A helyi önkormányzatokról szóló 1990-es törvény olyan rendszert hozott létre, amelynek alkotmányos keretei példátlan önállóságot biztosítanak a képviselő-testületeknek, igen erős tulajdonosi jogosítványokkal ruházva fel őket, kiiktatva a gazdálkodás külső kontrolljának szokásos elemeit. Az önkormányzatok működési költségvetése nyugodtan lehet deficites, a hiány finanszírozására használható a „családi ezüst” eladásából származó bevétel vagy éppen a hitel. A kölcsön nagysága jellemzően nem a hitelfelvevő hitelképességén, hanem a testület és/vagy a bank kockázatvállalási hajlandóságán múlik.
Ugyanakkor parttalanul széles az a felelősségi és hatáskör, amellyel – szinte évről évre bővülő mértékben – a törvényhozás felruházta a helyhatóságokat. A decentralizált feladatok egy része nem is klasszikusan helyi közjavakkal kapcsolatos. A feladatokat maximalista követelményeket előíró ágazati törvények szabályozzák, miközben a kötelezően elvégzendők ellátásához történő állami hozzájárulások részaránya és reálértéke folyamatosan csökken. „Az önállóság és a feladat a tiéd, élj meg, ahogy tudsz!” – ez a mai rendszer logikája. A széles körű önállóság és a realitások között a mindenkori fiskális politika volt kénytelen az összhangot megteremteni.
Az érem másik oldala az, hogy a magyar önkormányzati rendszer „konfliktuskonténerként” működik. Az állami feladatok leépítésének az 1980-as évektől Nyugaton bevezetett módszere volt, hogy ezek egy részét először decentralizálták, majd az állam – a hozzájárulások visszafogásával – kisomfordált a finanszírozásból, a helyi szinten hagyva a romló közszolgáltatásokból adódó feszültségeket. A hazai gyakorlat e „szokásos” eljárástól abban különbözött, hogy a vidéki gazdaság szétesésének konfliktusait is az önkormányzati rendszerre „lőcsölték”. Ez a magyarázata annak, hogy az önkormányzati intézményrendszer ennyire elaprózott, és ennek fennmaradását a legutóbbi időkig pénzügyileg ösztönözték is. Sok helyen az önkormányzat az egyetlen munkaadó. A magyar önkormányzati rendszer elévülhetetlen érdeme e szerep eljátszása. De vegyük észre, hogy a konténer megtelt! Ráadásul ma már a szektor nemcsak konfliktuskonténer, de időzített bomba is. Az elmúlt két esztendő kötvénykibocsátásai eredményeként ugyanis olyan likviditás halmozódott fel az önkormányzatok tehetősebb részénél, amelynek elköltése komolyan veszélyeztetheti a költségvetési hiánycél teljesülését, ezzel az ország hitelességét.
Az átfogó, rendszerszerű korszerűsítésre több, szakmailag lehetséges megoldás létezik. Ez megköveteli, hogy a kormányzati akciók a perspektivikus megoldás irányába mutassanak. A szerkezeti reformoknak nem álkérdésekre (sok vagy kevés az önkormányzat), hanem a rendszer lényegi jellemzőire kell koncentrálniuk. Ilyen a konfliktuskonténeri szerep megszüntetése, az ésszerű feladattelepítés megvalósítása és a lehetőség szerint gazdaságos feladatellátási keretek, valamint a transzparens működés feltételeinek megteremtése.
A reformokhoz szükséges politikai konszenzus hiánya nem mentség a nem cselekvésre. Egyszerű többség birtokában is lehet javítani a szektor átláthatóságán, pénzügyi fegyelmén. Van arra is megoldás, hogy a rendelkezésre álló
EU-s források valóban a helyi szükségletek jobb kielégítését biztosítsák. Csak címszavakban érdemes volna meggondolni egy önkormányzati kincstár és egy hitelgarancia-rendszer létrehozását. E két intézmény rövid távon is javíthatna az államháztartás és az önkormányzatok pénzügyi helyzetén, s egy korszerűbb intézményrendszer alapjai is lehetnének. A cselekvés elmulasztása a kollektív felelőtlenség továbbélését jelentené.
A szerző az ÁSZ Kutató Intézetének tudományos tanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.