Az elmúlt évtizedekben az utazás és a turizmus egyre nagyobb méreteket öltött és sajátított ki magának a gazdasági szektorból: a világ GDP-jének 10 százalékát teszi ki. Sok embernek a turisták jelentik a legfőbb bevételi forrást, ami egyrészt pozitív hatással bír, másrészt egyes helyeknek – például Velence vagy Dubrovnik – kifejezetten problémát okoznak az odalátogató turisták.
Nem csoda, hiszen manapság a világ egyik pontjáról a másikra utazni könnyebb, mint bármikor valaha – így az emberek is többször kelnek útra. A World Tourism Organization előrejelzése szerint a turisták érkezéseinek száma (azaz, megérkezés) 2030-ra eléri az 1,8 milliárdot. Európa még mindig a legnépszerűbb desztinációk között szerepel, de Ázsia évről évre egyre kedveltebb és növekvő érdeklődést mutatnak a térség irányába a turisták.
Vajon ezek a trendek milyen hatással vannak a magyar utazókra? A Picodi elemzői ennek mélyére ástak: a szokásokat és preferenciákat vették górcső alá.
Kérdőíves felmérésünkből kiderült, a magyarok többsége (64 százalék) a belföldi, 36 százaléka pedig inkább külföldi pihenést részesíti előnyben.
Leginkább belföldi pihenést preferálnak Indonéziában, Olaszországban, Törökországban és a Fülöp-szigeteken élők.
Mikor mennek nyaralni, pihenni a magyarok? A szezon előtti és utáni hónapok továbbra is hódítanak világszerte, hiszen a jóidő még szinte garantált, az árak viszont alacsonyabbak. Ebbe a trendbe illik a magyaro százalék a (nyári) szezon ideje alatt, a maradék 17 százalék pedig csak az árat veszi figyelembe, és minél olcsóbban szeret utazni.
Ezek után a kérdés adott: mennyit szánnak/tudnak költeni a magyarok pihenésre? A válaszokból kiderül, átlagosan 155 ezer forintot költenek egy-egy utazásra. 12 százalék azt mondta, nem célja a spórolás, a többiek viszont ügyes trükkökkel kedvezményekre, vagy nagyobb ajánlatokra tettek szert. 49 százalék például jó előre megveszi az utazáshoz szükséges jegyeket, 50 százalék pedig idejekorán lefoglalja a szállást.
Úgy tűnik, a magyarok a hosszabb kikapcsolódás mellett teszik le a voksukat: a válaszadók 55 százaléka körülbelül egy hétre, 27 százalék két hétre vagy még hosszabb időre, 18 százalék pedig csak pár napos (kevesebb, mint egy hét) időre szakad el a munkától. További érdekesség, hogy 51 százalék évente csak egyszer megy nyaralni, 33 százalék kétszer vagy annál többször, 16 százalék pedig kevesebb, mint évente egyszer indul útnak.
Kivel utaznak legszívesebben? A többség családdal vagy partnerrel/házastárssal (53 százalék és 32 százalék ), 13 százalék barátokkal, 2 százalék pedig egyedül szeret nyaralni.
Azt már tudjuk, hogy mikor és mennyiből utaznak a magyarok, de vajon ki szervezi utazásaikat? Az elsöprő többség azt válaszolta (91 százalék), hogy önmaga intéz mindent és csak 9 százalék veszi igénybe az utazási irodák szolgáltatásait.
Szeretnének ugyanis a magyar turisták mindent a saját igényeikhez igazítani és így olcsóbban is jönnek ki – derült ki a felmérésből (59 százalék és 33 százalék). Azok, akik utazási irodával, vagy szervezett utazáson vesznek részt azt mondták, azért választják ezt a formát, mert kényelmesebb és biztonságosabb (28 százalék és 54 százalék).
Utánajártunk, hogy a magyarok a már jól ismert helyekre szeretnek visszatérni, vagy új helyet szeretnek-e felfedezni. A felmérés szerint a többség (67 százalék) inkább új helyeket részesít előnyben és csak 33 százalék választ olyan célirányt, ahol már járt korábban.
Vajon a nők és a férfiak másképp szervezik-e utazásaikat? Úgy tűnik, a nők spontánabbak és önállóbbak, ha utazásról van szó. A nők és a férfiak ugyanakkor abban egyetértenek, hogy jó előre meg kell szervezni mindent (79 százalék és 77 százalék).
Napozás Balin, Párizs zegzugos utcái, vagy Ausztrál partok? Amikor azt kérdeztük, hová utaznak a legszívesebben, a magyarok több mint fele (59 százalék) tengerpartot, kedvenc tevékenységeként a strandon henyélést jelölte meg. Ezt követi a városnézés (28 százalék) és az aktív pihenés (például sport) 13 százalék.
Ha Rómában vagy, tégy úgy, ahogy a rómaiak – tartja a népszerű mondás. Ugyanakkor ez a nyaralások alkalmával változhat, kifejezetten a közlekedést és az ételeket illetően. A válaszadók 68 százaléka jelölte csak meg a helyi tömegközlekedési eszközöket, mint preferált eszközt, 20 százalék inkább autóbérlés mellett teszi le a voksát és 10% ül csak taxiba. Az ételek kapcsán 43 százalék mondta, hogy a helyi specialitásokat részesíti előnyben, 23 százalék ismert ételeket kínáló helyeket választ és 12 százalék magának készít harapnivalót.
A nyaralás – elvileg – a pihenésről kell, hogy szóljon és a legkevésbé sem a munkáról, ügyintézésről. Ugyanakkor úgy tűnik, a magyarok 14 százaléka képtelen elszakadni munkájától és még szabadságuk alatt is ellenőrzi e-mailjét vagy bonyolít munkával kapcsolatos telefonhívásokat.
39 ország lakóinak utazási szokását vettük szemügyre – ezen belül a költéseket is. A válaszok alapján felállított lista szerint a magyarok átlagosan 155 000 forintot költenek (ami euróban ez körülbelül 482) – ezzel a középmezőnyben végeztek. A lista élén az ausztrál turisták állnak, ők 1350 eurót költenek szabadságukra, őket követik a Hongkongból és Finnországból utazók.
A legkevesebbet az indiai és a pakisztáni turisták tudnak utazásra fordítani, 185 és 170 eurót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.