BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FGSZ Zrt

Menet közben épül a hajó - Íme, az egyik legjobb munkahely

Régi folyamatok optimalizálása, újak kialakítása, ehhez informatikai háttér szervezése, 180 új munkatárs integrálása – ez csak néhány kihívás azok közül, amelyeken az FGSZ Zrt. felső vezetői csapata dolgozik mostanság, hogy az iparágra vonatkozó uniós előírásoknak megfeleljenek. A Mol tulajdonában lévő, földgázszállítást végző társaság tavaly győzött a Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésen, s a változások ellenére az idén is elindul a megmérettetésen. Zsuga János vezérigazgató szerint 2010-ben is helytállnak a versenyben. A topmenedzserrel az idei kihívásokról és felső vezetői munkájáról beszélgettünk.
2010.03.11., csütörtök 05:00

- „Számomra az a képesség, hogy valaki megfelelően tud bánni az emberekkel, többet ér, mint bármi más a világon” – mennyire ért egyet Rockefeller mondásával?
- Abszolút. Ez a képesség nagyon fontos. Úgy kell kommunikálni a kollégákkal, hogy érezzék, társak a munkában. Vezetőként a személyes példamutatás és a hozzáállás az, amit kiemelten fontosnak tartok. Az ember nem vállalhat csak önmagáért vezető pozíciót. Saját elkötelezettsége éppen olyan fontos, mint a munkavállalóké.
- A Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés tavalyi eredményei alapján az FGSZ Zrt. a legjobbak között végzett, a munkavállalók 85 százalékos elkötelezettsége átlagon felüli. Minek köszönhető ez a kiugró eredmény?
- Talán épp a példamutatásnak és a kommunikációnak. Mi csapatban dolgozunk. A vezetők nyitott ajtó politikát folytatnak, negyedévente rendszeresen tartunk munkavállalói tájékoztatásokat.
- Hetedik éve irányítja a céget. Mindig egyértelmű volt, hogy vezetőként mikor mit és hogyan kell megosztani a kollégákkal?
- 2003–04-ben őszinte kritikát kaptunk a dolgozóktól, hogy nem jó az információáramlás. Akkor kezdtük el tanulni, miként lehet hatékonyan kommunikálni úgy, hogy a vállalat minden dolgozója elfogadja az aktuális felső vezetői döntéseket, és ennek tükrében velünk együtt lássa azt a jövőképet, amelyet célként tűztünk ki magunk elé.
- A felmérés tavalyi eredményeiből mi derült ki, van-e olyan terület, amelyen javítani kell?
- Nagy beavatkozásra nincs szükség, de a kommunikáció mindig fejleszthető. A másik javítandó terület a képzések köre. Ez évben egy oktatási központot tervezünk létrehozni, amely helyben, Siófokon garantálja, hogy fejlődhessenek a kollégáink.
- Ha nem a belső kommunikációról beszélünk, hanem a külsőről, akkor azért el kell ismerni, hogy az FGSZ általában akkor kommunikál, amikor valami baj van a gázellátással.
- Az élet igazságtalansága, hogy ez egy olyan szakma, amelyben akkor dolgozunk jól, ha a fogyasztók szinte semmit sem tudnak a létezésünkről és a működésünkről. Amikor kommunikálnunk kell, akkor általában valamilyen nem várt esemény történt. Ezért is öröm számomra, hogy most pozitív tartalmú esemény miatt nyilatkozhatok a vállalatunk nevében.
- Beszéljünk erről a pozitív eseményről: milyen mérföldkövek vezettek a Legjobb Munkahely cím elnyeréséhez?
- Nehéz konkrét mérföldköveket megnevezni, ez a cím inkább egy folyamat eredménye. A sikeres növekedés és az elért eredmények mellett az elmúlt időszakban számtalan kihívásnak is meg kellett felelnünk. Ezt három nagyon fontos vállalati érték segítette, amelyet komoly erényként kezelünk: a tapasztalat, a partnerség és az összefogás. Ennek köszönhetően az FGSZ hírneve még inkább erősödött, s hiszem, hogy ez fontos szerepet játszik dolgozóink elkötelezettségében.
- A vezetői attitűdön túl az üzleti eredmények is kellenek a dolgozói elkötelezettséghez: senki sem szeret sokáig vesztes cég alkalmazottja lenni.
- Így van, de szerencsére a mi üzleti eredményeink önmagukért beszélnek. Az FGSZ Zrt. 2008-ban 28,8 milliárd, 2009-ben pedig 38,5 milliárd forint üzleti eredményt ért el, s tavaly is több tízmilliárdot fordított beruházásokra. Azt gondolom, ez jól mutatja, hogy stratégiai jelentőségű vállalat vagyunk, amely stabil munkahely is egyben.

