A hazai energetikában a kapcsolt energiatermelés az utóbbi több mint egy évtized egyik legdinamikusabban fejlődő területe volt, tényleges felfutása 2000 utánra tehető. A fejlődés oka, hogy a kapcsolt energiatermelés a magyar szabályozásban is egyre inkább „támogatott” volt a KÁT rendszeren keresztül. A 2009–2010-es évekre eljutottunk oda, hogy a hazai körülbelül 8 ezer MW beépített erőművi kapacitásból 2 ezer MW kötelező átvételű termelői kapacitás volt, melynek háromnegyedét a kapcsolt energiatermelés adja ki. A többi kapacitáson a szél- és napenergia, illetve a biomassza osztozott, illetve osztozik. Az elmúlt évek töretlen fejlődése a jelenlegi szabályozás alapján megtörni látszik, hiszen 2010. december 31. napjával – de legkésőbb 2015-ig – a kapcsoltan termelők elveszítik a KÁT keretében történő értékesítési jogosultságukat.
De vajon mi motiválta a szabályozót, hogy segítse ezt a töretlen felfutást?
Ennek a megértéséhez a következőket kell látni: a kapcsolt erőműveket támogató kompenzációs rendszerben eleinte csak a kötelező átvételi kötelezettség volt jogszabályilag rögzítve, alacsony átvételi ár mellett. A későbbiekben az átvételi ár fokozatosan emelkedett, mígnem szó szerinti „támogatás” jött létre. Ezzel párhuzamosan folyamatosan bővült a támogatottak köre: a rendszer eleinte 20 MW teljesítményig nyújtott támogatást, később ez kibővült 50, majd 140 MW-ra. Az utóbbi években az úgynevezett „KÁT-olló” pedig olyannyira kinyílt, hogy 190 MW lett a felső teljesítménykorlát.
Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a támogattak köre egy másik aspektusból viszont szűkült. Amíg korábban az ipari fogyasztókat ellátó kapcsolt erőművek is a támogatottak körébe tartoztak, mostanra csak a távhőszolgáltatókat kiszolgáló erőművek tartoznak a rendszerbe. A támogatás mai formájának végső kialakulását tehát elsősorban „távhő-politikai” célok vezérelték.
A megnövekedett támogatás miatt a KÁT-rendszert sokszor éri támadás, és elsősorban az elmúlt évek jelentős villamosenergiaár-emelkedése miatt. Ennek az a nyilvánvaló oka, hogy a KÁT-rendszer finanszírozása nem a költségvetést, hanem a villamosenergia-fogyasztókat terheli. Az utóbbi évek villamosenergiaár-emelkedéséért csak a KÁT-rendszert nem szabad hibáztatni, az áremelkedés oka ennél összetettebb, és azt a villamosenergia-számla költségszerkezetének ismeretében célszerű kritizálni. 2011. január 1-jétől a hazai kapcsoltan termelők körülbelül 25 százaléka elveszíti a támogatást, de nagy valószínűséggel ez a szám hamarosan jelentősen emelkedik, hiszen 2015 végéig valamennyi támogatott kapcsolt erőmű kiesik a rendszerből. Ezek a termelők két dolgot tehetnek: vagy leállítják a termelést, vagy a szabadpiacon próbálják meg értékesíteni a megtermelt villamos energiát. Mindkét esetben nagy valószínűséggel hőáremelkedéssel kell számolnunk.
Mivel a távhő és a kapcsolt piac kölcsönösen függ egymástól, támogatás hiányában a következőkkel kell számolni:
I. leállás esetén a kapcsolt erőművek kiesését vélhetően valamilyen kevésbé hatékony hagyományos termelőegységgel pótolni kell, ez hőáremelkedést eredményez, vagy II. piacra termelés esetén az úgynevezett „túlélő” termelő a további veszteségek elkerülése érdekében kénytelen lesz a hőárak emelését kezdeményezni. Ez utóbbi esetben számolni kell azzal is, hogy nem mindegy, hogy a megtermelt villamos energiát mikor értékesíti a termelő. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az értékesítés időzítésének késleltetése az év utolsó hónapjaiban komoly kockázatokat rejt(het) magában, mivel egyrészt a szabadpiaci árak ebben az időszakban csökkenő tendenciát mutatnak (a kereskedők zárják a pozíciókat), másrészt az aukciók az utóbbi években rendre alacsony árakat hoztak magukkal, ez szintén csökkentette az eladható villamos energia piaci árát. Ezek együttes várható árcsökkentő hatása tovább fokozhatja a KÁT-rendszerből kieső erőművek által már amúgy is elszenvedett veszteséget.
Összességében elmondható tehát, hogy jelenleg nemcsak a rendszerből az év végén kieső termelőknek, hanem azoknak a későbbiekben kieső termelőknek is nagyfokú bizonytalansággal kell szembenézni, amelyeknek a beruházása addigra nem térült meg. Minél előbb szükséges lenne tehát átgondolni és nyilvánosságra hozni egy olyan új, kapcsolt erőműveket érintő támogatási rendszert, amely biztosítja, hogy a magyar sajátosságoknak megfelelő, piaci alapokon nyugvó, hosszú távon kiszámítható támogatási rendszer jöjjön létre. Talán itt az idő, hogy ez a megújuló energiák terjedését ösztönző átfogó, piaci alapú támogatási rendszerrel együtt, de külön-külön valósuljon meg.
A szerző ügyvéd, korábban az E.On Hungária csoport jogi tanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.