BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamarosan szinte bárki legyőzheti Max Verstappent a versenypályán

Másfél éven belül a technológia alkalmas lehet arra, hogy a Formula–1 világklasszis pilótái gyorsabbak legyenek távoli irányítással, mint az autóban ülve.

„Azt is kipróbálhatnánk, hogy egy átlagos versenyző kiáll Max Verstappen ellen, mert távoli irányítással akár le is győzhetné a Formula–1 világbajnokát” – vetette fel a VG-nek Dobó Mátyás, a Vodafone vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese az Internet Hungaryn. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem diákjai által a Formula Student sorozatra fejlesztett versenyautóra mutatva megjegyezte, az 5G-hálózat reakcióideje nagyon gyors, körülbelül 10 milliszekundum, ami elég ahhoz, hogy valaki egy légkondicionált szobából is irányíthassa például a Hungaroringen.

5G versenyautó
Fotó: Vodafone

A kamerát és a kormányzást végző aktuátort még fejleszteni, gyorsítani kell, de már létezik olyan alacsony válaszidővel működő technológia, amely alkalmas a következő lépcsőfok megugrására. Ezután már „csak” a hálózat kiépítésére van szükség az adott versenypályán, és arra, hogy Verstappen vagy valamelyik másik világklasszis pilóta vállalja a tesztet.

Dobó Mátyás szerint ahhoz, hogy egy átlagos versenyző is nyerni tudjon, szükség lehet azokra a innovatív technológiai megoldásokra, amelyeket Fényeslitkén, a Margit-sziget méretű területen zajló konténerrakodáskor használnak. Az ott dolgozóknak nem kell felmászniuk a hatalmas daruk vezérlőjébe hőségben vagy fagyban, hiszen a nap 24 órájában egy kényelmes szobából irányíthatják az eszközöket, a gép pedig segít, hogy ne tudják a darukkal például túl gyorsan mozgatni az árukat, vagy túl sokat egyszerre.

Ezzel a megoldással a versenypályán is gyakorlatilag nullára csökkenthető az emberi hiba valószínűsége, amire egyébként is nagyobb esély van akkor, ha a pilóta nem jelentős fizikai terhelés mellett hoz meg azonnali döntéseket. A Vodafone szakembere úgy véli, az ugyan távolabbi jövő, hogy egy átlagos versenyző legyőzze Verstappent, de az

akár már másfél éven belül is realitás lehet, hogy a holland klasszis jobb időeredményt érjen el távoli vezérléssel, mint az autóban ülve.

Mogyoród Hungaroring 20220731 Forma1 F1 2022 Magyar Nagydíj Vasárnap verseny futam Fotó Földi Imre Nemzeti Sport Max Verstappen Mogyoród Hungaroring 20220731 Forma1 F1 2022 Magyar Nagydíj Vasárnap verseny futam Fotó Földi Imre Nemzeti Sport Max Verstappen
Fotó: Földi Imre / Nemzeti Sport

„Eleve nagy előnyt jelenthet, ha kivesszük a versenyző súlyát az autóból, és még az sem biztos, hogy benne ülve – az azonnali válasz miatt – valamivel jobban venné a kanyarokat, hiszen jelentős erők hatnak rá olyankor. Egy hosszabb távú versenyen pedig egyértelmű a különbség: nyilván jobb döntéseket tud hozni egy hűvös szobában, némi túlzással kólát kortyolgatva, mint például egy tűzforró nyári napon a Hungaroringen, sisakban, védőruhában autózva” – mondta Dobó Mátyás.

A BME-s diákoktól megtudtuk, az elektromos autó „hagyományosan” és önvezető módban is működik, ára 60-70 millió forint körüli.

A Formula Student szabályainak megfelelően minden évben újat építenek, és a pilótaválasztásra is nagyon ügyelnek: a Formula–1-gyel ellentétben itt sem pénz, sem kapacitás nincs az újjáépítésre totálkár esetén, azaz ha a versenyző nem figyel, és csúnyán összetöri az autót, vége a szezonnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.