Pintér István vezérigazgató azt szeretné, ha a Rába Járműipari Holding Rt. minél rugalmasabban, gyorsabban lenne képes alkalmazkodni a piac változásaihoz. Az új cégvezető a Világgazdaságnak azt mondta, "a társaság még magán viseli a régi nagyság jegyeit, miáltal - akár egy bő nadrág - kissé lötyögős, tehát feszesebbre kell szabni". A vezérigazgató elkötelezett a Rába 2000-ben megkezdett átalakítása tekintetében, bár az akkor megfogalmazott stratégia változhat. Szerinte meg kell tanulni, hogyan kell egyszerre két üzleti modellt alkalmazni. Ezek közül az egyik az úgynevezett nagyobb tömegű gyártás, a másik az egyedi igények kielégítése.
A cégvezető pszichikailag terhesnek találja, hogy egy olyan Rábát vett át, amely tavaly mintegy 4,3 milliárdos veszteséget termelt. Ezzel együtt úgy ítéli meg, komoly növekedési lehetőség áll a vállalat előtt. Felgyorsulhat a szerkezetváltás és a beszállítói lánc átalakítása is. Mindezt a jelenlegi piaci viszonyok is erősítik. Gondot jelent azonban, hogy az ugyancsak rendezésre váró belső gondok miatt erre a szerkezetváltásra egyelőre nem tud teljes energiával összpontosítani a vezetés. Az operációs tevékenységi körében három üzletággal - a futóművel, az alkatrésszel, a speciális járművel - rendelkező Rába jelentős ingatlanvagyont is birtokol, amelynek egy része nem szükséges a cég fejlődéséhez. Ezért az ingatlanok egy részét, valamint a vállalati szolgáltatási tevékenységet a tervek szerint a közeljövőben értékesítik.
Pintér István korábbi beosztásában, stratégiai vezérigazgató-helyettesként két területért felelt. Az egyik a dezinvesztíciók végrehajtása volt, azon cégek, üzletrészek értékesítése, amelyek munkája nem tartozott a Rába alaptevékenységéhez. Ilyen volt a motorüzletág, a sárvári kandallóüzem, továbbá a kispesti öntödegyár és a győri futballstadion. A másik terület a stratégiai üzletfejlesztés, azon outsourcing típusú projektek bonyolítása, amelynek végrehajtása jelenleg folyik. Feladata volt az orosz és a kínai lehetőségek feltérképezése is.
Oroszországgal és Kínával kapcsolatban Pintér István most úgy nyilatkozott, hogy a Rába ezekben az országokban tovább folytatja piacfejlesztő tevékenységét, s ugyanezt tervezik az Európai Unió tagországainak vonatkozásában is. A vezérigazgató elmondta: orosz piacaikat meghatározza az a szoros kapcsolat, amelyet jelenleg is fenntartanak a LIAZ-zal. Ebben a társaságban korábban tulajdonrésszel is rendelkezett a győri cég. A likinói gyár jelenlegi tulajdonosával olyan megállapodást kötöttek, mely szerint az orosz cég termékeibe Rába-futóműveket építenek be. Jelenleg a LIAZ által épített autóbuszok mintegy 60 százaléka készül Rába-futóművel.
A győri gyár jelenlegi orosz exportja 8-10 millió dollárt tesz ki (a cég 2002-es teljes kivitele 96 millió dollár volt). Ugyanakkor már tavaly mutatkoztak olyan jelek, hogy ez a piac méreteiben jelentősen változik, növekszik. Ezért a Rába további együttműködéseket alakított ki ottani busz- és teherautó-gyártókkal futóműfőegységek szállítására.
A kínai piacot csaknem 40 százalékos vám védi, s emiatt olyan projekteken dolgoznak, amelyek keretében a kulcstechnológiát és a főegységeket a Rába szállítaná a távol-keleti országba, s a futóművek helyi cégek összeszerelésében készülhetnének. A Rába legjelentősebb piacának számító amerikairól - tavaly 51 millió dollár értékben szállított az USA-ba a társaság - a cégvezető azt mondta, az idei év szállítási volumenében, árbevételében várhatóan megegyezik a tavalyival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.