Egyesek tartottak attól, hogy a támogatás felfelé fogja húzni az árakat.
Egyelőre inkább az ellenkezőjét látjuk. Nyílt egy többletpiac valahol a 10 és a 20 ezer darab között. Ilyenkor az importőrök a gyárak felé jelzik a piac változását. Értelemszerűen egy autógyártó nem attól lesz boldog, ha több járművet ad el, hanem attól, ha a piac növekedésével szembemenve még nagyobb piaci rést hasít ki magának. Magyarul
nem elég hátradőlni egy márkának, hiszen elkezdődött a harc annak érdekében, hogy a lehető legattraktívabb autót kínálják a támogatás iránt érdeklődőknek.
Van ahol konkrétan árleszállítást tapasztalunk, de van olyan márka, amelyik egyedi csomagokat rakott össze ésszerűbb árképzéssel. Például azt mondják, hogy van egy olyan típus a kínálatukban, amihez a vásárlók eddig 800 ezer forintért megrendeltek hatféle extrát, de ezentúl 400 ezerért megkaphatják.
Valahol 10 és 20 ezer közé teszik az igénylők számát. Lehet sejteni, hogy ez hogyan fog eloszlani a program három éve alatt?
Valószínűleg az elején kiugró lesz az érdeklődők száma, de persze végig számíthatunk a későn ébredőkre.
Az már most látszik, hogy az autóvásárlási támogatás a nagyon fiatal egyterűek másodpiacát legyengítette, de erre lehetett számítani.
Miért vásárolna meg bárki egy féléves, 5 ezer kilométeres bemutatóautót, ha arra nem veheti fel a 2,5 millió forintos támogatást? Fontos megjegyezni, ez csak az egyterűekre vonatkozik, és értelemszerűen nem mindenkinek van három gyereke, aki ilyen járművet szeretne. Tehát önmagában ez nem jelenti azt, hogy az egyterűek piaca tönkrement volna, de magától értetődő módon bizonyos modellek így kedvezőtlenebb helyzetbe kerültek.
A támogatás nem haladhatja meg az autó árának felét. Így ha valaki a legolcsóbb, 4 milliós autót szeretné megvenni, csak 2 milliót kaphat a 2,5 millió helyett. Így is hatékony lehet a program?
Teljes mértékben. A napi ügymenetből az derül ki, hogy a középosztálybeli családok fogják igénybevenni a támogatást. A tapasztalat azt mutatja, hogy a méregdrága, 15-20 milliós autókat amúgy is jellemzően cégautóknak veszik.
Mit lehetne tenni a visszaélések megelőzése érdekében?
A három évre szóló elidegenítési tilalom már adott, én viszont úgy vélem, hogy erre az időre a cascót is kötelezővé kellene tenni.
„Magyarország nem támogatja, hogy Brüsszel az autóipar versenyképességét a környezetvédelemre hivatkozva ésszerűtlenül korlátozza” – ezt Szijjártó Péter mondta a Nemzeti Befektetési Ügynökség (Hungarian Investment Promotion Agency, HIPA) járműipari konferenciáján. Van köze a külügyminiszter kijelentésének ahhoz, hogy az unióban nemrég rendkívül szigorú irányelveket fogadtak el az autók CO2-kibocsájtására?
Minden bizonnyal.
Magyarország ellenérdekelt a német autógyártás legyengítésében,
márpedig a gyártók értelmetlen sarcolása ezzel járhat. A CO2-kibocsájtás szabályozása mellett sok új világpiaci fejleményt is meg kell említeni, a kereskedelmi háborúkat, a lanyhuló keresletet, a kínai piac ideiglenes megtorpanását, vagy az önvezetésbe, elektromosságba irányított invesztíciókat, amelyekről kiderült: minden képzeletet felülmúlóan drágák.
Mi lesz így az árakkal?
Ősztől az egész európai autópiacon erős drágulás várható.
Vagyis onnantól már nem tudunk 4 millióért új autót venni?
Biztosan nem. A CO2-szabályozáson kívül egyéb biztonsági és környezetvédelmi extrák szintén kötelezőek lesznek, ezért a legolcsóbb új autóknál átlagosan 1000-1500 eurós növekedéssel számolhatunk kiskereskedelmi oldalon. Úgyhogy
aki a jövőben autót tervez vásárolni, annak érdemes még most megrendelnie.
Szijjártó Péter a HIPA konferenciáján az elektromos autózást a magyar autóipar fontos fejlődési lehetőségének nevezte, emellett sürgette önvezető technológiák fejlesztését.
Egyértelmű, hogy az elektromos autózást nem lehet feltartóztatni, bár egyelőre azt látjuk, hogy tiltások vagy szubvenciók szükségesek ahhoz, hogy az embereket a villanyautók felé tereljék.
Magyarország, mint akkumulátorgyártó bázis, jól áll ebben a kérdésben, és az elektromos autós fejlesztések terén sem panaszkodhatunk.
A győri Audi-gyárban például nemrég elkezdték a villanymotorok gyártását.
(Címlapkép: Shutterstock)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.