Iparági becslések szerint 30 milliárd forintra duzzadt a magyarországi outletpiac, ráadásul ezen a területen a kiskereskedelmi forgalom 5-6 százalékos növekedésével szemben már három-négy éve két számjegyű bővülés tapasztalható, ami a jelenlegi kedvező gazdasági környezetben hosszabb távon is fenntarthatónak tűnik
– vélekedik Imre Csaba, a piacvezető Premier Outlet Budapest igazgatója.
A Világgazdaságnak kifejtette, hogy a biatorbágyi bevásárlóközpontban majdnem kilencven üzlet és körülbelül száz márka található meg, ami csaknem 90 százalékos bérbeadottságot jelent, a jövő év végére pedig 97-98 százalékra tornásznák fel a mutatót, ez pedig lényegében teljes kapacitáskihasználásnak felelne meg. Ezután, akár már 2020-tól, fizikailag is bővülhet a Premier Outlet.
Mai formájában a belső parkolót körülölelik a kereskedelmi egységek, de a jövőben a középső területeken is épületeket helyezhetnek el, a parkoló pedig kívülre kerülne. Tekintettel arra, hogy az üzemeltetést 2016 októbere óta ellátó – a német, lengyel, horvát, olasz és portugál piacon is jelen lévő – osztrák ROS Retail Outlet Shopping ilyen és ehhez hasonló beruházásainak értéke nemritkán 5-10 millió euró, több milliárd forintra is rúghat a tervezett átalakítás költsége.
Az elmúlt évben 2011-hez képest 67 százalékkal nőtt a forgalom, 40 százalékkal a látogatószám, az egy főre jutó költés pedig 27 százalékkal haladta meg a hat évvel korábbit – sorolta Imre Csaba. Azt is előrebocsátotta, hogy az idén 10,5-11 százalékkal nagyobb bevételt realizálhatnak a bérlőik, mint tavaly. Bár a Premier Outlet 50-70 százalékos Black Friday-kedvezményeket is tartogat, a létesítmény vezetője hangsúlyozta:
az alapkedvezmény eleve 30 százalékos a belvárosi üzletek áraihoz képest, a fix árelőny pedig azt eredményezi, hogy a vásárlói kosárérték Biatorbágyon legalább a budapesti duplája, közelít a háromszorosához.
A magyar outletpiac másik fellegvára az M3 Outlet Polgár, amely az ország keleti felére, főként Debrecen, Miskolc és Nyíregyháza vonzáskörzetére támaszkodik. Imre Csaba szerint egy outlet jobbára 100-150 kilométeres körben építhet a vásárlóközönségre, így a nyugat-magyarországi – például soproni, győri – lakosok egy részét a földrajzi közelség miatt vonzhatja inkább az ausztriai Parndorf. Ehhez hasonlítva Biatorbágyot, kiemelte:
közös bérlőik vannak a helyi vásárlóerőhöz igazított nemzetközi árpolitikával, amelyet főként a kis- és nagykereskedelmi ár, illetve az áfatartalom határoz meg.
Az outletpiac általában a kiskereskedelmi forgalom két-három százalékáért felel, a kelet-közép-európai régióban, azon belül Magyarországon a kedvező gazdasági környezet és a növekvő belső fogyasztás miatt azonban masszív bővülés várható – mondta a Világgazdaságnak Thomas Reichenauer, a Premier Outlet Budapestet üzemeltető ROS Retail Outlet Shopping egyik alapítója és ügyvezető igazgatója.
A magyar fogyasztási szokások kapcsán kiemelte, hogy az elmúlt egy-két évben a sportruházati termékek felől egyre inkább a prémium divatáruk felé tolódott el a kereslet, emellett mind nagyobb igény mutatkozik a különleges táskák, órák és ékszerek iránt. Mint mondta, a Black Friday ma már nem egy nap vagy egy hétvége, hanem egy bő kéthetes időszak, éppen ezért önmagában nem elég 30-40, helyenként 50-70 százalékos kedvezményeket kínálni, a termékkínálat és a leárazások mértéke mellett egyre több múlik a hatékony online kommunikáción. A cégcsoport nemzetközi stratégiája kapcsán arról is beszélt Thomas Reichenauer, hogy az ROS együttműködik az IKEA-val, így például Zágrábban és a portugáliai Algarve-ban is outlet bevásárlóközpontot létesítettek a svéd bútoróriás helyi érdekeltségének tőszomszédságában.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.