Kezdjük a „varsói gyors” névadójával. A lengyel jobboldal 2005-től irányítja az országot, de ott két nagy tábor verseng egymással: a főként vidékieket megszólító, erkölcsi és szociális téren konzervatív, gazdaságpolitikájában inkább baloldali Törvény és Igazságosság pártja (PiS) és a társadalompolitikájában ugyancsak konzervatív, de piac- és reformpárti Polgári Platform (PO). 2007 óta a PO vezetője, a magát egy tavalyi interjúban Friedrich von Hayek nézeteivel azonosító Donald Tusk kormányoz egy kisebb párttal koalícióban. Törekvéseit a nyugdíjrendszer és az egészségügy átalakítására azonban rendre megvétózta a PiS államfője, az idén áprilisban repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt Lech Kaczynski. A két párt ellentétét jól mutatja, hogy a balesetben szintén meghalt, a PiS-hez közel álló Slawomir Skrzypek vezette jegybank ez év márciusban az IMF-fel tavaly megkötött elővigyázatossági szerződés felmondását javasolta, míg Jacek Rostowski pénzügyminiszter korainak tartotta ezt. A PO színeiben indult Bronislaw Komorowski júliusi elnökké választása elvileg elhárította az akadályokat Tusk reformtörekvései elől, de ősszel önkormányzati, jövőre pedig parlamenti választások lesznek, emiatt a miniszterelnök kivárhat. Ennek is köszönhető, hogy a korábbi tervek helyett a kormány ma várhatóan arról dönt, hogy 22-ről 23 százalékra emeli az áfát, nagyobb osztalékbefizetést vár el az állami vállalatoktól, plafont vezet be a kiadásokra és felpörgeti a privatizációt. Ezenfelül a konvergenciatervben szereplő 2012 helyett csak egy évvel később vinné a deficitet a GDP 3 százaléka alá az idén becsült 7 százalékról.
Csehországban a 2009-ben megbukott jobboldali kormányt egy évre technokrata kabinet váltotta fel, majd az idén júliusban egy minden eddiginél stabilabb többséggel rendelkező, jobboldali, hárompárti koalíció került hatalomra. Közülük kettő eleve a megszorításokkal kampányolt. A Polgári Demokraták miniszterelnöke, Petr Necas, valamint liberális pénzügyminisztere, Miroslav Kalousek máris befagyasztotta a kiadásokat, hogy az idei deficitet a GDP 5,8 százalékáról 5,3-re csökkentse. Jövőre 4,8, 2013-ra 3 százalékot céloztak meg. A miniszter egyszerűsítené az adórendszert, tizedével csökkentené az állami intézményeknél a fizetéseket és a működési költségeket, bevezetné az egyetemi tandíjat, lefaragná a szociális juttatásokat és a lakásépítési kedvezményeket, és szóba került az áfa alsó kulcsának emelése is. A későbbi tervek között szerepel a nyugdíj-, az egészségügyi és a szociális rendszer mélyreható reformja is.
Szlovákiában óvatosabb kijelentések hangoznak el. A négypárti koalíció élén júliusban kormányfővé lépett Iveta Radicová szerint például a reform nem önmagáért való. A múlt héten elfogadott kormányprogram fokozatos fiskális konszolidációt ígért, amelynek terheit „nem lehet teljesen az emberekre hárítani”. A második Dzurinda-kormány reformjait kidolgozó, most ismét pénzügyminiszterré kinevezett Ivan Miklos azonban jelezte: jövőre 2,5 százalékponttal csökkenti a hiányt a 2010-re becsült 7 százalékról, amelynek a kétharmada kiadáslefaragás lesz. A szlovák kormány ezenfelül alkotmányba foglalná a költségvetési fegyelmet, egyszerűsítené az adórendszert, lecsapna a korrupcióra, liberalizálná az energiapiacot, felülvizsgálná az autópálya-építéseket, valamint privatizálná a vasúti árufuvarozást és a pozsonyi repülőteret. A kabinet 2013-ra tervezi elérni a 3 százalékos hiányt.
Magyarország több vonatkozásban is külön utat jár. Egyrészt azért, mert itt a jobboldal fő ereje, a Fidesz egyedül volt képes kormányt alakítani (de jure koalícióban a KDNP-vel), ráadásul kétharmados többséggel. Másrészt Orbán Viktor miniszterelnök és nemzetgazdasági minisztere, Matolcsy György visegrádi társaiknál kevésbé tűnnek elkötelezettnek a deficit azonnali mérséklésében, miközben jóval közelebb állunk az uniós követelmény eléréséhez. Érvelésük szerint a megszorítások helyett a növekedés ösztönzése hozná majd el a GDP-arányos deficit és adósság csökkenését. A másokénál lényegesen nagyobb magyar adósságállomány és a devizahitelek magasabb aránya miatti külső sérülékenység ugyanakkor kikényszeríti a fiskális fegyelem folytatását. Ráadásul az EU hat éve tartó túlzottdeficit-eljárása miatt már jövőre 3 százalék alá kellene szorítani az idén 3,8 százalékra tervezett hiányt. Tény, hogy emiatt nálunk is történnek visszafogások a kiadások terén (költségvetési zárolások, bértöegcsökkentés, közigazgatás racionalizálása stb.), és másokkal közös törekvés például az adórendszer egyszerűsítése vagy a korrupció elleni harc is. A többi visegrádi ország több-kevesebb elszántsággal felvállalt reformtörekvéseit azonban nálunk a pénzügyi szektorra kivetett különadó, valamint a hazai kkv-k hangsúlyos támogatása helyettesíti. A különbségek egy része természetesen könnyen magyarázható az eltérő fejlődési pályákkal, adottságokkal, hiszen Pozsony és Prága már túl van például a nálunk tervezett egykulcsos adó bevezetésén, mi pedig a privatizációban szaladtunk előre. A magyarországi jobboldal sajátosságai azonban így is szembetűnőek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.