Nem könnyű a helyzete egy állami szabályozó hatóságnak, amikor be kell áraznia egy monopóliumot. Mennyit kérjen el érte? A két országos rádiófrekvenciára a pályázatot tegnap kiíró Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) egyszerű kalkulációs technikát választott: megnézte, hogy az elmúlt 12 esztendőben mennyit fizetett ki a két koncesszióért éves átlagban a Sláger és a Danubius – ebből az összegből lett az elvárt díj felső határa, alsó határként pedig ennek a felét állapította meg.
Szó nem érheti így a ház elejét – gondolta a médiahatóság –, a szűknek igazán nem nevezhető, a realitások által kijelölt sávban ki-ki döntse el maga, menynyit ér neki a frekvencia.
Igen ám, de a tavaly elvégzett kalkuláció egyvalamivel nem számolhatott: a válsággal. A krízis megrogyasztotta a rádiós hirdetési piacot, a bevételek éves összehasonlításban a harmadukkal zuhantak, radikálisan új helyzet állt elő. Ami korábban olcsónak számított, most drága, ami korábban vállalható volt, most az irrealitások birodalmába tartozik. Így vannak ezzel a piaci szereplők is, amelyek az elmúlt években tisztes, sőt tekintélyes profitokat vágtak zsebre, ám amelyek most azért izgulnak, hogy képesek-e megúszni a krízist durva veszteség nélkül.
Valóban, senki sem tudja, meddig tart a válság, senki sem tudja, mikorra áll helyre a rend a rádiós hirdetési piacon. Lehet, hogy jövőre, de lehet, hogy csak sok-sok év múlva. De bárhogy legyen is, egy kicsivel több rugalmasság mindenképpen hasznos lehet egy ilyen helyzetben. Például, hogy a monopóliumért fizetendő díjat valamilyen módon hozzákötjük a piac teljesítményéhez. Együtt sírunk, együtt nevetünk: ha szenvedtek, mi is, ha jól megy nektek, nekünk is. Tény, az ORTT állami bevételek felett őrködik, s tegye ezt gondosan. Azt ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az a befektető, amelyet elriasztanak az országból, semmilyen állami bevételt nem jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.