Megvan az első kínai elektromosautó-gyártó, amely hatalmasat bukott az Európai Unió által július elején bevezetett büntetővámok miatt. A kínai Geely csoport többségi tulajdonában lévő Lotus Technology Inc.-hez tartozó azonos nevű legendás brit autómárka idei várható európai eladásait kevesebb mint a felére vették vissza a cég Távol-Keleten gyártott modelljeire terhelt, eredetileg 19,9 százalékos büntetővám miatt.
Brüsszel a 10 százalékos alapvámot megfejelő büntetővámot Peking versenytorzító állami támogatásai miatt rótta ki az importra. Az ezt megelőző vizsgálat során tapasztalt együttműködési készség alapján itt négy kategóriát szabott, amit aztán két héttel ezelőtt eggyel bővített és minimális mértékben lefelé korrigálta a tarifákat. Jelen állás szerint
büntetővám megfizetésére kötelezettek. Az egyeztetések jelenleg is folynak, a vámtételek véglegesítéséről november elején döntenek Brüsszelben a tagállamok, amelyek az előzetes szondázás alapján most megszavaznák a vámtételeket.
A Geely esetében nem oszt, nem szoroz, hogy 19,9-ről 19,3 százalékra csökkentették a büntetővámot, az elektromos Lotusok potenciális vásárlóit ez hidegen hagyja. A kínai anyacég a durván megdráguló sportkocsik esetében a korábban tervezett 26 ezer autó helyett már 12 ezer európai értékesítésével elégedett lenne.
Erre a bejelentésre 4,3 százalékkal esett a társaság februárban az amerikai Nasdaq tőzsdére bevezetett részvény árfolyama. A papír megvásárlása eddig nem bizonyult gyümölcsöző befektetésnek, a kurzus a debütálás óta 60 százalékot esett.
Különösen fájó lehet ez a francia luxusipari gigász, az LVMH számára, amely az érdekeltségi körébe tartozó L Catterton befektetési társaság által felvásárlási céllal alapított, tevékenységet nem végző SPAC révén, többszöri áttétellel szállt be a Lotusba.
De a Lotus Technologybe 2017 óta 3,7 milliárd dollár fektető és azt gyakorlatilag az enyészettől megmentő kínai Geely csoport is sokat várhat még arra, hogy invesztíciója valamikor is profitot termeljen számára.
A Lotus amerikai offenzívája is elmarad, a cég Kínában összeszerelt elektromos autóit ugyanis augusztustól ott 102 százalékos büntetővám sújtja. Utóbbi a benzines motorral szerelt luxussportkocsijaikra nem vonatkozik.
A Lotus új, évi 150 ezer elektromos autó összeszerelésére méretezett vuhani gyárában készül a Lotus Eletre, amellyel az idén akarták letámadni Európát és Észak-Amerikát, de ebből legfeljebb egy aprócska rohamra futja. Ahogy az új elektromos SUV-jük is durva hendikeppel indul ezeken a piacokon.
A kínai Lotus 80 és 150 ezer dollár közötti árkategóriában kínál elektromos luxussportkocsikat és SUV-ket. Fontos megjegyezni, hogy a Lotus Technology csak a kínai gyártású, elektromos üzletágat foglalja magába, a tradicionális brit robbanómotoros Lotusok gyártása továbbra is brit földön maradt és annak a tulajdonosa most is a multimilliárdos Li Shufu irányítása alatt álló Geely csoport. Utóbbi portfóliójába tartozik többi között
de részesedése van a Mercedes-Benzben és az Aston Martin Lagonda Global Holdingsban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.