BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszatér a legnagyobb pénzgyár a sportok között: indul a 103. NFL-szezon

Csütörtök éjjel igazi rangadóval startol a szezon, amely évente egyre több és több bevételt termel. 2027-re már az évi 25 milliárd dolláros bevétel a kitűzött cél, ami a jelenlegi ütemben nem is elérhetetlen vállalás.

Bár világszerte jóval kevesebben nézik, mint az európai focit, a profi amerikaifutball-liga (NFL) mégis minden sportágat képes legyőzni bevétel szempontjából. 2021-ben ismét rekordot könyvelhetett el a liga adózott eredményben, és várhatóan idén sem lesz visszaesés. Az NFL alapszakasza csütörtök éjjel egy igazi rangadóval veszi kezdetét: az AFC egyik legjobbjának tartott Buffalo Bills látogat a Super Bowl-győztes Los Angeles Ramshez.  

Fotó: Valerie Macon

A koronavírus-járvány utáni felhajtás mindenképpen jót tett az NFL-nek, nyoma sem volt a tavalyi évet nézve az előzetesen várt visszaeséseknek az amerikaifoci-ligában, ugyanis mind nézettségben, mind pedig bevételben sokkal jobb évet zárt a liga 2021-ben, mint ahogyan azt előzetesen várni lehetett. Az átlagos nézettség ugyanis több mint 10 százalékkal nőtt, az Egyesült Államokban 17,1 millióan néztek meg egy-egy mérkőzést, a franchise-ok bevétele pedig abszolút rekordra ugrott, 11 milliárd dollárról számolt be a liga az államnak, amely a 32 csapat között oszlik meg, 

vagyis fejenként 345 millió dollárt kaptak a csapatok.  

Mindez úgy derült ki, hogy a Green Bay Packers – az egyetlen olyan csapat, amelynek a szurkolók a tulajdonosai és amelynek beszámolói kötelezettsége van – éppen ekkora összeget tüntetett fel a beadott papírokban. A Packers 2020-as beszámolójában ez az összeg 309 millió dollár volt, 2015-ben pedig még „csak” 223 millió, így jókorának tekinthető a tavalyi bevételnövekedés. Az NFL teljes bevétele a Sportico becslései szerint meghaladta a 18 milliárd dollárt, Roger Goodell NFL-biztos pedig már ki is tűzte a következő mérföldkövet: 2027-re el kell érnie a ligának a 25 milliárd dolláros bevételt. Összehasonlításként: a legnépszerűbb európai topbajnokság, az angol Premier League idén várhatóan 7 milliárd dollár körüli összbevétellel számol a Financial Times adatai szerint. 

AMERICAN FOOTBALL - NFL - LOS ANGELES RAMS v NEW YORK GIANTS
Fotó: Dave Shopland

Hogyan termel pénzt az NFL?

Az, hogy ez a cél mennyire lesz teljesíthető, sok mindenen múlik. Az biztos, hogy amióta Goodell átvette a liga vezetését, évente átlagosan több mint egymilliárd dollárral dollárral nőtt az NFL által termelt pénz mennyisége, vagyis – az idei évvel együtt számítva – hat év alatt nem annyira lehetetlen feladat elérni a mérföldkövet. Ha összejön, akkor a csapatok már évente 500 millió dollárra számíthatnak a ligától.  

A liga fő bevételi forrása továbbra is a televíziós közvetítés, amelyben okosan és sok más sportágat jóval megelőzve nyitottak az egyre népszerűbb streamingszolgáltatások felé, és a hagyományos nagy amerikai adók mellett már az Amazon is közvetít mérkőzéseket. Ennek köszönhetően a liga 2033-ig bezárólag összesen több mint 100 milliárd dollár bevétellel számolhat, amelyet az Amazon, a CNS, az ESPN/ABC, a Fox és az NBC ad össze. Évente ez megközelítőleg 10 milliárd dolláros bevétel.  

A tévés közvetítési díjak mellett szintén tetemes bevételt generál a merchandising, azaz a sportrelikviák, mezek, sapkák, sálak értékesítése. 

A Nike 2028-ig szerződött le az NFL-lel, hogy kizárólagos beszállítója legyen a mezeknek. Bár a pontos összeget nem tudni, de a becslések szerint ez is évente dollármilliárdokat hoz a ligának. A jegybevételek és a stadionok névszponzori szerződései a csapatok bevételeit hizlalják, de ezek eltörpülnek a ligától érkező bevételhez képest.  

 

Jöhet a szerencsejáték?

2018 óta az államok dönthetnek arról az USA-ban, hogy legalizálják-e a sportfogadást, amellyel egyre többen élnek is. Szakértők szerint az NFL-nél is felmerült, hogy magukba a stadionokba helyezzenek el fogadóirodákat, hogy a meccsek alatt is lehessen játszani. Ezzel megint csak óriási bevételeket érhet el a liga.  

A legértékesebb csapatok

Az NFL értékének növekedésével párhuzamosan egyébként a csapatok értéke is növekedett. Az első helyen továbbra is a Dallas Cowboys áll, amely ugyan 1995 óta nem nyert Super Bowlt, és ma már inkább gúnyból emlegetik őket Amerika csapataként, ennek ellenére marketing szempontjából remekül van menedzselve a csapat, és évek óta ők a legértékesebbek, a Sportico legfrissebb számításai szerint immár 7,6 milliárd dollárt ér a Cowboys. A második helyen a friss bajnok Los Angeles Rams és az Európában talán legnépszerűbb New England Patriots áll, 5,9-5,9 milliárd dollárral. A legolcsóbb egy felvásárlásnál a legutóbbi Super Bowlban vesztes Cincinnati Bengals lenne, amelyet 2,8 milliárd dollárra taksálnak a szakértők.  

Dec,12,,2021;,Tampa,,Fl,Usa;,Tom,Brady,During,An
Fotó: Shutterstock

Magyarok Londonban és Münchenben

Az NFL tehát köszöni, jól van, és a jövője is biztosítottnak tűnik, amit mi sem jellemez jobban, mint hogy egyre szélesebb körök felé nyitnak, és egyre több új, potenciális drukkert vonzanak. Idén például először rendeznek alapszakasz-mérkőzést Németországban, a megszokott londoni meccsek mellett. Európában idén így már négy mérkőzés is látható lesz, amelyekre természetesen pillanatokon belül elkelt az összes jegy. Ez már csak annak is köszönhető, hogy a mégsem visszavonuló Tom Brady vezette Tampa Bay Buccaneers játszik majd Münchenben. Az NFL népszerűsége Magyarországon is töretlen, az európai mérkőzéseken rendszeresen találkozni magyar szurkolókkal. Itthon a 2022-es szezont is – a tavalyihoz hasonlóan – az Arena 4 csatorna közvetíti majd, amely néhány mérkőzéssel képes olyan nézettségi adatokat hozni, amelyekkel már a legnépszerűbb fociligák, például a Bundesliga vagy a La Liga egyes mérkőzéseinek nézettségét is elérik.  

Várhatóan nem lesz ez máshogy péntek hajnalban sem, amikor a Bills és a Rams csap össze. A fél év után újrainduló NFL ennél jobb meccsel aligha kezdődhetne.  

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.