Nehéz örökséget vett át elődjétől: a bankszektor megítélése a mélyponton áll, miközben lassan napi szinten vetődnek fel ötletek a hitelintézeti piac szabályozását vagy inkább megregulázását illetően, legutóbb épp a jegybank oldaláról. Ilyen helyzetben miért vállalta újra a bankszövetség elnöki tisztét?
Mi az oka annak, hogy Csányi Sándor az OTP és Papp Edit az Erste részéről is bekerült az elnökségbe? A szervezet súlyát kívánták növelni, vagy csak egyszerűen nem maradt több magyar nagybanki vezérigazgató a piacon?
Határozott véleményem, hogy a magyar bankszektornak alapvető érdeke ágazati szövetségének erősítése, hogy annak vezető testületében a meghatározó piaci szereplők első számú vezetői helyet kapjanak. Persze az előző elnökség is erős volt, de ez talán még erősebb, ezzel is deklarálva azt az érdekérvényesítő képességet, amelyre a bankrendszernek ma szüksége van.
A politika számára is kiváló szereplési felületet nyújt a magyar bankpiac, és a közelmúlt nyilatkozatai alapján nem lehet arra számítani, hogy a választások után megváltozna ez a helyzet: gondolok például arra, hogy a Fidesz elnöke leendő miniszterelnökként már a lakáshitel-végrehajtások felfüggesztését tervezi. Hogyan próbálják kezelni ezt a kérdést?
Választások közeledtével a bankszektor mindig kedvelt témája a politikának, de bizonyos keretek között ez belefér a rendszerbe. Most viszont sokkal élesebb a helyzet, mint korábban volt. Ez egyértelműen a pénzügyi válságnak köszönhető, amelynek kialakulásában komoly felelősség jutott az amerikai bankszektornak, továbbá Európa egyes hitelintézeteinek. Ebből eredően – bár a magyar bankszektor nem járult hozzá a válság kialakulásához – nem csoda, hogy a szektor felelősségét érintő gondolatok itthon is megjelentek. Ráadásul a válság nyomán az egész világ a bankszektor megregulázásának lázában ég. Sorban érkeznek az ötletek arra, hogyan lehet a rendszert keretek közé szorítani, és a transzparencia is rendkívül népszerű szófordulattá vált. Ezek a felvetések részben jogosak, az erősebb felügyelet vagy szabályozási rendszer szükségességét nem lehet vitatni. Megjegyezném ugyanakkor, hogy a magyar pénzügyi rendszer a legnehezebb időszakban is jól vizsgázott: a felügyeleti rendszer jól működött, a bankoknak nem volt szükségük állami beavatkozásra, a hitelintézeti szektor még ebben a helyzetben is pozitív eredménnyel zárta az első fél évet. Természetesen a világgazdasági válság fölvetett korábban nem létező problémákat. Ezeket meg kell oldani, és implementálni kell a fogyasztóvédelmi, illetve a versenyt erősíteni hivatott uniós direktívákat is. Ezen három tényező miatt – a politikából, a gazdasági válságból és a fogyasztóvédelmi kérdésekből – alakult ki negatív hangulat a bankrendszerrel szemben, amelyet feltétlenül kezelni szükséges. Első számú feladatomnak azt tartom, hogy hangsúlyozottan szakmai mederbe tereljük a felmerülő kérdéseket. Ha pedig nem értünk valamit, az bizonytalanságot szül, és ez veszélyes mind az ügyfelek, mind a piaci szereplők szempontjából: az érintettek közös érdeke, hogy a bizalom fennmaradjon. Ez utóbbi szempontból nagyon komoly előrelépésnek tartom a magatartási kódex létrejöttét.
Több oldalról, többen is felhívták ugyanakkor a figyelmet arra, hogy sem a magatartási kódex, sem a jegybank által javasolt szigorítások nem oldják meg a már gondban lévő adósok problémáit. Mennyire látja eredményesnek a kormányzati, illetve piaci oldalról tett eddigi intézkedéseket?
Ezeket kifejezetten eredményesnek látom, ugyanakkor hadd jegyezzek meg valamit: hajlamosak vagyunk átsiklani afölött, hogy az ügyfelek döntő többsége – ha nagy nehézségek árán is, de – eleget tesz a bankokkal szembeni kötelezettségeinek. Lényegesen kevesebben vannak azok, akik – önhibájukon kívül, vagy részben abból eredően – túlvállalták magukat, de hajlandók és képesek is törleszteni, igaz, megváltozott feltételrendszer mellett. Számukra nyújthatnak segítséget az állam által felajánlott támogatott vagy a bankok által kidolgozott átütemező konstruk-ciók. A harmadik, egyben legkisebb létszámú csoport gondjait ugyanakkor nem lehet kereskedelmi banki eszközökkel kezelni: azok az adósok, akik teljesen elvesztették hitelképességüket. Esetükben kizárólag szociálpolitikai eszközök jelenthetnek megoldást, amelyek már kívül esnek a hitelintézetek hatáskörén.
