A horvát tengerpart a magyarok legnépszerűbb nyaralási úti célja volt a 2019-es KSH statisztikák alapján. Bár 2020-ban a koronavírus-járvány és a lezárások miatt a többség legfeljebb csak belföldi nyaralásban gondolkodott, az oltások és a nyitás után újra sokak célkeresztjébe került az Adriai-tenger.
Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy majdnem egy év után újra megközelíthetővé vált vasúton a horvát tengerpart. A cseh magánvasút-társaság,
a RegioJet május 28-án első alkalommal indította el Prágából Budapesten át Splitig tartó nemzetközi járatát, és az első útra a VG is elkísérte a szerelvényt.
A vállalat 2020-ban már megpróbálkozott hasonló járattal, a vonat akkor Prága és Rijeka között közlekedett, és Magyarországon csak egy helyen, Csornán állt meg.
[enews_gallery id='3828310']
A képre kattintva galéria nyílik.
A járat igen népszerű volt, a magyar turisták részéről is élénk érdeklődés mutatkozott, de általában a csehek hamar elkapkodták a jegyeket – ameddig a járványhelyzet be nem szüntette a járatot. Természetesen Rijeka, mint úticél az idei évben sem került ki a kínálatból.
Az idei évben Győrben és Budapesten is fel lehet szállni a vonatra (belföldi utazásra nem vehető igénybe), ami a magyar utasok számára könnyebben elérhetővé teszi a járatot – és ezzel együtt a tengert is.
A vonat menetrend szerint 23:40-kor érkezik meg Kelenföldre, és 0:05-kor indul tovább.
Az első járat sokak számára érdekes, ráadásul a RegioJet tulajdonosa, Radim Jančura, valamint a magyarországi szakaszért felelős Continental Railway Solution Kft. első embere, Szigeti András is ezzel a utazik Splitbe.
Indulás után hamar elfoglaljuk helyünket a vonaton. A fülkék négy személyesek. A háttámlás ülések könnyedén átalakíthatók emeletes ággyá, maga az ülés az alsó, a háttámla pedig a felső ágy. Szükség is van erre a megoldásra, ugyanis az éjféli indulás, és a 13:44-es megérkezés között hasznos aludni egyet.
Nem is beszélve a Prágában felszálló utasokról, ők ugyanis az Európai Unió leghosszabb, 1559 kilométeres utat megtevő vasúti járatán 20 órát töltenek el.
A tiszta és kényelmes ágyneműt a vasúttársaság garantálja. A fülkében fűtés és légkondi is található, ha esetleg szükség lenne rá.
A hálókocsi gazdaságos megoldás, ugyanis a nyaralás első és utolsó éjszakáját nem szállodában kell eltöltenünk, hanem a hosszú vonatút közben kipipálhatjuk ezt. És nem ez az egyetlen módszer a spórolásra! Utunk során ásványvíz és kávé ingyenesen áll rendelkezésre, és a reggeli is a csomagunk része.
Ezen felül természetesen számos ételt és italt is vásárolhatunk, ráadásul igen kedvezményes áron. A fél literes sört átváltva körül-belül 300 forintos áron szolgálják fel, egy tortaszeletet pedig nagyjából 150 forintnak megfelelő összegért vehetünk. Ahogyan azt Szigeti András is elmondta, nem a büfékocsi-szolgáltatáson szeretnének meggazdagodni, ugyanakkor az utasok kényelmét ezzel is szeretnék kiszolgálni, hiszen a turista mindenképpen fog ételt és italt fogyasztani az út alatt – és ha nem a vonaton veszi meg, akkor máshol.
Bár a vasúttal utazni időben hosszabb, mint ugyanezt autóval megtenni, számos érv szól emellett is.
Az étel- és italválasztékon kívül a 14 (vagy épp 20) órás út során pihenni és beszélgetni is van lehetőség. A fedélzeten végig jó minőségű, ingyenes wifi fogható. A társalgó- és étkezőkocsi üléseinek háttámláján lévő kis monitorokon interneten szörfölni, játszani és újságot olvasni is lehet – arra azonban érdemes felkészülni, hogy mivel cseh vasúttársaságról van szó, így a cseh lapok vannak többségben.
Az utazást kevés megálló szakítja meg. A határt azonban odafelé és visszafelé is éjjel 3 óra magasságában lépi át a vonat, így a határellenőrzés miatt az éjszakai ébresztéssel kalkulálni kell. Horvátország és Magyarország kölcsönösen elfogadják egymás védettségi igazolványát, így a magyarok számára – az oltás típusától függetenül – gördülékeny a bejutás déli szomszédunkhoz, amely tárt karokkal várja a magyar turistákat.
[enews_gallery id='3811474']
A képre kattintva galéria nyílik.
Az oltottságot igazoló dokumentumot a határon elkérik – bár tapasztalatunk szerint van, hogy csak szúrópróbaszerűen. Említésre méltó megálló még a horvátországi Ogulin, itt kapcsolják szét a vonatot, a Rijekába/Fiuméba tartó kocsik innentől más irányba veszik útjukat.
Splitből visszafelé délután indul a vonat, és másnap reggelre érkezik Budapestre.
A RegioJet tájékoztatása szerint júniusban és szeptemberben heti három szerelvény közlekedik majd, júliusban és augusztusban pedig minden nap indulnak oda és vissza is a járatok.
A RegioJet honlapja szerint a teljes áru jegyek Splitbe 34,9 eurótól, Rijekába pedig 18,9 eurótól kezdődnek. Ezek természetesen a legolcsóbb, ülőhelyes (fekhely nélküli) utazásra vonatkoznak. Fontos az utazás időpontja is! A VG által is kipróbált és bemutatott fekhelyes utazás ára Budapest és Split között – a választott dátumtól függően – 40 és 55 euró között ingadozik. Természetesen diákok, kisgyermekek, nyugdíjasok számára itt is vannak kedvezmények.
Családok, vagy baráti társaságok közös utazása esetén további kedvezmény az, hogy egy négyfős hálókabint három jegy árából lehet lefoglalni. Természetesen ez a lehetőség azok számára is nyitott, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy az egész fülkében csak ők legyenek, hiszen a kabint három jegy áráért akár egyedül is le lehet foglalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.