Idén nyáron Franciaország rendezi a – június 7-től július 7-ig tartó – női labdarúgó világbajnokságot, amely során kilenc város fog otthont adni a 24 csapatot felvonultató 52 mérkőzésnek, a döntőt pedig Lyonban rendezik. A franciák nem új szereplők a FIFA-tornák megrendezését illetően, az ország ugyanis már az 1938-as és az 1998-as férfi világbajnokságnak helyszíne volt.
Egybehangzó szakmai és szurkolói vélekedések szerint a női labdarúgás egyre magasabbra tör, a az idei vb tökéletes időben érkezik, a szakemberek óriási ugrást várnak a tornától. A remény, hogy az esemény még gyorsabbá teszi a női szakág világméretű növekedését, egyáltalán nem megalapozatlan, főleg, ha közelebbről is megnézzük a női világbajnokság üzleti szempontjait, a helyszíntől a nyereményalapig, a résztvevők számától a szponzorokig.
A 2019-es világbajnokság összdíjazása megduplázódott 2015-ös képest:
a FIFA összesen 30 millió dolláros nyereményalapot hozott létre, a végső győztes pedig 4 millió dollárt kap.
Ez szintén a kétszerese a négy évvel ezelőtti összegnek.
A 30 millió dolláros nyereményalapon kívül a FIFA további 20 millió dollárt különített el a verseny előkészítésére, tehát az 50 milliós költségvetés már igazán szép összegnek tekinthető az eddigiekhez képest.
A 2019-es női világbajnokság pénzdíjazása
Helyezések
Pénzdíj
Győztes
4 millió dollár
Finalista
2,6 millió dollár
Harmadik
2 millió dollár
Negyedik
1,6 millió dollár
5. – 8. helyezett
1,45 millió dollár
9. – 16. helyezett
1 millió dollár
17. – 24. helyezett
750 ezer dollár
Ennek ellenére a férfiak és nők díjalapja közti különbség is növekszik. A 2018-as oroszországi férfi világbajnokság alatt a csapatok összesen 400 millió dollárt kaptak, a győztes Franciaországnak pedig 38 millió dollár ütötte a markát. Ez mindenképpen óriási különbség, azok számára meg főképp, akik az egyenlő díjazást támogatják.
Számos szponzor, élükön az Adidasszal, megpróbálja áthidalni ezt a szakadékot. A német sportszergyártó bejelentette, hogy a 2019-es női világbajnokság általuk szponzorált csapatai ugyanolyan teljesítménybónuszt kapnak, mint a férfiak.
Hiszük abban, hogy inspirálni tudjuk a következő generációk női sportolóinak, vezető személyiségeinek kiemelkedését
– mondta Eric Liedtke, az Adidas nemzetközi marketing vezetője.
Az német vállalat mindössze néhány órával azután tette közzé bejelentését, hogy kiderült, az amerikai női labdarúgó-válogatott 28 szereplője – azaz a jelenleg regnáló világbajnok gárda – beperelte az Egyesült Államok Futball Szövetségét (USSF) „intézményesített nemi diszkrimináció” miatt. A nemzetközi nőnapon benyújtott keresetben az USA válogatott hölgyei egyenlő bérezést és bánásmódot követeltek.
Mivel a női labdarúgás gyorsan növekszik, és az illetésesek egyre nagyobb figyelmet szentelnek a hölgyeknek, a férfiak és nők közti különbség valószínűleg a jövőben még inkább csökkenni fog. A közelmúltban Európában több női mérkőzésen is megdőlt a nézőszám-rekord. Márciusban 60 739 néző tekintette meg a helyszínen az Atlético Madrid-Barcelona női labdarúgó-mérkőzést a spanyol bajnokságban, ami klubszinten rekordot jelent Európában.
Ebből kiindulva joggal várják, hogy a 2019-es világbajnokságon a látogatási adatok kiugróan magasak lesznek. Különösen úgy, hogy
a FIFA bejelentette, a jegyértékesítés jelenleg rekordszinten áll, több mint 720 ezer darab jegyet adtak el.