- Kevés cég mondhatja el mostanság, hogy stabil munkahely. Önöket mennyire érintette a válság?
- A gazdasági válság minden gazdálkodó vállalat számára kényszer és lehetőség is egyben, természetes, hogy mi is újragondoljuk működési folyamatainkat. Tavaly szintén dolgoztunk ezen, az idén pedig tovább törekszünk a befolyásolható működési költségek visszafogására. Ezek mértékét a szakszervezettel, az üzemi tanáccsal is egyeztettük, s mindenki megértette és elfogadta, hogy szükség van a kiadások optimalizálására. Mi hosszú távra tervezünk, így mindezt úgy valósítottuk meg, hogy egyetlen embert sem kellett elbocsátani, a kollégák biztonságban érezhetik magukat.
- Július elsejétől indul a magyar gáztőzsde, vagyis az FGSZ létrehozza a Napi Földgáz- és Kapacitáskereskedelmi Piacot. Ez mekkora munkát, szervezeti változást jelent?
- A szervezeti átalakulás elsősorban nem a Napi Földgáz- és Kapacitáskereskedelmi Piac létrehozása miatt szükséges. Sokkal nagyobb változtatásokat kell végrehajtanunk az Európai Unió előírásai miatt, amelyek teljesen új működési folyamatokat állítanak feladatként elénk. Ezek szakmailag és a HR területén is kimozdítanak bennünket a megszokott kerékvágásból. Az utóbbihoz annyit fűznék hozzá, hogy korábbi létszámunk 180 fővel nő, így eléri a nyolcszázat. Nemcsak az jelent kockázatot, hogy az új kollégákat miként illesztjük be a vállalati kultúrába, s a régi munkatársak miként fogadják az újakat, hanem hogy általában hogyan fogadja a csapat a változásokat.
- Mi jelenti most önnek a legnagyobb kihívást?
- Például olyan területeken felmerülő kérdésekre is kompetens választ adni, amelyekben kevesebb a gyakorlatom, például az IT vagy a tudatos szervezetfejlesztés. Valamint fenntartani munkatársaim lelkesedését a nehezebb időkben is: a tél miatt sok volt a munka, a kollégák fáradtak, az időkorlát miatt mindenkinek pluszmunkát kell vállalnia. Félúton vagyunk a folyamatban, néha olyan érzésem van, hogy menet közben építjük a hajót, de július elsejéig befejezzük a munkát, s nincs kétségem a sikert illetően.
- A változások korántsem hatnak mindig pozitívan a dolgozói elkötelezettségre. Ha az idén is megmérettetné magát az FGSZ a Legjobb Munkahely Felmérésen, vajon milyen eredményt kapna?
- Az idén is elindulunk a megmérettetésen. Pont azért, mert a vezetők, a mi teljesítményünk fokmérője lesz az eredmény. Meg kell mondanom, jelentős visszaesésre nem számítok a munkatársaim elkötelezettsége terén.
- Ennyire biztos a dolgában?
- Inkább abban, amiben hiszek: a vezetés egy szolgálat. Egy vezetőnek kötelessége felelni a saját embereiért. Nemcsak én gondolkodom így, hanem az FGSZ teljes menedzsmentje.
- Hány vezető riportol közvetlenül önnek?
- Kilenc.
- A Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésből az derült ki, hogy egy topvezető átlagosan 54 órát dolgozik egy héten. Önnek hogy telik egy napja, mennyit dolgozik?
- Reggel négykor kelek, utána két órát edzek. Fél hét körül érek be a céghez, majd este 8-9 körül érek haza.
- Ez körülbelül 13 óra egy nap alatt, vagyis heti 65 óra. A munkaidejének hány százalékát tölti azzal, hogy nemcsak az üzlettel, hanem az emberekkel is foglalkozik?
- A hetven százalékát. De az emberek is az üzlethez tartoznak.
- Hogyan hoz döntéseket?
- Megismerem a körülményeket, de intuitív módon döntök.
- Milyen vezetőnek tartja magát?
- Olyannak, aki ki tudja mondani, hogy „kérem”, „köszönöm”. Számomra az a jó vezető, aki hiteles, akiben hisznek a munkatársai. Nekem is nagyon fontos, hogy higgyenek bennem, hogy kövessenek. S az is fontos, hogy vezetőként is ember tudjak maradni, akkor is a kollégáim szemébe tudjak nézni, ha már nem én leszek a főnökük.

