Kívülállóként nehéz véleményt formálni, azt azonban hangsúlyozni szeretném, hogy sokak vélekedésével szemben a költségvetés teljesíthetősége elsősorban nem a törvényben rögzített számok és a feltételezett jövőkép helyességének, hanem sokkal inkább a kormányzati eltökéltségnek a függvénye. A teljesíthetőség azon múlik, hogy a kormány akarja-e, a társadalom pedig elfogadja-e, hogy a változó belső-külső gazdasági helyzethez igazodva további intézkedésekkel teljesüljön a kitűzött hiánycél. Még így is elképzelhető ugyan, hogy a deficit – a különböző feltételek nagyon kedvezőtlen irányú változása miatt – néhány tized százalékponttal meghaladja a kitűzött mértéket, de meggyőződésem, hogy a nemzetközi pénzvilág, az Európai Unió és minden érintett szereplő ebben az esetben honorálni fogja erőfeszítéseinket. A mostani kormány intézkedései fájdalmas társadalmi, szociális következményekkel jártak ugyan, de valószínűsítik a hiánycél szisztematikus csökkentése melletti elkötelezettségét. Az is igaz, hogy az elmúlt évek tapasztalatai némi kétséget támasztanak ennek tartósságát illetően.
A kormányzásra készülő ellenzék valós szándékairól a választási csinnadrattában keveset lehet tudni, ráadásul a költségvetés témája csak nagyon halványan jelenik meg a mindennapi kommunikációban. Amit ismerünk, hogy sürgősen új büdzsét kell készíteni, önmagában még nem jelent semmit. Nagyon is valószínű ugyanis, hogy ugyanazon hiánycél eltérő bevételi és kiadási struktúrával is teljesíthető. A kampányban eddig deklarált szándékok azonban enyhén szólva is felemás hozzáállást tükröznek. Az érthető, hogy a fiskális szigor nem a leghangsúlyosabb üzenet a szavazók felé. A Fidesz által 7 százalékra valószínűsített 2010-es hiány mindenesetre önmagában jelzi, hogy a deficit további mérséklése és az adósságállomány mértékének mielőbbi csökkentése talán nem a legfontosabb jövőbeni törekvés. Ezt sugallja az az ellenzéki vélekedés is, hogy a büdzsé rossz, mert nem segíti a gazdasági növekedést.
Kérdés persze, hogy a kényszerű megszorítások időszakában, a beszűkült nemzetközi pénzügyi és gazdasági mozgástérben lehet-e a hiányt úgy csökkenteni, hogy az egyidejűleg növekedési többletet generáljon.
Kétséget támaszt az a hangsúlyos üzenet is, hogy a foglalkoztatás növelése felülírja a fiskális szempontokat, hiszen rövid távon a foglalkoztatottság primátusa vagy a költségvetés bevételeit mérsékli, vagy a kiadásokat növeli. Az adott hazai helyzetben tehát – bár a foglalkoztatottság növelése aligha túlbecsülhető fontosságú cél – a deficit ismételt növekedéséből, az eladósodottság fokozódásából adódó nemzetgazdasági többletterhek jóval meghaladják a kényszerű foglalkoztatásból remélhető előnyöket. Nagy kérdés tehát, hogy a külső és belső fizetőképes kereslettől függetlenített foglalkoztatás hozzájárulhat-e a versenyképesség javulásához, a fenntartható fejlődés mielőbbi beindulásához.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.