A női világbajnokságok látogatottsága
Év
Ország
Nézőszám
1991
Kína
63 ezer
1995
Svédország
17 158
1999
USA
90 185
2003
USA
26 137
2007
Kína
31 ezer
2011
Németország
48 817
2015
Kanada
53 341
2019
Franciaország
?
Az eddigi legmagasabb nézőszámot női meccsen az 1999-es amerikai világbajnokság – Los Angeles-i Rose Bowl Stadionban rendezett – döntőjében jegyezték fel, akkor 90 185 ember előtt verték az amerikai lányok Kínát. Ugyanezen torna nyitó mérkőzésén 80 ezer szurkoló volt kíváncsi az találkozóra.
Az idei döntő a Stade de Lyonban kerül megrendezésre, amelynek kapacitása 59 186, így az egy meccsen mért nézőszám biztosan nem fogja megdönteni az amerikai rekordot.
A FIFA jelenleg hat kiemelt partnerrel áll szerződésben: az Adidas, a Coca-Cola, a Wanda, a Hyundai/Kia Motors, a Qatar Airways és a Visa minden tornán főszponzornak számít, ám ezen partnerek mellett a FIFA.com és a FIFA Living Football további hat szponzort „hoz” a 2019-es rendezvényre:
Ezek az eseményspecifikus szponzorok nagyon különböző szektorból érkeznek, ami igencsak jó jel a női futball támogatottságát illetően.
A Nike uralja a női focit
Öltözködés terén is eléggé vegyes a kép: öt különböző sportszergyártó szponzorálja a világbajnokság 24 csapatát. 14 nemzet támogatásával a Nike vezeti a listát, őket követi az Adidas 6 partnerszerződéssel.
A Puma, az Umbro és a Warrix pedig egy-egy válogatottat öltöztet. Jelenleg még nem tiszta, hogy Kamerun milyen szerelésben lép pályára – maradnak a Pumánál vagy egy új márkát választanak. Külön piros pont jár a sportszergyártóknak, mert számos nemzet kapott teljesen új kollekciót a tornára, amelynek egyedi designja teljesen különbözik a férfiak szerelésétől. Úgy tűnik tehát, hogy a Nike és társai látják a potenciált a női fociban.
Csakúgy, mint a férfiaknál, a nőknél is kihirdetik minden év végén az Év játékosa címet. 2018 dobogós hölgyei már meglehetősen régóta kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak, így nagy esély van rá, hogy az idei világbajnokságon is lenyűgözik a szurkolókat tudásukkal.
1. Az első helyen a brazil Marta végzett. Az év játékosa az Orlando Pride csapatából került ki, és már 2016-ban is második helyen végzett a szavazáson.
https://www.youtube.com/watch?v=HETdntktLYI
2. A második helyen Dzsennifer Marozsán, a Lyon játékosa található. A magyar származású, de német válogatott labdarúgót folyamatosan a legjobbak közt tartják számon, így törvényszerű volt, hogy egyszer ő is csúcsközelbe jut.
https://www.youtube.com/watch?v=BJ705eGbqwA
3. Bronzérmes lett Ada Hegerberg, szintén Lyonból. A norvég csatárt 2015-ben a legjobb norvég játékosnak választották hazájában, így megkapta az Aranylabdát.
https://www.youtube.com/watch?v=shELYgvt0XI
+1. Alex Morgan neve már fogalom az Egyesült Államokban. Az amerikai válogatott egyik legnépszerűbb játékosa nemcsak tudásával hívja fel magára a figyelmet, hanem dekoratív külsejével. Amellett, hogy kiváló játékos, számos szponzor állt be mögé. Ikonikus rózsaszín hajpánt-viselete pedig annyira sajátjává vált, hogy a fociért rajongó amerikai kislányok ezrei pózolnak így a közösségi média felületeken.
Pedig a rózsaszín hajpántnak története van: Morgan akkor kezdte el viselni, amikor férje édesanyjánál mellrákot diagnosztizáltak. A közvéleményt viszont ez a tény valahogy elkerülte, és azóta tucatszám kerülnek fel az internetre a hogyan készítsünk magunknak Morgan-hajpántot elnevezésű videók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.