BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
EDIS

A védelmi ipari fejlesztések európai víziói – jövőkép az uniós stratégiák tükrében

A védelmi ipar Európa-szerte és uniós szinten is ugrásszerű fejlődés előtt áll. 2024. március 5-én az Európai Bizottság az unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjével közös nyilatkozatban megjelentette az Európai Unió első Védelmi Ipari Stratégiáját. Elemzésünkben azt vizsgáltuk, hogy a bizottság által megjelentetett védelmi ipari dokumentumokban vázolt törekvések milyen hatással lehetnek a tagállami szuverenitás fenntartására.
Szerző képe
Kiss Ákos üzletágvezető, Holovács Gabriella szenior tanácsadó
2024.06.25., kedd 14:02

Az EDIS a „többet, jobban, közösen és európait” vezérelv meghirdetésével célul tűzi ki az ez idáig alulfinanszírozott Európai Védelmi Technológiai és Ipari Bázis (European Defence Technological and Industrial Base – EDTIB) megerősítését, amely az európai védelmi ipar versenyképessé, rezilienssé és harmadik országoktól függetlenné tételét szolgálná.  

Az EDIS célkitűzéseinek megvalósítását elsősorban az Európai Védelmi Beruházási Program (European Defence Industrial Program – EDIP) létrehozására irányuló rendelet biztosítaná, amely a rendeleti jogalkotásnak köszönhetően valamennyi tagállamban közvetlenül hatályos, és teljes terjedelmében kötelezően alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel részletesen kifejti az EDIS-ben nagy vonalakban felvázolt és nem kötelező erejű bizottsági elképzeléseket és törekvéseket. 

Pápa, 2024. május 13.Airbus A400M Atlas típusú katonai szállító repülőgép a Swift Response 2024 többnemzeti hadgyakorlaton a pápai MH 47. Bázisrepülőtéren 2024. május 13-án.MTI/Bodnár Boglárka
Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Az EDIP-rendelettel létrejönne az Európai Védelmi Beruházási Program, amely 2027-ig 1,5 milliárd eurós költségvetéssel a beazonosított európai közös érdekű projektek finanszírozásán keresztül ösztönözné az együttműködést a közbeszerzés, a termelés és a piacra lépés területein. Az EDIP-rendelettervezet a védelmi ipari beszerzések európaivá tételének biztosítására számos, az EDTIB kapacitásának növelését szolgáló intézkedést irányoz elő. Ilyen például a bevezetendő Európai Katonai Értékesítési Mechanizmus, a védelmi termékek központosított, naprakész katalógusának létrehozása, védelmi ipari készletezés, az állandó készenléti képességek („ever warm facilities”), rugalmas termelői kapacitások kialakításának támogatásokon keresztül történő ösztönzése. 

A reziliencia jegyében létrejönne az egész EU-ra kiterjedő ellátásbiztonsági rezsim (EU-wide Security of Supply [SoS] regime) két típusa: az ún. válságállapot és az ún. biztonsági helyzettel összefüggő válságállapot, mindkét eset tekintetében erőteljes hatáskörökkel felruházva a bizottságot.

Az EDIS-ben előírt közös fellépés előmozdítása érdekében az EDIP-rendelet megfelelő intézkedéseket, pénzügyi ösztönzőket és a közös fellépést elősegítő intézményrendszert is biztosít, egyrészt új intézmények (Védelmi Ipari Készenléti Testület, Európai Védelmi Ipari Csoport) létrehozásával, másrészt már létező intézmények új hatáskörökkel való felruházásával. 

Ez utóbbival kapcsolatban kiemelendő a bizottság erőteljes lopakodó hatáskörelvonási törekvése, amely a tervezet több rendelkezéséből is kitűnik. 

A jelenlegi ad hoc hadfelszerelési együttműködés szervezettebbé tétele érdekében pedig a bizottság új jogi keretként létrehozza az Európai Hadfelszerelési Program Struktúrát (Structure for European Armament Programme – SEAP), amely önálló jogalanyisággal és nemzetközi szervezeti státusszal rendelkezne. 

Az EDIS Ukrajna hosszú távú támogatására berendezkedve biztosítja Ukrajna számára az uniós védelmi iparba való bekapcsolódás lehetőségét, többek által vitatott finanszírozás útján.

A megálmodott közös európai védelmi ipar finanszírozására az EDIP-rendelettervezet által biztosított két forráskereten felül további források állnának rendelkezésre, többek között az unió 2028-tól induló hosszú távú költségvetéséből, a létrehozandó Védelmi Ellátási Lánc Felgyorsítását Szolgáló Alapból, más uniós források igénybevételéből, valamint az ugyancsak sokak által vitatott közös hitelfelvételből.

Pabrade, 2024. május 29.Leopard 2A7V harckocsi manőverezik a Grand Quadriga 2024 fedőnevű litván-német NATO-hadgyakorlaton a Vilniustól mintegy 60 kilométerre, északra fekvő Pabrade gyakorlóterén 2024. május 29-én. Az európai védelmi műveleteket szimuláló NATO-gyakorlaton több mint 12 ezer német katona vesz részt. A Grand Quadriga 2024 a német szárazföldi erők legnagyobb hadgyakorlata az ukrajnai orosz háború 2022 februári kezdete óta.MTI/AP/Mindaugas Kulbis
Fotó: Mindaugas KulbisAP / MTI

Figyelembe véve – többek között – a bizottság lopakodó hatáskörelvonási törekvésével szembeni ellenérzéseket, a szakpolitika szenzitivitását és az ezzel összefüggő eltérő tagállami érdekeket, az utóbbi évek kudarcba fulladt közös akcióit akár más szakpolitikák területén, de akár a 70-es évek végén indult német–olasz–francia–angol közös katonai célú fejlesztési törekvést (lásd Eurofighter Typhoon  4. generációs vadászgép története), vagy a tervezett finanszírozás egyes elemeivel kapcsolatos vegyes, sokszor ellentmondó álláspontokat, leszögezhető, hogy az Európai Unió első Védelmi Ipari Stratégiájával és annak végrehajtását szolgáló 

rendelettervezettel kapcsolatban számos olyan nyitott kérdés áll fenn, amelyek tisztázása és elfogadása a tagállomok jelentős részénél ellenállást válthat ki, így a rendelet végleges szövegének egyeztetése során erőteljes viták várhatók.

A cikk a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. gazdaságfejlesztési üzletágának tanulmánya alapján készült.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.