Az Európa-szerte életbe lépő kormányzati megszorító intézkedések még az eddigieknél is kisebbre vágják az állam által felvállalható ellátások kereteit. Magyarországi viszonylatban ugyanakkor elmondható, hogy az öngondoskodáshoz, a magánpénztári megtakarításokhoz, illetve a cafetériához kapcsolódó, évről évre bekövetkező változtatások is átláthatatlanná teszik a várható ellátások forrását, módját, ösztönzőit. Egy viharos tengeren kell a kikötő biztonságába kormányoznia saját hajóját minden honpolgárnak, s valóban az ön-gondoskodásnak kell kiváltania a korábban bőkezű állami ellátások szerepét.
A magyar lakosság pénzügyi helyzetét 2002–2008 között a hatalmas hitelfelvételi hullám határozta meg, a könnyen elérhető kölcsönök mámora nagyon gyorsan a nyugat-európai átlag közelébe repítette a magyar lakosság eladósodottságát. Ez a háztartások pénzügyi vagyonához viszonyítva 2008-ra már megközelítette az angolokét, és stabilan megelőzte a francia, osztrák, belga, olasz háztartások eladósodottsági mutatóját. Ma már tudjuk, hogy e hitelfelvételek ráadásul rendkívül szerencsétlen módon többnyire devizában valósultak meg, ami hosszú hónapokra okozott álmatlan éjszakákat az ügyfelek jelentős részénél. Ami a jövőt illeti: a jogszabályi környezet szigorodása, illetve a lakosság saját negatív tapasztalatai miatt is egyértelműen arra számíthatunk, hogy a hitelekhez való hozzáállás, és az azokkal kapcsolatos attitűd sokkal felelősségteljesebb lesz. Mindez milyen változásokat eredményezhet?
A magyar háztartások vagyoni szerkezete nem mutatott jelentős elmozdulást az utóbbi tíz évben. Meghatározó volt a készpénz és bankbetét, közel 40 százalékos aránnyal. Ugyan növekedett a komplexebb megtakarítások (nyugdíjpénztár, életbiztosítások, befektetési alapok) részaránya, számottevőn csak a nyugdíjkasszákban felhalmozott vagyon súlya ugrott meg a magán-nyugdíjpénztári megtakarítások kötelező jellege miatt, ám ez most ismét a kormányzati tervek céltáblájára került. Az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az életbiztosítói aktivitás is, így a teljes lakossági vagyonon belül kismértékben tudott növekedni a biztosításban fekvő megtakarítások aránya is. E mögött egy jelentős állománybővülés húzódik meg, amely 2,7 százalékponttal magasabb a teljes lakossági vagyon átlagos éves növekedésénél. Az életbiztosításokra évente kifizetett összegek regionális és globális szinten is átlag felett nőttek.
Jogosan merülhet fel ezek alapján a kérdés, hogy a globális átlagot ilyen jelentősen meghaladó növekedést követően lehet-e még tere további bővülésnek az életbiztosítások piacán? A válasz egyértelmű igen. Ugyan a nyugat-európai országokban is jelentős szórást mutat az életbiztosításokban felhalmozott megtakarítások aránya a teljes vagyonon belül, ám ez az arány átlagban egyértelműen 10 százalék felett van, szemben a hazánkban jellemző alig több mint öt százalékkal. Mindezt párhuzamba állítva a szűkülő állami ellátásokkal, minden európai országban előrevetíthető, hogy az állampolgári öngondoskodás szerepének és így a megtakarításoknak tovább kell növekedniük. A jelentős mértékben kiugró angol 50 százalékos és francia 35 százalékos arányszám mögött jelentős részben az a tényező áll, hogy a nyugdíj jellegű megtakarításokon belül az életbiztosítási konstrukció intézményi szinten már most jelentősebb szerepet kapott, a nyugdíjpénztárak rovására.
Mivel mára a konstrukciók között teljes mértékben eltűntek a regionális különbségek Európában, hazánkban már ugyanolyan lehetőségek állnak rendelkezésre a hosszú távon megtakarítani kívánók számára, mint Nyugat-Európában. A válság és az intézkedések gondolkodásformáló következménye hatására a növekvő pénzügyi tudatosság révén egyértelműen arra számítunk, hogy a magyar piac a megtakarítások összetétele terén is konvergálni fog a nyugati országokhoz.
A szerző a CIG Pannónia Életbiztosító vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.