A legfrissebb adatok szerint a magyarországi online kereskedelmi forgalom idén 20 százalékos növekedéssel megközelítheti a 440 milliárd forintot, miután az első fél évben 23,6 százalékos bővülést mért a Központi Statisztikai Hivatal – mondta a Világgazdaságnak Várkonyi Balázs, az Extreme Digital társalapítója és ügyvezetője.
Kiemelte, hogy az idei bővülésben jelentős szerepet játszott a nyári labdarúgó-világbajnokság, melynek hatására 70-80 százalékkal nőttek a televízióeladások az egy évvel korábbi bázisidőszakhoz képest.
Ezzel már a teljes hazai kiskereskedelmi volumen 6 százalékának felel meg az online értékesítés, ami régiós összevetésben is versenyképes mutató, igaz, például a csehek jóval előrébb járnak. Az is meghatározó hazai trend, hogy a forgalom mind nagyobb százaléka realizálódik a tíz legnagyobb webáruháznál – ma már 40 százalék feletti ez az arány –, mivel koncentrálódik a piac.
Hagyományosan a negyedik negyedévre esik az értékesítés 35-40 százaléka, ezért idén is sok múlik az év végi rohamon, különösen a karácsonyi szezont bevezető november végi fekete pénteken, amikor a piaci szereplők zöme 30-50 százalékos leárazással csábítja a vásárlókat. Várkonyi Balázs szerint idén karácsonykor már nem a drón, hanem a roller lesz a slágertermék, jövőre pedig valószínűleg még nagyobb lesz a kereslet a háztartási gépek és az audiovizuális eszközök iránt.
Az Extreme Digital ügyvezetője arról is beszélt, hogy a legnagyobb fejtörést továbbra is az okozza, hogy a piaci bővülés nemcsak növekvő forgalmat és erősödő versenyt, hanem összetett logisztikai feladatot is jelent. Az már nem újdonság, hogy nincs elég fejlesztő, de az elmúlt egy-másfél évben a logisztikában is felütötte fejét a munkaerőhiány, ami a raktárakban és a házhoz szállításban is gondot okoz.
A piac nagy része kénytelen volt emelni a kézbesítési díjakon, az ingyenes kiszállítás kora véget ért
– erősítette meg a Világgazdaságnak Jaromír Ránek, a cseh Alza üzletfejlesztési igazgatója. Mint mondta, a nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is azt látják, hogy az emberek ma már hajlandók megfizetni a gyorsaságot és a minőségi szolgáltatást. Egyre inkább a vásárlói élmény dönt, éppen ezért innovatív termékeket és egyedi szolgáltatásokat biztosítanak, többféle kiszállítási módot és professzionális tanácsadást.
Az Alza szerdán avatta fel 5000 négyzetméteresre bővített budapesti bemutatótermét, amely 650 millió forintos befektetésből jött létre. Bár az Alza a régió legnagyobb online kereskedője – tavalyi éves forgalma nettó 820 millió euró (255 milliárd forint volt) –, a magyar piacra csak a múlt évben robbant be.
Míg egy japán vagy egy német ügyfél többé nem vásárolna az adott webáruházból, ha nem kapná kézhez aznap vagy másnap a megrendelt árut, addig a magyarok elsősorban a korrekt tájékoztatáshoz ragaszkodnak. Ha az előre egyeztetett időben és módon jutnak hozzá a csomaghoz, akkor két-három, esetleg négynapos szállítási határidő is a tűréshatáron belül van – mondta Várkonyi Balázs.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.