„Senki sem örül ennek a hírnek, de valahol mégis várható volt, és érthető is. A folyamatos megújulási kényszer, a saját maguk által is támasztott elvárások olyan hátizsák, amelyet hosszú ideje cipelnek. Egy ponton túl már nem lehet bírni azt a munkamennyiséget, amennyit beletesznek a menük kialakításába, és azt a feszített tempót, amit diktálnak” – mondta a Világgazdaságnak a magyar kulináris szcéna egyik meghatározó szereplője, a tatai Platánnal tavaly két Michelin-csillagot szerző Pesti István, akit azután kerestünk fel, hogy hétfőn kiderült, 2024 végén bezár a világ legjobb étterme címét számos alkalommal elnyerő, három Michelin- és Zöld-csillagos koppenhágai Noma. A kultikus dán étkezde társtulajdonosa, René Redzepi ugyanis megelégelte, hogy a magas minőség fenntartásához, további növeléséhez kizsigerelik az alkalmazottakat.
Hogy ez mit is jelent pontosan? Azt, hogy
azok az emberek, akik a kiváló és különleges ételeket készítik, felszolgálják, sokszor nagyon alul vannak fizetve.
A Nomában több mint egy évtizeden át szinte rutinszerűvé váltak a dupla, tehát 16 órás műszakok, és hiába próbáltak rá megoldást találni, a fine dining státusz miatt nem tudtak a munkavállalók terhein enyhíteni.
Pesti szerint az ilyen hosszú munkanapok egyáltalán nem normálisak, és habár huszonévesen teljesíthetők, korai pályaelhagyáshoz vezethetnek, másrészt az emberek sem egyformán terhelhetők.
Redzepiék 2025-től ezért inkább a kutatás-fejlesztésre, valamint a tanításra fókuszálnak, és tesztkonyhává, amolyan laboratóriummá alakulnak át, így leginkább rendezvényeken, különböző projektek keretében találkozhat velük a nagyközönség. A vezetés azt azonban már most jelezte, hogy senkit nem küld el, sőt a nem túl távoli jövőben mindenki kevesebbet fog majd dolgozni.
„A világ megállás nélkül változik, és miközben a technológia állandóan fejlődik, addig ebben a szakmában mindenkinek nehézséget okoz a kutatás-fejlesztés. A Nománál is valószínűleg új hatásokra, inspirációkra vágytak” – folytatta Pesti István, hozzátéve, azzal azonban tisztában kell lenni, hogy a vendéglátás egy életforma, a séfek pedig a nap huszonnégy órájában konyhafőnökök.
Inkább a vendéglátásnak kell megváltoznia. Mégpedig olyan egyensúlyra van szükség, amikor a vállalkozás még gazdaságosan működik, de a személyzet sem rokkan bele a munkába.
A mindössze 40 férőhelyes (ebből négyet mindig a diákoknak fenntartó) dán étterem a hivatalos honlapján 75 alkalmazottat tüntet fel, vagyis minden vendégére két dolgozó jut – ebből is látszik, hogy a költségei nagy részét a bérek teszik ki. Jogosan gondolhatnánk tehát, hogyha a személyzet kiválóan keresne, az étterem valószínűleg veszteséges lenne. Márpedig a Noma sokszor az volt, legutóbb 2021-ben is, amikor 1,69 millió koronával (mintegy 91 millió forint) csúszott át mínuszba.
A költségvetésben keletkezett hatalmas lyukat abban az évben még a dán állam biztosította 10,9 millió koronás (584,6 millió forint) támogatással sem sikerült eltüntetni.
„Amikor én ott jártam, még száz alkalmazottjuk volt – folytatta a tatai szakács. – De még így, ennyi emberrel is nehéz fenntartani azt a magas színvonalat, amelyet képviselnek, hiszen a világ minden tájáról hatalmas elvárásokkal érkeznek hozzájuk vendégek naponta, és ez mind fizikailag, mind mentálisan leterheli a dolgozókat.”
