését nyögi, a bányászok abban bíznak, hogy a 83,5 milliárd dolláros ágazat újjá fog éledni, miután az őket korábban sarokba szorító mesterséges drágakövek gyártói és kereskedői is a bevételek zuhanásával és egy sor egyéb problémával szembesülnek.
Bár korábban a szintetikus gyémántokat csak az iparban – például a víztisztításban, valamint a csiszoló- és fúrógépekben – használták, a mesterséges drágakövek az elmúlt évtizedekben az ékszerműhelyekben is megjelentek, villámgyorsan felforgatva a piacot. Ám most kiderült, hogy az alacsony ár a műkövek vesztét okozhatja.
Fordulóponthoz érkeztünk. A laborköveket értékesítő kiskereskedők jövedelmezősége ötéves mélypontra zuhant, emiatt azok valószínűleg újra a természetes gyémántokat fogják népszerűsíteni
– mondta a Financial Timesnak Paul Zimnisky, egy független iparági elemző, aki szerint az „exkluzivitás”, amely a piacot a jelenlegi méretére hizlalta, most megmentheti az ágazatot.
A műkövek ideálisak voltak az ékszerészek és a vásárlók számára is: a világ egyik legtúlárazottabb alapanyagát laboratóriumokban készített, olcsó alternatívára lehetett cserélni, amelyek minősége a legtöbb esetben meghaladta a földből bányászott drágakövekét.
A közhiedelemmel ellentétben a gyémánt egyáltalán nem ritka; a földben sokkal többet lehet belőle találni, mint a smaragdból, a rubintból vagy akár a zafírból is. Csillagászati árát elsősorban annak a forradalmi marketingkampánynak köszönheti, amely összekötötte az üveges drágakövet a házassággal, valamint a kínálat évtizedek óta tartó szigorú kontrolljával.
A laboratóriumi gyémántok kalapáccsal verték szét a drágakövet körülvevő misztikumot, megmutatva, hogy azt nemcsak lehet gyártani, de a műgyémánt sokkal olcsóbb természetes társánál.
A világ legnagyobb gyémántbányásza, a De Beers, a múlt héten jelentette be, hogy a nehéz piaci körülmények miatt tovább csökkenti a termelést, megbízta a Boston Consulting tanácsadó céget, hogy mérje fel az ágazat trendjeit, amely alapján jobban fel tudnak készülni a keserű jövőre. Annak felfedezései azonban az egész ágazatot meglepték:
A szintetikus drágakövek árai ugyanis annyira lezuhantak, hogy már a laboratóriumoknak sem éri meg gyártani őket; a fogyasztók ugyanis egyre inkább olcsó divatékszereknek tekintik azokat természetes társaikkal szemben.
Gyémántpiac: valódi-e a félelem a mesterségestől?A látvány és a kivitel megtévesztésig hasonló, az ár viszont sokkal barátságosabb, és a vásárlóközönség összetétele is radikálisan megváltozott. A természetes gyémántról, illetve annak laboratóriumban növesztett változatáról van szó, amely az utóbbi években önálló külön ágazatot teremtett az ékszeriparban, kiszolgálva a legújabb divatirányzatot. |
Hiába lehet egy biogyémánt áráért öt mesterségesen előállított követ venni, a vásárlók továbbra is a „márkát” választják a minőség vagy az olcsóság helyett.
Bár Botswanától Oroszországig a világ különböző bányáiból származó köveket felhasználó gyémántékszerek idén 5 százalékkal, 69,9 milliárd dollárra zsugorodnak, még mindig a teljes piac 84 százalékát teszik ki, az elmúlt években elveszített részesedésüket pedig lassan, de biztosan elkezdték visszaszerezni.
Az előrejelzések szerint a laboratóriumban növesztett drágakövek idén 13,6 milliárd dolláros ékszer-értékesítésre – a teljes piac 16 százalékára – tesznek szert, ami 12 százalékkal több, mint tavaly. Ezt a növekedést azonban messze lehagyta az új kínai és indiai üzemek megjelenése, amelyek elárasztották a piacot a műgyémántjaikkal.
Ezek közül sokan azzal szembesültek, hogy a meredeken zuhanó árak saját jövedelmezőségüket is beszakította: júniusban például az indiai Bhanderi gyémántgyártó vállalat 600 munkásának sztrájkja erőszakba torkollott, a három hónapja kifizetetlen bérek miatt.
A szektor ráadásul a kínai vásárlók csökkenő költekezését is megszenvedi, amely a bővebb luxuspiacot is válsággal fenyegeti. A bányászok optimizmusát azonban nem mindenki osztja a mesterséges gyémántgyártás összeomlásával kapcsolatban.
A fogyasztók a pénztárcájukkal szavaznak, és az alacsony ár mindig többet ér, mint az exkluzivitás ígérete. Az ágazat fiatal, csak most kezdett el stabilizálódni, és nevetséges a vesztére fogadni
– jelentette ki Alexander Lacik, a Pandora, a világ legnagyobb ékszerkereskedőjének vezérigazgatója, aki pár éve bejelentette, hogy boltjaikban csak laboratóriumban növesztett gyémántokat fognak árulni.
Új eszköz jelenhet meg az árutőzsdén – piacra kerülhet a gyémántA drágakő árára határidős ügyleteket is lehetne kötni, ahogy ETF-eket is létrehoznának a gyémánt árfolyamának követésére. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.