A bankok idei első féléves eredményei nem rosszak – bár elég vegyes a kép –, ám a portfólió további, jelentős romlása akár szinte teljesen el is tüntetheti az idei profitot. Ezen a téren mire számít?
Rendszerszinten mindenképp nyereséges lesz a szektor, ám a második fél év az elsőnél rosszabbnak ígérkezik, emellett akadnak majd veszteségbe forduló szereplők is. Tartok tőle, ez a folyamat 2009 végén nem is ér véget.
Időről időre felreppenek olyan hírek a piacon, hogy ez vagy az a bank éppen eladó, vagy a saját, vagy az anyavállalatának gondjai miatt. Lehet-e annak realitása, hogy akár nagyobb szereplők is gazdát cseréljenek a közeljövőben?
A gazdasági válság nyilvánvalóan szegmentálja a világ bankszektorát, ennek olyan hatása is lehet, hogy egyes szereplők eltűnnek a piacról. Ugyanakkor nem látom, hogy Magyarországon ilyen fejleményre kellene számítani rövid távon, hiszen hat-nyolc nagybankot elbír a piac, és az anyaintézmények is elkötelezettek az itteni jelenlét iránt.
A hazai cégek arra panaszkodnak, hogy nem kapnak új hitelt a bankoktól, miközben a hitelintézetek jegybanki kötvényekben parkoltatják a pénzüket. Erre többnyire az a válasz, hogy a jól működő cégek továbbra is kaphatnak pénzt. Mi az igazság?
Nagyjából 160 százalékos hitel/betét aránynál nem értem, hogyan vetődhet fel ez a kérdés egyáltalán. Emellett azt is tudomásul kell venni, hogy csökkenő GDP-nél a hiteligény is mérséklődik, hiszen nincs is mire új kölcsönöket kérni. A kockázati étvágy – érthető módon – szintén csillapodott, vagyis az új kihelyezéseket sokkal szigorúbb elbírálás előzi meg a bankoknál. Jelenleg a meglévő hitelállomány fenntartása jelenti a fő feladatot, ám azt is világosan kell látni, hogy ez csak az értékelhető jövőképpel rendelkező, életképes cégeknél lehetséges.
A válság hatásaként a létszám – és néhol a fiókszám is – csökkent: számítani kell-e további leépítésekre a szektorban?
A hazai hitelintézetek gyorsan reagáltak a válságra. Ennek részeként komoly költségoldali megtakarításokat hajtottak végre, amelynek része volt a létszám mérséklése, a fiókhálózat-bővítések leállítása. Úgy vélem, a működési költségek szintje már közel áll a lehetséges minimumhoz, így nagyobb léptékű leépítésekre már nem kell számítani a szektorban.
Bár a 20-25 százalékos tőkejövedelmezőség visszatértére kevés az esély, mikorra várható az, hogy a hazai bankszektor visszatér a normál kerékvágásba?
Az elmúlt években elért jövedelmezőségi mutatókat jó időre valóban el kell felejtenünk. A közelebbi kilátásokat pedig leginkább a makrogazdasági teljesítmény határozza meg: amíg ugyanis a gazdasági növekedés – a Magyarország szempontjából releváns nyugat-európai államok talpra állásával – nem indul be újra, nem látok esélyt arra, hogy a szektor jövedelmezősége emelkedésnek induljon. Ennek tükrében két-három éves távlatban lehet arra számítani, hogy a hazai hitelintézetek szempontjából konszolidálódik a helyzet.
1997-től elnök-vezérigazgatói pozíciót tölt be az MKB-nál, és több cikluson keresztül betölti a Magyar Bankszövetség elnöki tisztét is.
Utódja, Felcsuti Péter lemondását követően – ez év októberében – újra a szervezet elnökévé választották.
1997-től elnök-vezérigazgatói pozíciót tölt be az MKB-nál, és több cikluson keresztül betölti a Magyar Bankszövetség elnöki tisztét is.
Utódja, Felcsuti Péter lemondását követően – ez év októberében – újra a szervezet elnökévé választották. Erdei Tamás -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.