BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
pannon mobil

A Pannon vezére az idén már nem tervez több tömeges elbocsátást

Jött, átszervezett, sőt a cége nevét is megváltoztatja Anders Jensen. A ma még Pannonként ismert mobilszolgáltató egy éve kinevezett vezérigazgatója azzal is beírta a nevét a magyarországi mobiltörténelembe, hogy a hazai frekvenciaszabályozás jelenlegi rendszere elleni „tiltakozásul” több mint ezer adó-vevő egységet kapcsolt ki a hálózatából. A napokban további kétszáz jutott hasonló sorsra.
2010.04.08., csütörtök 05:00

- Hogyan értékeli magyarországi tevékenységének első évét? Mi az, amivel elégedett, s mi okozta a legnagyobb csalódást?
- Kezdjük az utóbbival. A recesszió az általam vártnál mélyebben és főleg hosszabban hatott a magyar gazdaságra. Arra számítottam, hogy ennél hamarabb normalizálódik a piac, és már az idei első fél évben visszatérhetünk a régi kerékvágásba, mind a gazdaság egészét, mind a távközlési szektort tekintve. Így most nagyobb erőfeszítésre van szükségünk, hogy kompenzáljuk ennek ránk nézve negatív hatásait. Hozzá kell tennem ugyanakkor, hogy itteni tapasztalataimban több a pozitív dolog. Idesorolom sok egyéb mellett azt a hatalmas átszervezési munkát, amelyet az elmúlt hónapokban végrehajtottunk a Pannonnál. Ez természetesen néhány kemény döntéssel is járt, de ezekre mind azért volt szükség, hogy megalapozzuk a cég jövőbeni növekedését.

- Karrierjének korábbi állomásain más piacokon is dolgozott; ezekkel összehasonlítva hogyan látja a magyar mobiltávközlés helyzetét?
- Valóban dolgoztam fejlett és fejlődő országokban egyaránt, a magyar piac mindkettőnek a jegyeit magán hordja. A mobilpenetrációban Magyarország már a nagyon fejlett térséghez sorolható, miközben a szolgáltatások használata még kevésbé elterjedt. Ez egyben azt is mutatja, hogy itt a vezetékesről a mobilra való átmenet lassabb a fejlett piacokon megszokottnál. A piac szabályozása is inkább a fejlett országokéihoz hasonló, persze itt is vannak változtatásra érett dolgok, gondolok itt a szolgáltatók által vitatott frekvenciadíj-szabási rendszerre.

- Ezzel olyan mértékben elégedetlen a Pannon vezetése, hogy válaszul eddig egyedülálló döntést hozott, az év végével rádió adó-vevő egységeinek egy részét kikapcsolta. A hírek szerint a napokban újabb kétszázat vont ki a hálózatból. Nem tartanak attól, hogy ezek a lépések előbb-utóbb rontják a szolgáltatás műszaki minőségét?
- Természetesen alapos műszaki felmérés előzte meg az ezzel kapcsolatos döntéseket, a hálózatunk a kikapcsolt egységek nélkül is zökkenőmentesen működik. A lépést viszont egyértelműen a mobilcégek által fizetett frekvenciahasználati díjak számunkra elfogadhatatlan jelenlegi rendszere indokolja. Emiatt a szolgáltatóknak évi több százmillió forinttal kerül többe ez a költségelem. A fejlett piacok jelentős részénél ugyanis befektetőbarátabb a szabályozás. A frekvenciákat aktívan használó szolgáltatók fizetnek kevesebbet.

- Ha már a költségracionalizálásnál tartunk, meglehetősen ellentmondásos döntések jellemezték az utóbbi években a cég vezetőit. Elődje is a kiadások csökkentését helyezte a középpontba, az így megspórolt összegeket viszont költséges székházépítésre fordította. Ön legutóbb létszámleépítéssel is járó több milliárd forintos megtakarítási programot hirdetett, majd bejelentette a cég névváltását, ami szintén költséges lépés.
- A kérdés ilyetén felvetése túlzott leegyszerűsítése lenne a nálunk zajló folyamatoknak. Kezdjük azzal, hogy a Pannonra már évek óta jellemző a költséghatékony működés előtérbe kerülése, ez nem azonos az esetenként végrehajtott költségcsökkentési programokkal. Az előbbihez sorolható, hogy odafigyelünk, milyen szerződéseket kötünk az üzleti partnereinkkel, és arra, hogy mire mennyit költünk más területeken is. A székházépítésünk pedig hamarosan követőkre talál; ilyet országszerte többet is lát majd. Ez a komplexum nemhogy vinné a pénzt, inkább egyik igen fontos eleme a kiadáscsökkentési programunknak. Az új székház üzemeltetésének költsége jóval kisebb, mint a korábbi bérelt helyünké volt. Az igaz, hogy ehhez valóban szükség volt erre a beruházásra, ennek viszont jó a megtérülési mutatója. Nemcsak az épület energiafelhasználása takarékosabb, hanem a napi munkafolyamatokat, megbeszéléseket is hatékonyabbá teszi az itt kialakított nyitott tér. Azzal, hogy mindenkit egy épületbe lehetett költöztetni, jelentősen csökkent az utazási költség is. A legtöbbet azonban a bérleti díjon spórolunk.

- Az ön döntése nyomán pedig az év eleji karcsúsításon megspórolt összegek egy részét most majd el lehet költeni a névváltásra...
- Amit ezeken a lépéseken megtakarítunk, azt mind a további növekedésbe kívánjuk fektetni, ezt egyebek mellett a névváltás is szolgálhatja.

