BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxusipar: mélyütést kapott a Burberry és a Tiffany

A Burberry hiába kért magának helyet a nagy luxusdivatházak asztalánál, visszaküldték a konyhába, hogy új vezérigazgatójával ráleljen a siker valódi ízére. A luxusipar másik legendás cége, a Tiffany & Co. szégyenszemre kiüríti sanghaji proccos plázájának egyik szintjét, hogy alkalmazkodjon az apadó kereslethez.

Újabb csapás érte a Burberryt, a cég gyatra üzleti teljesítménye és zuhanó piaci értéke miatt elvesztette 15 éves tagságát a londoni tőzsde elitklubjában, azaz a szerdai aktuális revízión kiesett a legértékesebb száz brit tőzsdevállalat alkotta FTSE 100 indexből. Ez nagy meglepetést már nem okozott: a luxusipar brit ékkövének részvényárfolyam 1,5 százalékkal esett csupán, ennyit tapasztott hozzá az év eleje óta felhalmozott 55 százalékos mínuszához. 

Luxusipar, burberry
Singapore,-,November,07,,2023:,Burberry,Storefront,Inside,Singapore,Changi
A luxusipar bevétele folyamatosan csökken, ezt a Burberrynék stratégiai baklövésekkel még fokozni is tudták / Fotó: Sorbis

A 168 éve alapított luxusdivatház megreformálása most a júliusban kinevezett Joshua Schulmanra vár. Tíz év alatt vele együtt már a negyedik vezérigazgatóját fogyasztja a cég, és igen valószínű, hogy a termékpalettát megszabó kreatív igazgatók közül is jön majd a negyedik, bár a korábbi vezér, a 2022 márciusában kinevezett Jonathan Akeroyd „embere”, Daniel Lee még tartja a frontot. 

A luxusipar vezéráldozatokat követel 

Most épp az ő ízlése az irányadó, de a szeptember 16-án induló londoni divathéten debütáló legújabb kollekciójának fogadtatása minden bizonnyal meghatározó lesz a karrierjére nézve – írja a Bloomberg

 

Ám szakértők szerint ebben a szakmában az új seprűhöz új lapát is jár, vélhetően a Michael Korstól érkezett amerikai Schulman is hozza majd a saját emberét. A kudarcos üzletpolitikában részes Gerry Murphy elnök széke is erősen billeg. A nagy kérdés azonban az, hogy a cég képes lesz-e elengedni a legnagyobb luxusdivatházakhoz, – mint

  • a Louis Vuitton
  • és a Hermes

– való felzárkózást célzó stratégiát, képes lesz-e megújulni és termékpalettájának felfrissítéssel új vevőket magához vonzani.

A korábbi vezérigazgatók a luxusdivat arénájába repítették a Burberryt, de ott nem tudott gyökeret ereszteni, mert alapvetően nem ez a legbritebb divatcég igazi DNS-e

– hangsúlyozta Fabio Becheri, a Guccinál tapasztalatot szerzett független marketing-tanácsadó. A Burberrynek meg kell találnia saját identitását, és akkor ismét növekedési pályára állhat, ebben a vásárlóközönség megfiatalodása is fontos szerephez juthat Becheri szerint. 

Öngólt lőttek a túlárazásokkal 

A Burberry gyorsan apadó eladásait és profitját a tradicionális brit stílusjegyeket hordozó felsőruházattól való elszakadás, a cégtől szokatlan táska- és cipőkínálat erőltetése váltotta ki azzal együtt, hogy a termékpalettát durván felülárazták, s erre már a törzsközönség sem volt vevő. 

Súlyosbította a helyzetet, hogy az utóbbi évek történelmi magasságokba emelkedett inflációja miatt már a tehetősebbek is kétszer meggondolták, milyen divathóbortra költik a pénzüket. Különösen fájó volt a világgazdasági bizonytalanságokat visszatükröző kínai és észak-amerikai keresletcsökkenés, mivel két kiemelt piacról van szó.

Schulman az üzleti fél év eredményeit ismertető novemberi tájékoztatón vázolja fel a Burberry új stratégiáját. Elemzők szerint Schulman kényszerpályán mozog, lefelé kell nyitnia, de a Michael Korsnál, a megfizethető luxus egyik zászlóshajójánál megszerzett tapasztalataira támaszkodva sikeresen vezetheti vissza a Burberryt a helyes útra.

Lasszóval fogja a vevőket a Tiffany

Az ékszeriparon is mély nyomot hagynak a gazdasági bizonytalanságok. Most a luxusipar globális piacvezető vállalatcsoportjához, a francia LVMH-hoz tartozó amerikai Tiffany & Co. nyomta meg a vészcsengőt, a cég a lézengő vásárlókra és a kereslet visszaesésére hivatkozva csaknem a felére csökkenti eladóterét első, 2019-ben megnyitott sanghaji óra-ékszer plázájában.

A Tiffany 2019-ben átadott sanghaji plázájában lézengtek a vásárlók / Fotó: AFP

 Úgy döntöttek, hogy az impozáns Hong Kong Plazában az eddigi két emelet helyett meghúzzák magukat egy szinten.

A Tiffany szeptemberben kiüríti az egyik szintet, a plázát üzemeltető társaság már tárgyal a potenciális bérlőjelöltekkel – írja a Bloomberg

A Tiffany maradt volna, de bérletidíj-csökkentési igényét nem tolerálta a „háziúr”. 

A Sanghaj központi üzleti és bevásárló negyedében található pláza ad otthont a Tiffany első kínai Blue Box Caféjának is, amely a harmadik ilyen egység a világon. Az üzlet jelenleg a márka legnagyobb üzletei közé tartozik Ázsiában. A kávézó a leépítés után is megmarad.

Bár a Tiffany eladásait külön nem részletezik az LVMH gyorsjelentésében, összességében nem alakulhat fényesen, hiszen az első fél évben az anyacég óra- és ékszerüzletágának bevételei 3 százalékkal estek vissza éves alapon, míg az általa hozott nyereség 19 százalékkal zuhant.

Állami támogatásért kopogtatnak a svájci luxusóragyártók

A hagyományos svájci óragyártók a kormány pénzügyi segítségével időt szeretnének nyerni a luxusipari válsághoz való alkalmazkodáshoz, a meghirdetett program keretében az állam fizeti a dolgozók fizetésének akár 80 százalékát, hogy legfontosabb célja, a tartós leépítések elkerülhetők legyenek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.