BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig vállalnak fuvart a cégek a szigetországba

A cégek mind nagyobb arányban utasítják vissza a Franciaországból a szigetországba a La Manche csatornán keresztül küldendő rakományokat.

A szállítmányozási cégek mind nagyobb arányban utasítják vissza a Franciaországból a szigetországba a La Manche csatornán keresztül küldendő rakományokat, ami jól mutatja, milyen nagy problémákat okoz a kétoldalú kereskedelemben az Egyesült Királyság kilépése az Európai Unióból, az egységes piacból és a vámunióból. A logisztikai platformokat kínáló Transporeon adatai szerint a visszautasított szállítmányok aránya a múlt héten 67 százalékkal volt nagyobb, mint a tavalyi harmadik negyedéves átlag.

Fotó: JUSTIN TALLIS / AFP

A negyedik negyedévvel való összevetés a karácsony miatt nem lenne reális. A problémát az okozza, hogy megnőtt az adminisztráció, egy kamionsofőrnek több tucat dokumentumot kell bemutatnia a határon, ami különösen a brit kis- és közepes vállalatoknak okoz leküzdhetetlen nehézséget.

A teherautók nagy része így üresen tér vissza a kontinensre, és ez üzletileg nem kifizetődő a szállítmányozóknak. A megnövekedett bürokrácia és az árak ezzel együtt járó emelkedése még Európa legnagyobb gazdaságának is problémát okoz: a legfrissebb berlini statisztikák szerint januárban 29 százalékkal esett vissza az Egyesült Királyságba irányuló német export, a brit áruk iránti kereslet pedig több mint 56 százalékkal zuhant.

„Összeomlott a kereskedelem Nagy-Britanniával” – összegezte a tapasztalatokat Jens-Oliver Niklasch, a stuttgarti Landesbank Baden-Württemberg közgazdásza. A helyzet pedig csak romlani fog, az EU ugyanis áprilistól bevezeti a teljes határellenőrzést, ami valószínűleg ismét a karácsonyihoz hasonló fennakadásokat okoz majd a kikötőkben.

Brit oldalon júliusban jár le az átmeneti időszak – legalábbis elméletileg, több szigetországi kikötő üzemeltetője ugyanis a határidő meghosszabbítását sürgeti.

A szárazföldi határellenőrző pontoknak pedig az ország több részén még a helyszínét sem jelölték ki. Élőállat-ellenőrzésre alkalmas létesítményeket a mezőgazdasági termelőket tömörítő National Farmers Union szerint a csatorna egyetlen brit kikötőjében sem terveznek, ezért félő, hogy ez a fajta kétoldalú kereskedelem teljesen leáll.

Menekülnek a kontinensre a japánok

Az Egyesült Királyságban jelen lévő japán cégek száma 12 százalékkal, 1084-ről 951-re esett vissza 2014 és 2019 között, a legtöbben a 2016-os Brexit-népszavazás után hagyták el a szigetországot – derült ki a tokiói külügyminisztérium adataiból. A legnagyobb, 4 százalékos csökkenést 2018–2019-ben mérték, és elsősorban a pénzügyi szolgáltatói és a feldolgozópari vállalatokat érintette. Ezzel szemben az Európai Unió 27 tagállamában feltűnően megnőtt a japán vállalatok száma ugyanebben az időszakban: Hollandiában 67, Olaszországban 53, Németországban 11, Franciaországban pedig 7 százalékkal. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.