- Már nyilvánosak a válságadó távközlési cégeket érintő mutatói. Hogyan érinti a pluszteher az ön által irányított lakossági üzletágat?
- A távközlési adó szűkíti a vállalat Magyarországon felhasználható forrásait, de értjük a költségvetés helyzetét is. Nekünk is érdekünk, hogy a magyar gazdaság növekvő pályára álljon, és a lakossági fogyasztás ismét nőni kezdjen. Az, hogy a rendelkezésre álló források csökkenése konkrétan mely területeken jelent majd elvonást, vezetői, illetve tulajdonosi döntést igényel.
- Az irányítása alá tartozó terület ráadásul jövő januártól a kis- és középvállalati ügyfelekkel is bővül. Mi indokolta a lépést, és milyen pluszfeladatokat igényel a változás?
- A vezetés döntése alapján 2011-től már csak a nagyvállalati előfizetők maradnak a céges üzletágnál, a T-Systemsnél. Ez a kör egyedi ügyfélkezelést igényel, a feladat sokkal inkább informatikai központú. A tíz főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások már eddig is a lakossági üzletághoz tartoztak. Ezek ugyanolyan tömegszerű kiszolgálást igényelnek, mint az egyéni ügyfelek. A jövőben a 200-250 fős cégekkel is mi foglalkozunk, náluk is szabványosíthatók a szolgáltatások. A kkv-s körben egyre nő az igény a bérelhető szerverkapacitásokra és az olyan szabványos beruházást nem igénylő üzleti alkalmazásokra is, mint a vállalati levelezés, webkonferencia és hasonlók. Erre is fel vagyunk készülve.
- Alig néhány hete indították az újabb iPhone-kampányt. Mennyit adtak el a 4G-s modellből és kik az elsődleges vásárlók?
- Konkrét számot az Apple-lel kötött szerződésünk miatt nem mondhatok, de a néhány ezer darabos induló készlet kevésnek bizonyult. Karácsonyra azonban már lesz elegendő belőle. Jellemzően kevesebb az első iPhone-ját vásárló, inkább az okos telefont már ismerők cserélik le a korábbi modelleket.
- A T-Mobile-nak hamarosan lejár az iPhone-nal kapcsolatos exkluzivitása; milyen hatással lesz ez a telefonértékesítésre és a további készüléktámogatásra?
- Különösebben nem kell készülnünk rá, hiszen az iPhone-t továbbra is értékesítjük, és általában jól fogynak az ebbe a kategóriába tartozó más márkájú telefonok is. Az újonnan vett készülékeknek már a 20 százaléka okos telefon, havi 10-20 ezer ilyen készülék kerül be a hálózatunkba. A teljes előfizetői bázist nézve az okos telefonokat használók többsége még üzleti előfizető, az új vásárlásoknál viszont már egyre több a lakossági ügyfél. Ami a készülékek ártámogatását illeti, a fókusz egyértelműen az okos telefonokra irányul. Ennél a kategóriánál még kell ez a fajta vásárlásösztönző eszköz. Ez a szolgáltatónak is érdeke, hiszen a mobilinternetes alkalmazásokra is kiváló eszközök révén juthat többletbevételhez.
- Ha már a mobilinternetet említette, folytatható az elmúlt másfél év látványos fejlődése?
- A további növekedéshez a feltöltőkártyás konstrukciók megjelenése ad újabb nagy lökést; hasonló folyamat zajlik le majd itt is, mint 1999-ben, amikor a mobilos hangpiacon megjelentek az első előre fizetett kártyák. Az, hogy a mobilinternet-szolgáltatás milyen ütemben tud a továbbiakban növekedni, nagyban függ attól is, hogyan változik Magyarországon a notebookok ára, illetve milyen hatással lesz a PC-piacra a táblagépek megjelenése és azok árának alakulása. Ma már 100 ezer forintért egész jó laptophoz lehet jutni, de az árak tovább eshetnek.
- Uniós elvárás ugyanakkor, hogy a széles sávú internet néhány éven belül mindenkihez elérjen. Ön szerint ez indukálhat-e egy újabb kormányzati „sulinetszerű” programot?
- Az valóban nagy kérdés, hogy milyen kormányzati elképzelések születnek rá, s főleg: hogyan lesz végrehajtva. Mi mindenesetre építjük tovább a széles sávot vezetéken, kábelen, mobilon egyaránt. A program sikerének a titka szerintem nem is az eszközökben, hanem a tartalomban és a digitális íráskészség szintjében rejlik. A kutatások már sokadszorra mutatnak rá arra, hogy Magyarországon mekkora a digitális írástudatlanság. Az internetet nem használók között az a kisebbik kör, amelyik szeretné és tudná is mire használni, csak nem tudja megvenni. A nagyobbik kör alapból nem tud vele mit kezdeni. A nagy feladat az utóbbi kör mobilizálása.
- A digitális készségek elsajátításában máshol segítet-tek az e-könyvek. Nálunk mekkora ezekre az eszközökre a kereslet?
- Ez éppúgy tartalomfüggő dolog. Amerikában az angol nyelven rendelkezésre álló hatalmas anyag miatt is tudtak olyan rövid idő alatt elterjedni. Abban a kultúrában már arra is van gyakorlat, hogyan fizessünk a letöltött tartalmakért. Sokat lendíthetne a digitális készségek elsajátításában, ha a tananyagoknak is minél nagyobb része digitalizálva lenne. Kezdhetnék a sort az egyetemek, ahol az e-olvasókra letöltött jegyzetekből taníthatnának. Ha nagyobb lenne a kereslet, az lejjebb vinné az eszközök árát is. A digitális tartalmakat kezelő eszközök egyre nagyobb része megy el a programozhatóság, távolról irányíthatóság irányába. Hamarosan a fényképezőgépekbe is SIM kártya kerülhet, amellyel egyszerűbb lesz feltölteni a netre a képeket.
- Az internet előbb-utóbb beköltözik a nappaliba. Ön milyen jövőképet vizionál ezen a területen?
- A jövőkép nálunk is a képernyők és hálózatok átjárhatóságán alapszik. Ebben a versenyben azok a szolgáltatók erősebbek, amelyek mobilt is tudnak adni az ügyfélnek. A mai háztartásokban sokféle eszközzel (fényképezőgép, mobil, video) gyártanak digitális tartalmat, amelyet a számítógépen tárolnak, de nem ott akarnak megnézni. A lapos tévék révén a világháló valóban be tud költözni a nappaliba, de kérdés, hogyan jut el a tartalom a PC-ről a tévére. A kezdők még a CD-ket dugdossák, de az átjárhatóság igazán a médiaszerverekkel oldható meg, amelyek jól integrálhatók a tévék jelátalakítóihoz is. Ez utóbbi feladatnak az ellátásában is látunk üzletet, sőt már csináljuk is, van egy szuperszervizünk, amely megteremti a dolog műszaki hátterét. A médiaszerver egy megfelelő IP-címmel házon kívülről is hozzáférhetővé válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.