A szerződés által garantált regionális politikai stabilitás bizonyára kedvezően hat majd az ukrán gazdaság többi szegmensére is. A felengedő kapcsolatnak köszönhetően pedig a két nemzet cégei számára a piaci kapcsolatok új dimenziói nyílnak meg, melyek csak őrlángon pislákoltak a narancsos forradalom óta. Továbbá Ukrajna visszanyerheti a sokat érő „megbízható tranzitország” címet is.
Ám ahogy a közmondás tartja, ingyenkenyér nincs, és ez most is igaz. A kedvezményért cserébe az orosz fekete-tengeri hadiflotta 2042-ig állomásozhat Szevasztopolban, ami Ukrajnát fényévnyire taszítja a lehetséges NATO-tagságtól. További szóbeszédek reppentek fel arról is, hogy a Gazprom esetleg így vásárolna be az ukrán tranzitvezeték-rendszerbe, támogatandó a Viktor Janukovics ukrán elnök által meghirdetett felújítási projektet, amelyet egyelőre a felek cáfolnak. Mégis, vajon miért éri meg Oroszországnak finanszírozni az évi 4 milliárd dollár kedvezményt, miközben a krími kikötőbérlet csupán 97 millióba kerül évente? Ugyanis a tetemes deficitet nem a Gazprom, hanem az orosz állami költségvetés állja. A hiány mértékén az az ígéret sem csökkent, hogy Ukrajna a jövőben évi 10 százalékkal többet, 36,5 milliárd köbméter gázt vesz át a „take or pay” (vidd vagy fizess) rendszer keretében.
Vélhetően a NATO-tagság távolba röppenése által redukált biztonságpolitikai kockázat részben zöldhasúra váltható, ahogyan a biztos tranzit ténye is, ám esélyesebb, hogy a jelenlegi megállapodásba foglalt ukrán kötelezettségeket tovább bővítik. Mindezek mellett a szerződés aláírásakor sokan már temették is a Déli Áramlat gázvezetéket, leginkább az új ukrán elnök. Ezzel szemben Moszkva eltökéltnek látszik a folytatásban, főleg, hogy nemrég az OMV is jelezte részvételi szándékát a projektben. Bár az bizonyos, hogy így egyik legfőbb vonzerejét – az Ukrajna elkerülésével jelentett ellátásbiztonsági tényezőjét – veszítheti el a vezeték, mégis van relevanciája a beruházásnak: elég, ha Olaszországra vagy a Balkánra tekintünk mint jelentős gázpiacokra.
Európának kudarcot és megnyugvást is hozott a kialakult helyzet. Megnyugvást, mert így biztosítottnak tűnik a zavartalan gázimport Oroszország felől. Kudarcot, mert az EU látványosan nem tudott mit kezdeni a kvázifüggetlenség helyett igazi önállóságra áhítozó Ukrajnával, miközben próbált az egyre hűvösebbé váló orosz fél és a harcias Ukrajna vitájában egyensúlyozni. Kudarcot jelent továbbá, hogy ködbe veszett az EU keleti bővítésének a lehetősége, eljátszva egy hatalmas feltörekvő piacot, s legitimációs forrást adva az eddig töretlen sikernek örvendő orosz „oszd meg és uralkodj” doktrínának. Az EU négy év alatt nem tudott kisajtolni magából egy kézzelfogható és koherens Ukrajna-politikát, magára hagyva a politikai és gazdasági válsággal is küszködő országot, ezért a folyamat vége már hosszú ideje borítékolható volt. Így míg a tékozló fiú hazatért, addig Oroszország újra visszakerült a világpolitika porondjára, még ha más néven is, mint húsz éve.
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.