Azt nehéz megbecsülni, hogy az első hűtött kocsik mikor szállíthatják Budapesten az utasokat, ugyanis a megvalósítás szigorú tesztelési és ellenőrzési protokollhoz kötött. A tárgyalás az orosz féllel már csak azért is megkerülhetetlen, mert úgy kell elvégezni a klímaberendezés felszerelését, hogy az ne vonja maga után a metrókocsikra vonatkozó garanciavállalás felmondását.
A Világgazdaság úgy tudja, a klímatelepítés így is megoldható, mert a szükséges eszközök elhelyezéséhez nem kell hozzányúlni a vázhoz.
Elegendő csupán a mennyezeti elemeket megbontani, a hűtőszerkezet pedig a metrók „hasa” alá kerülne.
A kék metró klimatizálásáról Tarlós István főpolgármester több nyilatkozatot is tett az elmúlt napokban. Először az InfoRádióban közölte, hogy ennek kapcsán előrehaladott tárgyalások folynak, a fejlesztésre a forrás is rendelkezésre áll.
Később az ATV-ben mindezt azzal egészítette ki, hogy megtalálták a megfelelő műszaki megoldást az utólagos beszereléshez, amelynek az árát elsősorban a francia hátterű közlekedésieszköz-gyártó Alstomtól (a cég a 4-es metróvonalra is szállított metrókocsikat) peres úton frissen visszaszerzett, mintegy hatmilliárd forintból fedeznék.
A Világgazdasághoz olyan információ is eljutott, hogy a 3-as metró szerelvényeinek meghibásodása miatt követelt kötbér egy részét is erre fordíthatják.
Az M3-as járművek korszerűsítéssel egybekötött felújítása révén a szerelvények szinte teljesen megújultak, ami magában foglalja a modern hajtásrendszert, a korszerű járműkülső és utastér kialakítást, az új utastájékoztató rendszert, mozgáskorlátozottak biztonságos utazását szolgáló férőhelyek kialakítását, közölte a Világgazdaság cikke kapcsán a BKV.
Hangsúlyozták ugyan akkor, hogy az M3-as felújított szerelvényekbe nem került klímaberendezés, mivel az eredeti szerelvényeket nem klímaberendezéssel történő üzemelésre tervezték, így a karosszéria kialakítása is ennek megfelelő módon történt. A felújítás műszaki terjedelmébe nem fért bele a szerelvények olyan nagymértékű átalakítása, amelyek a klímaberendezéssel történő ellátást lehetővé tették volna, írták.
A szerelvények üzembe helyezése óta a BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja az utastér utólagos légkondicionálásának lehetőségeit, mutattak rá. Ennek során folyamatos egyeztetések folynak a szerelvények gyártójával a fennálló műszaki akadályokról, a megvalósítás műszaki feltételrendszeréről, közölték.
A ma kifejlesztés alatt álló korszerű és innovatív megoldásokat felvonultató légkondicionáló berendezések tömege, geometriai kialakítása már nem zárja ki az utólagos klimatizálás megvalósíthatóságát a kocsiszekrény szerkezetét, teherbírását érintő jelentősebb módosítások nélkül, így jelenleg ezeket a fejlesztési lehetőségeket mérlegeljük, tájékoztattak.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.