„Örömmel jelentjük be, hogy ismét sikerült megszereznünk a világ egyik legértékesebb sportjogát, így a nézők Magyarországon nálunk láthatják majd a legtöbb BL-mérkőzést. Megtisztelő, hogy az UEFA úgy gondolja, nálunk van jó helyen a Bajnokok Ligája, és továbbra is megbízik bennünk” – fogalmazott Málnay B. Levente, a Sport TV-t üzemeltető AMC Networks International – Central and Northern Europe (AMCNI-CNE) vezérigazgatója.
Ahogy azt korábban a Világgazdaság elsőként megírta, május 16-án zárult a pályázati lehetőség az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) klubsorozatainak magyarországi közvetítési jogaira a 2024–2027-es időszakra. A projektet kezelő svájci Team Marketing közbenjárásával ezután döntött a kontinentális szervezet.
Hogy pontosan mi is volt a tét?
Az ajánlatnak minimumértéke nincs és nem is volt, mindenki annyit mondott, amennyit jónak gondolt – az előző periódusokra vonatkozó összegeket ugyanakkor kiindulópontnak használhatták, ráadásul a közszolgálati televízióknak amúgy is kötelező nyilvánosságra hozniuk az ilyen költéseket. A hazai mezőnyből kiemelkedő MTVA is ennek megfelelően cselekedett:
a jelenlegi, azaz a 2021–2024-es időszakra 18,6 millió eurót (jelenlegi árfolyamon 6,89 milliárd forint) fizetett a Bajnokok Ligája, és még 3,6 milliót (1,33 milliárd forint) az Európa-liga, valamint az Európa-konferencialiga közvetítési jogaiért.
Az AMC Networks budapesti központú vállalatára, az AMC Networks Central Europe Kft.-re azonban nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az MTVA-ra, miután külföldi tulajdonban van, így a közvetítési jogokról szóló szerződéseket is üzleti titokként kezeli. A társaság 2022-es pénzügyi beszámolójára még várni kell, de 2021-ben nem ment neki rosszul, a nettó árbevétele ugyanis mintegy 23,5 milliárd, nyeresége pedig 8,37 milliárd forint volt.
Az egyébként valószínűsíthető, hogy MTVA-val idén sem lehetett versenyre kelni, így az itthoni televíziós szolgáltatók közül minden bizonnyal elsőként választ a nemzetközi klubsorozatok kínálatából a 2024–2027-es ciklusban is. A mostani felállás szerint a csoportkörös rangadók mellett a kieséses szakasz papíron legizgalmasabb párharcait, az elődöntőket és a döntőket is az M4 Sport viszi el. A magyar közmédia munkatársainak teljesítményét egyébként mindenki láthatta szerdán, miután a Puskás Arénában megrendezett Sevilla FC–AS Roma Európa-liga-döntő gyártója is volt egyben. Ennek megfelelően a találkozót három felületen is élőben közvetítette: az M4 Sporton, a Kossuth Rádióban és az m4sport.hu oldalon.
Nézettségi rekordot döntött az M4 SportNézettségi rekordot hozott a szerda esti Európa-liga-döntő az M4 Sporton: a tizenegyespárbajjal záruló finálét 556 ezren nézték, miközben 1 millió 246 ezren kapcsolódtak be legalább egy percre a mérkőzés felvezetésébe és a közvetítésbe. A Sevilla és a Roma összecsapása volt tehát minden idők legnézettebb Európa-liga-mérkőzése, egyben a legnézettebb európai kupamérkőzés is Magyarországon, megelőzve a Bajnokok Ligája rangadóit és a Ferencvárosi TC El-meccseit. Teljes napra nézve is rekordot döntött az M4 Sport, amelynek május 31-én volt az idei legmagasabb közönségaránya (6,3 százalék). Az m4sport.hu is élőben közvetítette a mérkőzést, amelyet ott 59 ezren követtek. A közmédia webes felületén sem hiányzott sok a rekorddöntéshez, csak egy korábbi találkozót, a Manchester City–Real Madrid BL-összecsapást nézték többen az oldalon a mostani idényben. |
A Sport TV mindenesetre emlékeztet: a 2024-től érvénybe lépő új versenykiírás miatt az eddigi 32 helyett 36 csapat kerül a főtáblára, így akár 30 százalékkal is megnőhet az élő közvetítések száma, márpedig ez az jelenti, hogy a legtöbb BL-találkozót náluk tűzik majd képernyőre.
A közvetítések egyébként nemcsak a médiaszolgáltatóknak, hanem a kluboknak is hatalmas pénzeket hoznak: az idei Bajnokok Ligája-idényben Market pool címszó alatt több mint 300 millió eurót (111,23 milliárd forint) oszt szét közöttük az UEFA.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.