BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áprilisi tarifaemelésben bíznak a taxisok

Nagyobb kiadásaik miatt 10-15 százalékkal magasabb díjakat szeretnének alkalmazni a fővárosi taxisok. Ha teljesül a várakozásuk, egy átlagos fuvarért 300-400 forinttal többet kellene fizet­niük az utasoknak.

A budapesti taxisok arra számítanak, hogy kissé akár már április elejétől emelhetik a tarifákat – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A taxisok a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül benyújtották a fővárosnak javaslatukat. Eszerint 10-15 százalékos korrekciót tartanának indokoltnak, vagyis egy mérsékelt alap-, kilométer- és várakozásidíj-kiigazítást.

Forrás: MTI/MTVA/Jászai Csaba

Ám ahogyan a díjemelésről, úgy annak szerkezetéről is a főváros dönt majd – a taxisok egyelőre nem kaptak visszajelzést. A legutolsó megbeszélésen abban maradtak, hogy ha a főváros újabb egyeztetést tartana szükségesnek, rövidesen találkoznak. A taxisok ennek alapján számítanak az áprilisi tarifaváltozásra, amelynek következtében egy átlagos fuvar 300-400 forintos költségnövekedést jelentene az utasnak.

A jelenlegi tarifákat öt éve állapította meg a főváros. Azóta azonban nagyot nőttek a taxisok kiadásai, éppen erre hivatkozva tartanák szükségesnek a tarifa növelését. A költségeik között például a biztosítási díjak az idén 30-40 százalékkal emelkedtek a tavalyihoz képest, ezen belül a kötelező biztosítás 50-100 százalékkal nőtt.

E költségeket a taxisok nem úszhatják meg. További kiadási teher a területen, hogy az elmúlt években egyre több korszerű új autó került a taxisflottákba, amelyeket szakszervizekbe kell vinni, ahol az árak – a munkaerő megtartása érdekében – jelentősen emelkedtek. Az elmúlt év újdonsága volt az online pénzárgépek beszerelése a taxikba, ami további folyamatos költségnövekedést eredményezett a fuvarozó vállalkozóknak. Továbbá havonta kétezer forintot kell fizetni az adatforgalom után (függetlenül a forgalomtól), és évi 25 ezer forintba kerül az adatok „kiolvasása” a NAV számára.

Ezek tehát plusz járulékos költségek, és bár a taxisok száma ennek ellenére háromszázzal növekedett az elmúlt évben, Metál Zoltán szerint egy minimálbérnyi jövedelemért nem éri meg taxizni, hisz nagyon magas a bekerülési költség – az autó megvásárlásától a fóliázásán át a felszereléséig mindent ki kell termelni, és ezt a jelenlegi tarifák mellett elég nehéz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.