BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma már szinte csak Magyarországon múlik, milyen nagy sporteseményt akar megrendezni

Mintha csak egy turisztikai kampányfilmet vetítenének, ennél jobban sportba csomagolva nem lehet egy országot reklámozni – mondta a VG-nek Szabados Gábor sportközgazdász. Kifejtette, hogy a Giro d’Italia három magyarországi szakaszának 7,8 milliárd forintos költségvetése, amelynek ráadásul része a 10 millió eurós, azaz mintegy 3,8 milliárd forintos jogdíj is, nem állítható szembe azzal az országimázzsal, marketingértékkel, amit az olasz kerékpáros körverseny magával hozott.

A háromhetes olasz kerékpáros körverseny egészét 200 ország mintegy 800 millió tévénézője követi nyomon, de a Giro d’Italia első három magyarországi szakaszát egyenként is több tízmillió ember tekintette meg szerte a világban

– mondta a VG-nek Szabados Gábor sportközgazdász. 

Kifejtette, ha hazánk úgy dönt, hogy csak egy nagy nemzetközi sporteseményt rendez meg, akkor közgazdasági alapon annak is a Girónak kellene lennie, az ár-érték aránya ugyanis messze ennek a legjobb. A 7,8 milliárd forintos költségvetés, amelynek része a 10 millió eurós, azaz mintegy 3,8 milliárd forintos jogdíj is, ugyanis nem állítható szembe azzal az országimázzsal, marketingértékkel, amit magával hozott.

Riders cross the Liberty Bridge as they take the start of the first stage of the Giro d'Italia 2022 cycling race, 195 kilometers between Budapest and Visegrad, Hungary, on May 6, 2022. (Photo by Luca Bettini / AFP)
Fotó: Luca Bettini / AFP

A vizes vagy az atlétikai világbajnokság, a Forma–1-es Magyar Nagydíj, de még a labdarúgó-Európa-bajnokság során is jobbára csak magát a létesítményt látja belülről az érdeklődő, ezzel szemben egy nagy presztízsű kerékpárverseny alatt órákon keresztül tárul elénk az adott helyszín természeti adottsága, épített öröksége. Ebből a szempontból a Budapest–Visegrád-szakasz éppúgy telitalálat volt a szakember szerint, mint a fővárosi, a budai Várba megérkező időfutam, illetve a Kaposvár és Balatonfüred közti etap.

Mintha csak egy turisztikai kampányfilmet vetítenének, ennél jobban sportba csomagolva nem lehet egy országot reklámozni. Ez a fajta vizuális megjelenítés aranyat ér, ráadásul stadiont sem kell építeni hozzá, pusztán jó minőségű aszfaltra van szükség

– mutatott rá Szabados Gábor.

A Giro d’Italia hazai rajtjának hatalmas közösségépítő ereje is volt, elvégre a három nap alatt több mint 250 ezren zsúfolódtak össze az útvonal nyomvonalát követve. Az pedig valódi kuriózum, hogy a kistelepülések lakói is kőhajításnyira a saját otthonuktól válhattak az esemény részesévé – folytatta a sportközgazdász. Becslések szerint több tízezer külföldi érkezett, de a belföldi turizmust is élénkítette a háromnapos program.

Giro d'Italia kerékpáros verseny kerékpárverseny Budapest Budai vár közönség szórakozás bringa 2022.05.07. fotó: Németh András Péter / Szabad Föld
Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Eredetileg 2020-ban jött volna Magyarországra a Giro, abból a szempontból azonban jól jött ki a Covid-válság miatti kétéves halasztás, hogy három magyar induló is lehetett: Valter Attila mellett Fetter Erik és Peák Barnabás. Emellett Szabados Gábor úgy véli, 

a szabadidősportra gyakorolt hatás sem elhanyagolható, mert míg Hosszú Katinkát látjuk a Duna Arénában 400 méter vegyesen győzni, nem feltétlenül megyünk le másnap az uszodába, addig a Giro d’Italia esetében viszont reális másodlagos cél, hogy többen üljenek fel egy kerékpárra. 

Ráadásul David Lappartient, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség elnöke már arról beszélt, hogy a jövőben akár a Tour de France rajtjának magyarországi megrendezését is elképzelhetőnek tartja.

Egy hazai Tour-rajt nem pusztán hab lenne a tortán, hanem egy másik torta, egy még nagyobb. Ha néhány év múlva idejönne a francia körverseny, még lelkesebbek lennénk

– állapította meg a sportközgazdász. Mint mondta, a Tour de France-nál is bevett gyakorlat a külföldi rajt, például az idén Koppenhágából, jövőre Bilbaóból indul útnak a mezőny. 

Giro d'Italia kerékpáros verseny kerékpárverseny Zánka szórakozás bringa
Fotó: Kállai Márton

A szakember állítja: a 2017-es vizes világbajnokság akkora szintlépés volt a sportdiplomáciai hitelesség terén Budapest és Magyarország számára, hogy ma már senki sem kérdőjelezi meg, képesek vagyunk-e sikeresen tető alá hozni egy globális sporteseményt. Meggyőződése, hogy ha nincs az öt évvel ezelőtti csúcsrendezvény, akkor aligha kapjuk meg a 2023-as atlétikai vb-t, és a japán Fukuoka visszalépésével a vizes vb sem újrázik az idén a magyar fővárosban.

Bármire képesek vagyunk, és ezt már nem csak mi gondoljuk így, éppen ezért a jövő évi A csoportos jégkorong-világbajnokság budapesti – és ljubljanai – megrendezésében is joggal bízhatunk. Ma már szinte csak rajtunk múlik, mit szeretnénk rendezni

bocsátotta előre a szakember. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.