A szentgotthárdi fejlesztés első lépcsőjében állítólag 800 új munkahely megteremtésére kerül sor, mindezért 7,5 milliárd forint adófizetői támogatást kap a cég. Vagyis a magyar adófizetők munkahelyenként közel 10 millió forint hozzájárulást fizetnek!
Adam Opel 1863-ban alapította németországi autógyárát, amelyet 1929-ben eladott az amerikai General Motorsnak (GM). Az amerikaiak tavaly csődbe juttatták az anyacéget, majd az amerikai kormány – hosszas viták után – kényszerállamosította azt. Jelenleg az amerikai állam és a szakszervezetek birtokolják a részvények többségét.
Az amerikai üzleti körök, köztük ezen sorok írója is, megdöbbent azon, hogy Barack Obama kormányzata adófizetői dollármilliárdokat költött a GM államosítására, ahelyett, hogy felszámolta volna a csődbe jutott vállalatóriást. Politika volt ez a javából: Obama nem vállalta autómunkások tízezreinek elbocsátását, és főleg annak negatív politikai következményeit. Kétséges az is, hogy az amerikai államkincstár valaha is visszakapja ezeket a milliárdokat.
Tavaly az újraszervezett Opelt már el is akarták adni egy kanadai–orosz befektetőkből álló csoportnak, és az is felmerült, hogy számos gyárat, köztük a magyart is, bezárják. Az ötletet Angela Merkel német kancellár is támogatta. Az utolsó pillanatban a havonta változó GM-vezetés úgy döntött, megtartják az Opelt, sőt pénzt is pumpálnak bele. Egy új kisautót kívánnak kifejleszteni. A terv most éppen az, hogy a 40 ezer dolgozóból 10 ezret utcára tesznek, és a nyugat-európai munkásokat olcsóbb kelet-európaiakra cserélik le. Az Opel bezárja Antwerpenben levő gyárát, 2600 munkását ott utcára teszi, majd Szentgotthárdon munkahelyeket létesít, azt pedig a magyar adófizetők pénzelik. Az üzleti terv azért is kétséges, mert az Opel veszteséges: minden legyártott autón 200 ezer forintot buknak, és a piaci részesedésük is folyamatosan csökken. Sokan úgy vélik, lehetetlen gazdaságossá tenni a márkát, érdemesebb lenne bezárni a gyárat.
Néhány hónapon belül az amerikai anyavállalat, az új General Motors visszatér a tőzsdére egy úgynevezett elsődleges részvénykibocsátás (Initial Public Offering, IPO) indításával. Megint új vállalatvezetést fognak kapni, új ötletekkel. Nem alaptalan az a vélekedés, hogy az új menedzsment azonnal eladja majd a veszteséges Opelt. Hírek röppentek fel arról is, hogy a kínai SAIC autógyár érdeklődik a GM részvényei iránt, ők a gyártás nagyobb hányadát Kínába vinnék. Nem először fordulna ez elő Magyarországon sem, hiszen az IBM bezárta székesfehérvári gyárát, miután Kínába vitte a termelést.
Merkel kancellárnak nem tetszenek az ilyen ügyletek. Szerinte az a rendszer, amelyik adófizetői pénzekkel csalogatja egyik országból a másikba a munkahelyeket, senkinek sem jó. „Karaván kapitalizmusnak” nevezte ezt, amelyen mindig a legszegényebb adófizetők és munkások veszítenek. Különösen akkor háborodott fel, amikor a Nokia váratlanul bezárta bochumi gyárát, holott az néhány évvel korábban sok millió eurós munkahelyteremtő támogatásban is részesült. A Nokia ugyan ígéretet tett arra, hogy hosszú távra 2800 munkahelyet létesít Bochumban, és ezért összesen 88 millió euró német állami támogatást is kapott, mégis az első adandó alkalommal bezárta a gyárat, és az olcsóbb munkabérű Romániába helyezte át a termelést, éppenséggel Kolozsvárra.
Az Opel jövője, így a szentgotthárdi beruházás megvalósulása is, sok tényezőtől függ. Érdemes vitatkozni azon is, hogy okos dolog-e az autógyártók állami támogatása, különösen akkor, amikor a beruházás megvalósulása igencsak kockázatos.
A szerző a Wells Fargo Bank és a Bank of America vezető tanácsadója volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.