Augusztusban már nem volt szükség arra, hogy újabb árcsökkentésekkel ösztönözze az utazási kedvet a Ryanair, az őszi foglalások enélkül is a vártnál jobban alakultak – derült ki a fapados légitársaság vezérigazgatójának szavaiból. Michael O’Leary a Reuters érdeklődésére hozzátette, hogy az üzleti év nyeresége várhatóan csekély mértékben, de elmarad az egy évvel korábbitól, ám így is „nagyon erősnek” ígérkezik.
O’Leary szerint a szeptemberrel záruló negyedévben az árak desztinációktól függően 5 és 9 százalék közötti mértékben csökkentek éves összehasonlításban, ami a légitársaság szempontjából jelentős javulás a júniussal zárt három hónapban kimutatott, 15 százalékos átlagos jegyárcsökkenéshez képest.
Az árak az elmúlt hetekben már kezdenek visszatérni a normalitáshoz, s O’Leary szerint ez a folyamat novemberig elhúzódhat. Visszatekintve a nyárra elmondta, hogy húzós árengedményeket kellett adniuk ahhoz, hogy teljesíthessék célkitűzéseiket,
a cégnél ugyanis alapelvárás, hogy szék nem maradhat üresen egy járaton sem.
Márpedig a júliusnak 94 százalékos járatkihasználtsággal indultak neki, ezt augusztusra 96 százalékra tudták feltornászni. S bár az utasforgalom augusztusban 8 százalékos emelkedéssel történelmi rekordot döntött, ez az eredménysoron nem nagyon fog meglátszani.
A legnagyobb európai diszkont-légitársaságnak számító Ryanair aktuális előrejelzésében erős nyári forgalomról írt, számokat azonban óvatosságból és szokásától eltérően nem közölt.
Az „erős”, a „nagyon erős” és az „enyhén csökkenő” megfoghatatlan jelzők mellett egy konkrétum szerepelt: a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198–200 millió utasról szóló prognózis, amely most is érvényes, s amelyet jövő március végéig ráérnek teljesíteni.
Akkorra kiderülhet, hogy a most „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól
összefogó ír légi közlekedési csoportnál.
Az idei terv teljesítéséhez azonban még az is kell, hogy a Ryanair egyedüli repülőgép-szállítója, a Boeing innentől már valóban a szerződés szerint teljesítsen. Erre persze garancia nincs, a céget övező minőségi botrányok után most a 30 ezer amerikai dolgozó bérsztrájkja az újabb rizikó.
Ezzel kapcsolatban Michael O’Leary elmondta, bízik abban, hogy „az előttünk álló három-négy hétben” sikerül megállapodni a munkavállalók követeléseiről, és a következő, Boeing 737-es család legnagyobb befogadóképességű gépe, a MAX 10-es szállításaiban ez nem okoz fennakadást.
Ebből százötvennek kell megérkeznie 2027-től, és ugyanennyire kötöttek ki vásárlási opciót a felek. Gond akkor lesz, ha a típusengedély jövő év második felére ígért kiadása valamilyen okból csúszik.
Az európai légitársaságokat nyáron sújtó viteldíjpánik legrosszabbján már túl vagyunk
– mondta Ruairi Cullinane, az RBC elemzője a Reutersnek, hozzátéve, hogy az utazási hajlandóság javult, és a makromutatók is óvatos optimizmust sugallnak. A pozitív fejlemények az európai légitársaságok utóbbi időben siklórepülésben lefelé szálló árfolyamát is visszafordította, de például a Ryanair esetében még messze van attól, hogy az idén összeszedett 14 százalékos mínuszát ledolgozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.