A közösségi jogszabályok már néhány éve lehetővé teszik a tagállamok számára csökkentett adókulcs alkalmazását olyan, a végső fogyasztók felé irányuló, munkaigényes szolgáltatásokra, amelyek esetében a szolgáltatást nyújtók adófizetői fegyelme egyébként is kevéssé valószínű. A feketegazdaság viszszaszorításán túl ezen intézkedések keresletbővítő hatását számos régi közösségi tagállamot követően régiónkban például már Csehország is hasznosítani kívánta, amikor a gazdasági válság mélypontján, 2009 elejétől kedvezményes kulcs alá sorolt néhány ilyen kritikus szolgáltatást.
Jellemzően a lakóingatlanokhoz kapcsolódó építési, felújítási, javítási, esetleg takarítási szolgáltatások tartozhatnak e kedvezményes körbe, ezek egyébként sem számítanak jelenleg a legális gazdaságban jelentős áfabevételeket eredményező területnek. Az áfateher csökkentése – egy esetleges későbbi járulékcsökkentéssel együtt – hozzájárulhat e körben a szürkegazdaság kifehérítéséhez, továbbá a jövedelemadóztatás és járulékfizetés szempontjából legalább részben láthatóvá teheti ezen adózói kör jövedelmeit. Természetesen e szolgáltatásoknál a feketegazdaság visszaszorításához az is szükséges, hogy az érintett vállalkozások bízzanak a kedvezményes kulcs hosszú távú állandóságában, és nyilvánvaló ténnyé váljon számukra, hogy a törvényeknek nem megfelelő működés adóellenőrzés révén kirótt terhei messze meghaladják majd a legális működés költségeit.
A közösségi szabályozás alapján szintén kedvezményes áfakulccsal támogatható szolgáltatások csoportjában egyébként már régóta szerepelnek a szociális lakásépítés keretében megvalósuló építési, felújítási szolgáltatások. A szociális bérlakásépítések körében a feketegazdaság kevésbé érvényesül – a megrendelők itt jellemzően nem magánszemélyek –, így egy társadalompolitikai okokból végrehajtott adókulcscsökkentés már költségvetési bevételkiesést is okozhatna. Figyelembe véve ugyanakkor azt a tényt, hogy a szociális bérlakásépítés jelentősége manapság szinte minimális, viszont jövőbeli jelentős kiterjesztése felettébb kívánatos társadalompolitikai cél, így valójában e módosítással nem egy meglévő költségvetési bevételről kellene lemondani, hanem új bevételeket lehetne teremteni, hiszen e lépés várhatóan serkenti majd a gazdasági növekedést is.
A kedvezményes kulccsal adóztatható szolgáltatások csokrából a házi gondozói tevékenységek (például idősek, betegek otthoni ápolása, gyermekfelügyelet) is olyan adózás szempontjából eddig jórészt láthatatlan, de társadalmi szempontból támogatandó szolgáltatásoknak tekinthetők, ahol a kedvezményes áfakulcs negatív költségvetési hatásait az össztársadalmi pozitív hatások jelentősen túlszárnyalhatják.
A szóban forgó lehetőségek kiaknázása, a jogszabályi változtatások során fontos, hogy ne ismétlődjenek meg a szintén közösségi jogszabályon alapuló, ingatlanok építéséhez, átalakításához kapcsolódó fordított adózás hazai bevezetésekor elkövetett szövegértelmezési bizonytalanságok. A módosítások idejekorán történő széles körű ismertetése, az érintett adózók álláspontjának feltérképezésével előkészített ilyen irányú törvényváltozás könnyen megvalósítható. Ha a lehetséges körből kiválogatják azokat a szolgáltatásokat, amelyeknél a kedvezményes áfakulcs bevezetésének költségvetési hatása csekély, de a feketegazdaság kifehérítésében jelentős hatásuk lehet, az egyértelműen hosszú távú sikerrel kecsegteti a kormányzatot.
A szerző a PricewaterhouseCoopers vezető menedzsere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.