BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöldre festés helyett

Ha figyelemmel kísérték mostanában a híreket, bizonyára hallottak történeteket a manapság világszerte elharapózó marketingtrendről: a zöldre festésről.
2010.07.15., csütörtök 05:00

Fontos tisztázni, hogy zöldre festésről (eredeti angol nevén: greenwashing) akkor beszélünk, ha egy vállalat túlzott állításokat fogalmaz meg termékei és szolgáltatásai környezetbarát jellemzőiről, hogy ezzel egy markáns csoportot, a földünkért aggódó vásárlók népes táborát szerezze meg magának.
Meglehetősen népszerű ma ez a hozzáállás. Elég csak a TerraChoice – egy észak-amerikai környezetvédelmi marketingügynökség – által 2009-ben kiadott jelentést felidézni, amely szerint az általuk vizsgált több mint 2000 termék 98 százaléka esett a zöldre festés kategóriájába.
Természetesen a nyilvánosságot félrevezető bármilyen próbálkozás etikátlan, így illene minden szervezetnek kerülni ezt a magatartást. A zöldre festés ráadásul számos veszélyt is rejt magában egy vállalat számára. Ezek az alábbiak:
Rossz megítélés. Manapság sok társadalmi megfigyelő csoport, szervezet és sajtóorgánum vizsgálja kritikus szemmel a vállalatok környezetvédelmi állításait, és amikor egy ígéret elbukik a vizsgán, akkor az adott céget nyilvánosan zöldre festőnek bélyegzik. Nem kétséges, hogy ez a fajta negatív publicitás árthat a márkának és a vállalat pénzügyi teljesítményének.


A jogszabályi fenyegetés. Néhány országban a kormányzati szervek is részt vállalnak a zöldre festés elleni harcban. Az Egyesült Államokban például a Szövetségi Kereskedelmi Tanács az elmúlt időszakban számtalan félrevezető „zöld” kampánnyal kapcsolatos panaszt regisztrált. Ha ez a trend folytatódik, a zöldre festő vállalatok borsos pénzbüntetésnek és jó hírnevük elvesztésének is kiteszik magukat.
A zöldre festés nem zöld dolog. A National Geographic Society nemrégiben kiadott felmérése szerint a zöldre festés káros lehet a környezet számára is. A Greendex névre keresztelt felmérés a világ 17 országában vizsgálta a vásárlók által okozott környezeti hatásokat. Bár a legtöbb országban mérhető volt a javulás, a 17 ezer megkérdezettből sok fogyasztó nyilatkozott úgy, hogy nincs kedvük többet tenni a környezetbarát életmód érdekében, mert „a vállalatok úgyis hamis adatokat adnak meg termékeik környezeti mutatóiról”. A zöldre festés volt a leggyakrabban említett visszatartó tényező a felmérésben.
Ha a fentieket összevetjük, akkor nyilvánvaló, hogy a zöldre festés az üzletnek sem használ és a környezetnek is árt. Mindkettő elég meggyőző érv egy másfajta üzleti magatartás elsajátítására.
Ha egy cég tényleg élvezni akarja a „zöld imázs előnyeit”, akkor ahhoz a legjobb módszer, ha fenntartható megoldásokat épít be mindennapi üzletmenetébe. Az is elengedhetetlen, hogy olyan zöldprogramokat indítsanak, amelyek mérhető eredményt hoznak környezeti és pénzügyi vonalon. Ehhez a következők kellenek:
• egészséges stratégia, ami lefedi a lényeges környezetvédelmi prioritásokat is
• fegyelmezetten feltérképezni a problémákat és kiértékelni a lehetőségeket
• tisztán definiált mérőszámok, amelyekkel a projektek és fejlesztések környezeti és gazdasági hatásait számszerűsíteni lehet
• hosszú távú elkötelezettség a fenntartható sikerek mellett.
Ezeket összerakva olyan intelligens és hatásos fenntarthatósági programokat lehet létrehozni, amelyek csökkentik a kiadásokat és a káros környezeti hatásokat, valamint növelik a hatékonyságot, és segítik az újításokat.
Ezek az erőfeszítések segítenek olyan képet mutatni a nyilvánosság felé, amelyet maga a termék igazol, nem a reklám. Ezzel pedig a vállalatok kritika helyett elismeréseket gyűjthetnek zöld törekvéseikért.

A szerző a Xerox vállalat környezeti, egészségügyi és biztonsági részlegének alelnöke

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.