A kormány kitárta a kaput a tetőtér-beépítők előtt, amikor márciusban módosította a fejlesztéseket eddig kordában tartó, az érdekeltek szerint inkább gúzsba kötő szabályozást.
A kötelező parkolóhely-megváltás vagy éppen a terjeszkedést ellehetetlenítő maximális lakásszám és egyéb előírások megváltoztatása többek szerint annak érdekében történt, hogy a társasházak hozzájussanak a felújításukhoz szükséges forráshoz.
Másrészt foghíjtelkek híján a belvárosban a tetőtér-beépítés az egyetlen lehetőség az építkezésre.
A tetőtéri lakások presztízse olyannyira megnőtt az elmúlt egy-másfél évtizedben, hogy mára az ingatlanpiac különleges termékeivé váltak.
A penthouse lakások átlagára majdnem minden kerületben átlépte az egymillió forintot négyzetméterenként, de a hagyományos tetőtéri lakások hirdetéseiben is egyre gyakoribb az ehhez közelítő, sőt, az I., az V. és a VI. kerületben az ezt meghaladó szint is azon adatsor szerint, amelyet az Ingatlan.com a Világgazdaságnak gyűjtött össze.
A kínálat szűkül, így a beépíthető tetőterek ára helyenként egyetlen év alatt is százezrekkel drágult négyzetméterenként. A budapesti kínálati átlagár a 2018. nyári 399 ezer forintról ez év július végére 500 ezerre ugrott.
A tetőterek beépítése mellett szól egyes belvárosi épületek állapotának romlása, ugyanis az ilyen épületekben vannak alig több, mint százezer forintos négyzetméteráron kínált, nagy alapterületű tetőterek.
Persze ezekben, a lakáspiacon már-már telekáron kínált ingatlanokban szinte mindent a beruházóknak kell kialakítaniuk.
E „telkek” 20-30 méter magasan vannak. A tetőtéri lakáskínálat a II., III. és XVI. kerületben a legnagyobb, az V. kerületben a nyár közepén nem volt eladó beépíthető tetőtér, a VI. kerületben csak egy, a VII. kerületben pedig kettő.
A beépítéssel bő 10-15 százalékos árprémium érhető el – közölte Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági elemzője az érintett budapesti piacot elemezve.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.