Névjegy: zsuga János (40)

A Miskolci Egyetemen végzett mint okleveles gázmérnök, majd itt szerzett doktori címet is. Immáron hat éve tanít az alma materben.

Arra a kérdésre, hogy mindig gázmérnök akart-e lenni, határozott nem a válasz. „Mindig történész, pontosabban régész akartam lenni. Édesapám hatására mentem végül mérnöki pályára. Ő fizikus, a gáziparban volt vezető, nagyon sokat köszönhetek neki emberileg és aszakmailag is; az egyik legokosabb és a legkiválóbb szakember, akit valaha is ismertem.”

1994-től 1999-ig a Mol Rt. Kőolaj- és Földgázszállítási Üzletág technológus mérnöke, a következő egy évben a Mol Földgázkereskedelmi Üzletág kereskedelmi diszpécserszolgálatát irányítja.

2001-től 2003-ig a Mol Földgázszállítás rendszerirányítás-gázforgalmazásáért felel.

2004-ben nevezik ki az FGSZ vezérigazgatójává.

Hobbija a karate és természetesen a történelem. Úgy véli, az előbbi tette emberré, ma már el sem tudná képzelni az életét küzdősport nélkül. A történelemben pedig azt kedveli, hogy sokat lehet tanulni belőle, főleg abból, hogy egy eseménynek száz olvasata lehet.




Arra a kérdésre, hogy mindig gázmérnök akart-e lenni, határozott nem a válasz. „Mindig történész, pontosabban régész akartam lenni. Édesapám hatására mentem végül mérnöki pályára. Ő fizikus, a gáziparban volt vezető, nagyon sokat köszönhetek neki emberileg és aszakmailag is; az egyik legokosabb és a legkiválóbb szakember, akit valaha is ismertem.”

1994-től 1999-ig a Mol Rt. Kőolaj- és Földgázszállítási Üzletág technológus mérnöke, a következő egy évben a Mol Földgázkereskedelmi Üzletág kereskedelmi diszpécserszolgálatát irányítja.

2001-től 2003-ig a Mol Földgázszállítás rendszerirányítás-gázforgalmazásáért felel.

2004-ben nevezik ki az FGSZ vezérigazgatójává.

Hobbija a karate és természetesen a történelem. Úgy véli, az előbbi tette emberré, ma már el sem tudná képzelni az életét küzdősport nélkül. A történelemben pedig azt kedveli, hogy sokat lehet tanulni belőle, főleg abból, hogy egy eseménynek száz olvasata lehet. FGSZ Földgázszállító Zrt. A siófoki székhelyű, közel hetvenéves társaság a Mol csoport tagja. Ez a cég tulajdonolja és üzemelteti a Magyarország területét behálózó nagynyomású földgázszállító vezetékhálózatot, s az egyetlen rendszerirányítási engedély birtokában kizárólagos felelősségi körébe tartozik a teljes hazai földgázrendszer összehangolt működése. Top 3 dilemma (amely Zsuga Jánost jelenleg leginkább foglalkoztatja) 1. A szervezeti átalakítás folyamata

2. A szervezeti változások kezelése, kommunikációja

3. „Mikor alszom ki magam?” -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.