Meglehetősen népszerű ma ez a hozzáállás. Elég csak a TerraChoice – egy észak-amerikai környezetvédelmi marketingügynökség – által 2009-ben kiadott jelentést felidézni, amely szerint az általuk vizsgált több mint 2000 termék 98 százaléka esett a zöldre festés kategóriájába.
Természetesen a nyilvánosságot félrevezető bármilyen próbálkozás etikátlan, így illene minden szervezetnek kerülni ezt a magatartást. A zöldre festés ráadásul számos veszélyt is rejt magában egy vállalat számára. Ezek az alábbiak:
Rossz megítélés. Manapság sok társadalmi megfigyelő csoport, szervezet és sajtóorgánum vizsgálja kritikus szemmel a vállalatok környezetvédelmi állításait, és amikor egy ígéret elbukik a vizsgán, akkor az adott céget nyilvánosan zöldre festőnek bélyegzik. Nem kétséges, hogy ez a fajta negatív publicitás árthat a márkának és a vállalat pénzügyi teljesítményének.
A jogszabályi fenyegetés. Néhány országban a kormányzati szervek is részt vállalnak a zöldre festés elleni harcban. Az Egyesült Államokban például a Szövetségi Kereskedelmi Tanács az elmúlt időszakban számtalan félrevezető „zöld” kampánnyal kapcsolatos panaszt regisztrált. Ha ez a trend folytatódik, a zöldre festő vállalatok borsos pénzbüntetésnek és jó hírnevük elvesztésének is kiteszik magukat.
A zöldre festés nem zöld dolog. A National Geographic Society nemrégiben kiadott felmérése szerint a zöldre festés káros lehet a környezet számára is. A Greendex névre keresztelt felmérés a világ 17 országában vizsgálta a vásárlók által okozott környezeti hatásokat. Bár a legtöbb országban mérhető volt a javulás, a 17 ezer megkérdezettből sok fogyasztó nyilatkozott úgy, hogy nincs kedvük többet tenni a környezetbarát életmód érdekében, mert „a vállalatok úgyis hamis adatokat adnak meg termékeik környezeti mutatóiról”. A zöldre festés volt a leggyakrabban említett visszatartó tényező a felmérésben.
Ha a fentieket összevetjük, akkor nyilvánvaló, hogy a zöldre festés az üzletnek sem használ és a környezetnek is árt. Mindkettő elég meggyőző érv egy másfajta üzleti magatartás elsajátítására.
Ha egy cég tényleg élvezni akarja a „zöld imázs előnyeit”, akkor ahhoz a legjobb módszer, ha fenntartható megoldásokat épít be mindennapi üzletmenetébe. Az is elengedhetetlen, hogy olyan zöldprogramokat indítsanak, amelyek mérhető eredményt hoznak környezeti és pénzügyi vonalon. Ehhez a következők kellenek:
• egészséges stratégia, ami lefedi a lényeges környezetvédelmi prioritásokat is
• fegyelmezetten feltérképezni a problémákat és kiértékelni a lehetőségeket
• tisztán definiált mérőszámok, amelyekkel a projektek és fejlesztések környezeti és gazdasági hatásait számszerűsíteni lehet
• hosszú távú elkötelezettség a fenntartható sikerek mellett.
Ezeket összerakva olyan intelligens és hatásos fenntarthatósági programokat lehet létrehozni, amelyek csökkentik a kiadásokat és a káros környezeti hatásokat, valamint növelik a hatékonyságot, és segítik az újításokat.
Ezek az erőfeszítések segítenek olyan képet mutatni a nyilvánosság felé, amelyet maga a termék igazol, nem a reklám. Ezzel pedig a vállalatok kritika helyett elismeréseket gyűjthetnek zöld törekvéseikért.
A szerző a Xerox vállalat környezeti, egészségügyi és biztonsági részlegének alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.