Pesti elmondta, a többi országhoz hasonlóan hazánkban is az az egyik legnagyobb probléma, hogy az éttermek kellő mennyiségű és minőségű munkavállalót találjanak. „Nekünk két dolgunk van, megbecsülni azokat, akik ezt a szakmát választják, és egészséges környezetet teremteni számukra. A lényeg, hogy szociálisan és anyagilag is el legyenek ismerve” – mondta.
Nem Redzepi volt egyébként az első, aki ilyen lépésre szánta rá magát: a szintén három Michelin-csillaggal büszkélkedő David Kinch a múlt héten hasonló okokból zárta be a kaliforniai Szilícium-völgyben található Manresa nevű éttermét.
Amíg a Nomában egy menü 3500 (188 ezer forint) és 5500 koronába (296 ezer forint) került, addig a Manresában 596 (222 ezer forint) és 725 dollárért (270 ezer forint) lehetett étkezni – borpárosítás nélkül.
A The New York Times posztja alatt a kommentelők között heves vita alakult ki: sokan úgy vélik, semmilyen étel nem ér ennyit, míg mások azzal érvelnek, hogy egy koncertre vagy sporteseményre is ki lehet adni ekkora összeget.
Profitorientált vállalkozásként a tulajdonosok egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben, főleg a jelenlegi gazdasági helyzetben. A KSH a hazai vendéglátásra vonatkozó legfrissebb, novemberi adataira az elemzők úgy reagáltak, hogy a szektorban általánossá vált nagymértékű áremelést már nem lehet áthárítani a vendégekre, így nálunk is egyre több vendéglátóhely kényszerülhet átmeneti vagy tartós bezárásra.
Rácz Jenő: volt bennem félelemMaximálisan azonosul Gordon Ramsay és Cristiano Ronaldo hozzáállásával Rácz Jenő, a Michelin-csillagot kapó Rumour sztárséfje, aki a főzés mellett a hiteles brandépítésre is fókuszál. |
Pesti kiemelte, hogy azok az idők már elmúltak, amikor tucatjával vettek fel embereket, a vendéglátósok szemlélete is megváltozott, a fluktuáció ugyanis senkinek sem jó.
Az viszont vitathatatlan, hogy hatalmas a nyomás a fine diningban: a legnagyobb szakmai elismeréssel járó harmadik Michelin-csillag elvesztését követően több sztárséf öngyilkosságot követett el a múltban. Pesti István úgy véli, nem a hírnevükön ejtett csorba miatt, hanem mert tudták, hogy egy jelentős anyagi bázistól estek el.
Ötcsillagos értékelésével a budapesti éttermek között a Tripadvisor rangsorában első helyen álló Zincenco Kitchen egyik tulajdonosa, Zincenco Igor a Világgazdaság kérdésére azt felelte, egyetért a Noma döntésével.
„Nagyon kimerítő ebben a műfajban folyamatosan a csúcson teljesíteni” – mutatott rá az alapproblémára Zincenco Igor, aki azzal folytatta, hogy az ő koncepciójuk egy kicsit kilóg a sorból, ám éppen ezért sokkal fenntarthatóbb. „Heti három alkalommal vagyunk nyitva, vacsoránként legfeljebb 12 főt vállalunk, egyáltalán nincsenek besétáló vendégeink. Előre tudjuk tehát, hány emberre kell bevásárolnunk, felkészülnünk.”
Zincencóéknak a heti háromnapos nyitvatartás nagyobb teret biztosít az innovációnak, kísérletezésnek, ráadásul megfelelő munka-magánélet egyensúly is párosul hozzá. A séf úgy fogalmazott, hogy Ferrarit ugyan nem vesz a vállalkozásukból, de nagyon szereti a munkáját, és úgy érzi, ha élete végéig csinálná, akkor sem égne ki.
Nem csodálkoznék, ha ezt egyre többen felismernék, és hozzánk hasonlóan kisebb vendégszámú, kevesebb napon nyitva tartó éttermek nyílnának világszerte a közeljövőben
– zárta gondolatait Zincenco Igor.
Megkapták a Zöld Michelin-csillagot, lemerült a magyar étteremvezető telefonja a foglalásoktólMegrohamozták a vendégek a vidéki magyar Michelin-kalauzba beválogatott éttermeket. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.