- A névváltás egyébként az anyacég elvárása volt?
- Nem, ez egyértelműen az én javaslatom, az én döntésem volt. Az anyacég továbbra is rábízza a leányvállalatok vezetésére, hogy felveszik-e a Telenor nevet. A névváltást a Pannon belső folyamatai indokolták. Ahogy említettem, az elmúlt hónapokban sokat tettünk a cég felfrissítéséért, megújításáért, és a Pannon név is megérett a váltásra. Az átnevezéssel egyben azt is jelezzük, hogy hosszú távra rendezkedtünk be Magyarországon. Erősebb, frissebb, jobban megkülönböztethető márkát szeretnénk kialakítani, amely kihívóként lép fel a piacon. Kutatásaink azt bizonyították, hogy az ügyfelek számára kevésbé fontos az, hogy a céget helybélinek tekintsék, mint az, ha tudják róla, hogy egy nagyobb egység része.

- Maradjunk még egy kicsit a névváltásnál. Ez befolyásolja-e valamilyen módon a Pannon önálló djuice márkáját? Egyes hírek szerint külön cégbe szerveződik, az eladás nem titkolt szándékával.
- Teljesen más a szándékunk vele. A fiatal korosztályt külön megcélzó márkanév a jövőben is megmarad, az ezzel foglalkozó csapatnak, beleértve az ügyfélkiszolgálást is, viszont a saját lábára kell állnia. Önálló részlegbe szervezzük, de nem szándékozzuk eladni.

- Nagyon titokzatos volt néhány hete, a névváltás bejelentésekor. Ma már tudható, mikor lesz az a bizonyos nap?
- Már el is kezdődött az átnevezéssel kapcsolatos belső munka, de az időpontja még mindig titok. Néhány hasonló váltást már végigcsináltam az előző helyeimen, tudom, mivel jár, de mindennél fontosabb, mit profitál belőle az ügyfél és mi.

- Lesznek-e további tömeges elbocsátások?
- Nem tervezünk újabb elbocsátásokat, a létszámot az újjáalakított szervezethez igazítottuk. A karcsúsítás nem csupán a költségek csökkentését célozta, hanem a döntési folyamatok lerövidítését, a piacra jutás meggyorsítását is. Ezen egyébként az iparág más cégeinek is végig kell menniük, mi most láttuk elérkezettnek az időt.

- A Pannon vezetésének ambiciózus tervei közt szerepel, hogy belátható időn belül a mobilinternet-piac első számú szereplőjévé váljon, miközben ezen szegmensben az ügyfélkörnek még alig a negyedét tudhatja magáénak. Ráadásul ezen a piacon sokkal erősebb a kihívás a versenytársak részéről. Mire alapozza az optimizmusát?
- Való igaz, hogy ezen a területen még van mit javulnunk. Három dolog kell hozzá, a termékek és szolgáltatások, a megfelelő hálózati lefedettség, valamint a hatékonyabb promóció. Az elsőnél további fejlesztésekre van szükségünk, a lefedettségben viszont már elértük, hogy a cégünké a legkiterjedtebb harmadik generációs széles sávú hálózat. Hamarosan már a negyedik generációs hálózatot is teszteljük. A kommunikációban pedig kellenek majd a figyelemfelkeltő ügyfélszerző kampányok. Előre tekintünk, nem pedig hátra.

- A szolgáltatóknak ma már az ügyfelek megtartására sem árt odafigyelni. Egy éve még úgy nyilatkozott lapunknak, hogy ennek egyik fontos eleme lehet a Pannon-palettáról egyébként ma is hiányzó hűségprogram. Mi az oka annak, hogy ez a terv azóta sem valósult meg?
- Valóban nem vezettük még be, és ennek nagyon egyszerű oka van: még nem készültünk el vele. Hiányzik ugyanis egyelőre a kellő ügyfélkapcsolati kapacitás is. Sokkal összetettebb rendszert akarunk életbe léptetni, ez több időbe telik a vártnál, és jelentős invesztíciót is igényel. Úgy gondoljuk, hogy egy jó programhoz nem elég csak különféle hűségpontokkal jutalmazni az ügyfelet. Mi az ennél szorosabb kötődésben hiszünk, nekünk is fontos tudni, hogy az ügyfél milyen szolgáltatást szeret használni, milyen készüléke van, annak többletfunkcióit is használja-e, és ha igen, mire. Mi kell ahhoz, hogy egy újabb tarifacsomagra váltson, vagy elkezdje használni a mobilinternetet? Tehát a dolog kétoldalú, egy jó programmal kölcsönösen hasznára tudunk lenni egymásnak.

Anders Jensen (40)

Egy évtizedes internetes és távközlési tapasztalata van a Pannon GSM Távközlési Zrt. vezérigazgatójának, amelyet olyan cégeknél szerzett, mint az Europolitan, a Vodafone és a Telenor. Utóbbi társaság a tulajdonosa a magyar mobilszolgáltatónak. Emellett több éven át dolgozott FMCG-területen is. Anders Jensen 2005-től két évet a Telenor svéd leánycégénél töltött marketingvezérigazgató-helyettesként és a lakossági piacért felelős vezetőként, 2007-től pedig a Telenor bangladesi leányvállalatának, a Grameenphone-nak a vezérigazgatói feladatait látta el.




A több mint ezerfős vállalatnak jelenleg 3,6 millió előfizetője van, 2009. évi árbevétele 177 milliárd forint volt, ehhez közel 73,4 milliárdos EBITDA társult, beruházásokra tavaly mintegy 13 milliárdot fordított. -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.