BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
minimálbér-emelés

"Egy minimálbér-emelésnek vannak negatív makrogazdasági hatásai"

A Világgazdaság október 5-i számában A minimálbér hatásai címmel jelent meg egy írás, amely a Magyar Nemzeti Bank egyik friss tanulmányát ismerteti. A tanulmány kiemeli, hogy az eredmények alapjául szolgáló kérdőív „békeévben” készült, és a válaszadók hipotetikus magatartását vizsgálja. A következőkben az egyik szerző újra hangsúlyozni szeretné e jellemzők fontosságát, hiszen ezek alapján nem vonhatók le a korábbi cikkben leírt azon következtetések, amelyek a jelenlegi viszonyokra vetítve is érvényesnek és hivatkozási alapnak tekintettek egy közel három évvel ezelőtti adatfelvétel alapján publikált eredményt.
2009.10.16., péntek 05:00

Mindenekelőtt fontos kiemelni, hogy a kérdőívre adott válaszok a 2006-os állapotokat tükrözik. Bár a magyar gazdaság 2006 második felében erősen lassulni kezdett – elsősorban a kezdődő költségvetési kiigazítás miatt –, a magyar vállalatok a kérdezés időpontjában nem láthatták előre a mostani mély és elhúzódó világgazdasági válságot. A kérdőíves felmérés azon eredményei, amelyek a negatív sokkokhoz való alkalmazkodásra vonatkoznak (mint például egy esetleges minimálbér-emelés), ezért nem használhatók a mostani vállalati viselkedés leírására.

Hazai és nemzetközi tapasztalatok mutatják, hogy rendkívüli válsághelyzetben a vállalati bér- és létszám-alkalmazkodás lényegesen rugalmasabb, mint normális körülmények között. Mi lehet a magyarázata ennek a viselkedésnek? Míg egy rövid GDP-lassulást a vállalatok könnyen elviselhetnek profitjuk és nem munkajellegű költségeik csökkentésével, egy hosszan tartó válságban ez már nem elegendő. Hiába szeretnék a cégek megtartani alkalmazottaikat, ha az egyéb alkalmazkodási módok már nem állnak rendelkezésre. A magyar gazdaság harmadik éve tartó és egyre mélyülő válságában a cégek várhatóan sokkal érzékenyebben reagálnak minden további, a költségeiket növelő sokkra.



Az esetleges minimálbér-emelésre adott 2006-os válaszokat érdemes kicsit részletesebben megvizsgálni. Ezek a válaszok azt tükrözik, hogy 2006-ban egy ilyen lépésnek erős inflációs hatása lett volna, a közvetlen és továbbgyűrűző béremeléseken keresztül. Ez a többletinfláció az akkori körülmények között sem lett volna kívánatos, és ma sem az. Egy minimálbér-emelésnek tehát mindenképpen vannak negatív makrogazdasági hatásai, a kérdés csak az, hogy ezek mennyiben csapódnak le kisebb foglalkoztatásban vagy magasabb inflációban. Mint fentebb hangsúlyoztam, a jelenlegi helyzetben az előbbi jóval valószínűbb, mint 2006-ban volt.

Végül szeretném felhívni a figyelmet az ilyen és ehhez hasonló kérdőíves felmérések korlátaira. A vállalatok válaszai, különösen hipotetikus kérdések esetén, azt tükrözik, hogy milyen közvetlen, elsődleges lépéseket tennének az adott szituáció kezelésére. A makroökonómiai következmények vizsgálatánál azonban fontosak a közvetett, másodlagos hatások is. Ezek rákényszeríthetik a vállalatokat arra, hogy általuk kevésbé preferált alkalmazkodási módokat alkalmazzanak.

Összefoglalva: tanulmányunk bemutatja, hogy normális körülmények között a magyar vállalatok igyekeznek védeni munkavállalóikat a negatív sokkoktól: még bérsokkok esetén is inkább nyúlnának egyéb alkalmazkodási módokhoz, mint az elbocsátásokhoz vagy a részmunkaidős foglalkoztatáshoz. A jelenlegi elhúzódó, mély válságban azonban a külső körülmények jóval nagyobb valószínűséggel kényszerítik a magyar vállalatokat arra, hogy a további sokkokra pontosan ezekkel az eszközökkel reagáljanak. A végső választ erre a kérdésre egy megismételt felmérés adhatná magát. Mint tanulmányunk végén írjuk: „A jelenlegi munkaerő-piaci feltételek 2006 óta sokat változtak. A felmérés megismétlése vagy aktualizálása hasznos információt nyújthatna arról, hogy miként alkalmazkodnak a vállalatok ezekhez a megváltozott körülményekhez.”

A szerző a Magyar Nemzeti Bank vezető kutató közgazdásza

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.