BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ryanair: felzárkóznak a jegyárak, további kedvezményekre már nem lehet számítani

A pandémiát követő utazási láz jelentősen csökkent, s vele együtt a repülőjegyárak is alább szálltak. Ennek a trendnek azonban a Ryanair vezére szerint lassan vége szakad, az árak visszatérnek a normális szintre. Az utasok ennek nem örülhetnek.

Augusztusban már nem volt szükség arra, hogy újabb árcsökkentésekkel ösztönözze az utazási kedvet a Ryanair, az őszi foglalások enélkül is a vártnál jobban alakultak – derült ki a fapados légitársaság vezérigazgatójának szavaiból. Michael O’Leary a Reuters érdeklődésére hozzátette, hogy az üzleti év nyeresége várhatóan csekély mértékben, de elmarad az egy évvel korábbitól, ám így is „nagyon erősnek” ígérkezik. 

Ryanair 
Marignane,,Bouches-du-rhône,,France,-,05,29,2023,:,Ryanair,Aircraft
A Ryanair augusztusban rekordszámú utast szállított / Fotó: Shutterstock

O’Leary szerint a szeptemberrel záruló negyedévben az árak desztinációktól függően 5 és 9 százalék közötti mértékben csökkentek éves összehasonlításban, ami a légitársaság szempontjából jelentős javulás a júniussal zárt három hónapban kimutatott, 15 százalékos átlagos jegyárcsökkenéshez képest.

A Ryanair-vezér szerint a jegyárak normalizálódnak 

Az árak az elmúlt hetekben már kezdenek visszatérni a normalitáshoz, s O’Leary szerint ez a folyamat novemberig elhúzódhat. Visszatekintve a nyárra elmondta, hogy húzós árengedményeket kellett adniuk ahhoz, hogy teljesíthessék célkitűzéseiket, 

a cégnél ugyanis alapelvárás, hogy szék nem maradhat üresen egy járaton sem. 

Márpedig a júliusnak 94 százalékos járatkihasználtsággal indultak neki, ezt augusztusra 96 százalékra tudták feltornászni. S bár az utasforgalom augusztusban 8 százalékos emelkedéssel történelmi rekordot döntött, ez az eredménysoron nem nagyon fog meglátszani.

A legnagyobb európai diszkont-légitársaságnak számító Ryanair aktuális előrejelzésében erős nyári forgalomról írt, számokat azonban óvatosságból és szokásától eltérően nem közölt. 

 

Az „erős”, a „nagyon erős” és az „enyhén csökkenő” megfoghatatlan jelzők mellett egy konkrétum szerepelt: a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198–200 millió utasról szóló prognózis, amely most is érvényes, s amelyet jövő március végéig ráérnek teljesíteni. 

Akkorra kiderülhet, hogy a most „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól 

  • a Buzzt,
  • a Laudát,
  • a Ryanairt
  • és a Malta Airt

összefogó ír légi közlekedési csoportnál. 

A Boeing kálváriáját is megérzi az ír fapados

Az idei terv teljesítéséhez azonban még az is kell, hogy a Ryanair egyedüli repülőgép-szállítója, a Boeing innentől már valóban a szerződés szerint teljesítsen. Erre persze garancia nincs, a céget övező minőségi botrányok után most a 30 ezer amerikai dolgozó bérsztrájkja az újabb rizikó. 

Ezzel kapcsolatban Michael O’Leary elmondta, bízik abban, hogy „az előttünk álló három-négy hétben” sikerül megállapodni a munkavállalók követeléseiről, és a következő, Boeing 737-es család legnagyobb befogadóképességű gépe, a MAX 10-es szállításaiban ez nem okoz fennakadást. 

Átfestésre vár a Ryanair számára készült egyik Boeing 737-es / Fotó: AFP

Ebből százötvennek kell megérkeznie 2027-től, és ugyanennyire kötöttek ki vásárlási opciót a felek. Gond akkor lesz, ha a típusengedély jövő év második felére ígért kiadása valamilyen okból csúszik.

Az európai légitársaságokat nyáron sújtó viteldíjpánik legrosszabbján már túl vagyunk

– mondta Ruairi Cullinane, az RBC elemzője a Reutersnek, hozzátéve, hogy az utazási hajlandóság javult, és a makromutatók is óvatos optimizmust sugallnak. A pozitív fejlemények az európai légitársaságok utóbbi időben siklórepülésben lefelé szálló árfolyamát is visszafordította, de például a Ryanair esetében még messze van attól, hogy az idén összeszedett 14 százalékos mínuszát ledolgozza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.