A fájdalmas költségvetési kiigazításon már túl vagyunk, ez a világon szinte egyedülálló adottság. A megszorításokkal súlyosbított recesszió után hazánknak kiemelkedően jó esélye van arra, hogy profitálhasson a válság utáni növekedési lehetőségekből. Sikerült megfékezni az államadósság „elszállását”, a külső egyensúlyi mutatóink pedig még szebben alakulnak. A politikai helyzet is különösen szerencsés, hiszen a tavaszi választások után hivatalba lépett kormány rendkívül erős támogatottsággal rendelkezik, ami kiváló hátteret adhat a hazánk versenyképességét és növekedési potenciálját javító mélyebb szerkezeti átalakításokhoz.
Ehhez képest hazánkra még mindig egy súlyos válságban lévő országként tekintenek a befektetők. A 2006-os utcai zavargások, a 2008-as kvázi államcsőd, majd 2009 elején a valutaválság felvillanó réme mélyen beleivódott a befektetők memóriájába. Az összeomlott bizalom újbóli felépítése lassú és nehézkes folyamat, ahol az első hallásra jelentéktelennek tűnő negatív hírek is könnyen lerombolhatják az elért eredményeket. Ezért reagált annyira érzékenyen a piac a kormánypárti politikusok szerencsétlen görög hasonlatára, amellyel néhány órán belül sikerült leporolni a hazánkról korábban kialakult sötét képet.
De miért kell ennyire görcsösen figyelni a külső elvárásokra és a befektetői reakciókra? Nem lenne egyszerűbb, ha csak a „belső” ügyeinkre koncentrálnánk? Sajnos ez nem választás kérdése. Tetszik vagy sem, a kiszolgáltatottsággal néhány évig még biztosan együtt kell élnünk. A devizahitelesek százezrei mellett a magyar állam is fokozottan ki van téve a piaci mozgásoknak. A magyar állam 2008 ősze óta nemzetközi hitelekre szorul, ez viszont a devizaadósságunk megugrását okozta. Az államadósságon belül a devizaalapú tartozások súlya a két évvel ezelőtti 30 százalék alatti szintről napjainkra 50 százalék közelébe emelkedett, ami – a magánszféra devizaadósságával együtt – komoly országkockázati tényezőt jelent.
Sajnos – minden ellenkező híresztelés ellenére – az államadósság piaci finanszírozása még messze nem állt helyre. Bár a korábbiakhoz képest már az is nagy eredmény, hogy az Államadósság-kezelő Központ a lejáró állampapírokat és az esedékes kamatokat képes a piacról megújítani, de a folyamatosan termelődő költségvetési hiány finanszírozása még mindig csak külföldi hitelek bevonásával működik. Ráadásul a nemzetközi hiteleink az idén még a türelmi időszakban ketyegnek, jövőre viszont már jönnek a törlesztések: 2011 végén kétmilliárd eurót kellene visszafizetni az Európai Bizottságnak, majd 2012-től kezdve az IMF-adósság törlesztése is esedékessé válik.
A devizaadósság magas súlya miatt az lenne a kívánatos, hogy fokozatosan forintkötvényekkel váltsuk ki a nemzetközi hiteleket. A válság előtti devizaszerkezet visszaállításához – a jelenlegi állapotokat figyelembe véve – körülbelül 3500 milliárd forinttal kellene növelni a forintkötvények állományát. Ennek felszívására a belföldi szereplők nyilvánvalóan nem képesek, ezért a külföldi szereplőknek kell eladni a magyar forintkötvényeket. A külföldi befektetőknek azonban jelenleg nem kellenek ezek a papírok, még viszonylag magas hozamszint mellett sem. Akik 2008 végén átélték, nehezen felejtik, hogy „beszorultak” a magyar államkötvényekbe: hónapokig nem volt vevő az eladni szánt mennyiségre, és ez elsősorban nem ár kérdése volt. A súlyos kockáztatok és likviditási zavarok miatt a nemzetközi cégek könyörtelen kockázatkezelői „tiltólistára” tették a magyar papírokat. Ezektől a stigmáktól nehezen tudunk szabadulni, ezért is volt rendkívül szerencsétlen a görög hasonlattal újabb pofont adni a piacnak.
A befektetők felé irányuló üzeneteknek (nevezhetjük akár országimázsnak is) tehát komolyabb jelentőséget kell adni. A kettős kommunikáció néhány hét után megbukott, ráadásul nincs is túl sok értelme. Hosszabb távon ugyanis a befektetők és a hazai polgárok érdekei egybeesnek: mindenki dinamikusan és fenntarthatóan növekvő magyar gazdaságot szeretne.
A szerző a Pioneer Alapkezelő befektetési igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.