A Daimler AG bejelentése, miszerint 800 millió eurós beruházással Magyarországon építené fel új gyártóüzemét (miközben a németországi Rastattban is jelentős beruházást hajt végre), azt bizonyítja, hogy Magyarország nemzetközileg is versenyképes befektetési feltételeket tud nyújtani a magas technológiai színvonalú termeléshez.
Az elmúlt hónapok és évek gazdaságpolitikai vitáiban a vélt vagy valós gazdaságpolitikai hiányosságok hangsúlyozása gyakran elfedte azt a tényt, hogy az ország az elmúlt években olyan gazdasági környezetet tudott kialakítani, amely a külföldi befektetők – nagy nemzetközi konszernek, valamint kis- és közepes vállalatok – számára egyaránt előnyös feltételeket tud nyújtani. Tény, hogy az elmúlt években számos más ország is sikeresen szerepelt ebben a versenyben, a mostani bejelentés viszont világossá tette, hogy Magyarország nem veszítette el a vonzerejét. A német autógyár szerint a létesítendő kecskeméti üzem az összes gazdasági tényezőt figyelembe véve „egyértelműen a legjobb perspektívákat nyújtja”, és megfelel a magas mennyiségi és minőségi követelményeknek.
A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara tapasztalatai szerint az ilyen horderejű befektetési döntéseket igen összetett kritériumrendszer alapján hozzák a vállalatok. Ebben a rendszerben nemcsak egy-egy költségtényező aktuális értéke vagy egy-egy adókulcs mértéke játszik szerepet, hanem sokkal inkább stratégiai elgondolások mentén hozzák a döntést. Ráadásul a magyar vállalati adók nemzetközi összehasonlításban még mindig a legalacsonyabbak közé tartoznak.
Magyarországon mára a járműiparban olyan széles vállalati háttér alakult ki, amely nagyban segíthet egy autógyár sikeres beindításában. Ez nemcsak a szűk értelemben vett autóipari beszállítókra vonatkozik, hanem a meglévő kiszolgáló tevékenységekre is. Emellett Magyarország földrajzi helyzete is komoly logisztikai előnyöket tud nyújtani számos ágazatban.
Sokszor elhangzik, hogy a magyar beszállítók nem tudnak érdemben bekapcsolódni a nemzetközi nagyvállalatok hazai termelési folyamataiba. A felméréseink azonban azt mutatják, hogy az itt jelen lévő német cégek számára mind a beszállítók mennyisége, mind minősége nem okoz különösebb gondot.
A másik gyakran említett aggodalom a munkaerőköltségek alakulása. Magyarország munkaereje valóban nem igazán számít már olcsónak, ugyanakkor például a visegrádi országok esetében már nem számottevők a különbségek. A román költségek ugyan jelenleg csak mintegy a felét teszik ki a magyarnak a feldolgozóiparban, egy tőkeintenzív beruházásnál azonban ez nem döntő jelentőségű. Ráadásul például Romániában is növekvő bérfejlesztésre lehet számítani, ahogy ezt a közelmúltban a balti államokban is tapasztaltuk. A sokat emlegetett munkaerőhiány sem tipikusan magyar jelenség, hasonló problémákról nemcsak Németországban, hanem majdnem az összes közép-kelet-európai országban is lehet hallani.
A Mercedes azt is bizonyítja, hogy nem rövid távú konjunkturális ingadozások függvénye egy-egy befektetési döntés. Természetesen az állami támogatások rásegíthetnek erre, de uniós tagságunk ezen a téren világos keretet szab, és tapasztalataink szerint nem ez a döntő tényező egy-egy befektetési döntésnél. Magyarországon talán már természetesnek vesszük az olyan alapvető feltételeket, mint a jogbiztonság, de nemzetközi összehasonlításban ez nem magától értetődő, pedig szintén fontos érv lehet.
Függetlenül attól, hogy a döntőbe került lehetséges országok közül melyik mellett tette le a voksot a Daimler vezetősége, maga az a tény is említésre érdemes, hogy egyáltalán európai országba telepítik az új gyártóüzemet. Ez arra utal, hogy a kontinens versenyképes marad a világ más gazdasági övezeteihez képest, méghozzá úgy, hogy az mind a német anyavállalat, mind a kiválasztott ország számára kölcsönösen előnyös.
A szerző a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.