Az Európai Unió élenjár a világon a megújuló energiaforrásokat célzó programok kidolgozásában és népszerűsítésében. A 2009-ben elfogadott 28. számú irányelv alapján az unió 2020-ra a megújuló energiaforrások arányát az öszszes energiafogyasztásban 20 százalékra szeretné növelni. A terv megvalósításához Magyarországnak is hozzá kell járulnia, mégpedig 13 százalékos arányú zöldenergia-felhasználással. Jelenleg 7 százalék körül teljesítünk. Az EU-s irányelv keretében minden egyes tagállamnak ki kell dolgoznia egy megújulóenergia-cselekvési programot, amelyben megfogalmazza, miként szeretné az adott ország a számára előírt megújulóenergia-arányt elérni. Az eredeti, június 30-i határidő helyett Magyarországnak szeptember 30-ig kellett egy ilyen tervet az Európai Bizottsághoz benyújtania. Ezt ugyan elmulasztottuk, ám az elmúlt napokban kiderült, hogy a tervezetet a kormány minél előbb szeretné elkészíteni.
A nemzeti cselekvési program részeként fontos lenne egy átfogó megújulóenergia-törvényt elfogadni, amely a gazdasági fejlődést új, zöldebb és fenntarthatóbb pályára állíthatná. Egy demokráciában a törvények számítanak a legmagasabb szintű jogszabálynak. A törvények nemcsak jogtechnikai eszközök, hanem értékválasztások lehetőségét nyitják meg a döntéshozók előtt. A kilencvenes években, a piacgazdasági átállás során hozott törvények világosan megmutatták, hogy hosszú-hosszú évekre, évtizedekre formálni tudjuk – jól vagy rosszul – az egyes gazdasági területek működését és fejlődését. Az alternatív energia piaca új szegmens a magyar gazdaság működésében, ezért érdemes figyelni arra, hogy mások hogyan alkottak szabályozást e területen.
A megújuló energiaforrások területén elért eredményeit tekintve Németország kimagaslik az uniós átlagból. 2009 végén Németország az összes energiaszükségletének 16,4 százalékát megújuló energiaforrásokból fedezte.
A német eredményeket a 2001-ben elfogadott és 2004-ben hatályba lépett megújulóenergia-törvény alapozta meg. A törvény sikerét néhány jól azonosítható mozzanat alkotta.
Először is, a törvény szélesen értelmezi a megújuló energiahordozók körét, hatálya mindenre kiterjed: a szél-, a nap- és a vízenergiára, továbbá a geotermikus energiára és a biomassza alkalmazására is, az utóbbi magában foglalja a hulladéklerakó helyeken és szennyvíztisztító telepeken keletkező gázokat és a háztartási és ipari hulladék biológiailag lebontható részét is.
Másodszor törvény kötelezi az elektromos hálózat kezelőit, hogy minden egyes zöldenergiát termelő egységet az elosztó hálózathoz kapcsoljanak, és az értékesítés során a zöldenergia elsőbbséget élvezzen más, akár a hálózatkezelő által termelt energiával szemben is. Ilyen módon a fogyasztók maguk is energiatermelővé válnak, és a felesleges energiát értékesítik a törvény által meghatározott áron.
Harmadik fontos eleme a törvénynek az ún. „feed-in-tariff” rendszer, amely szerint a törvényalkotó előre meghatározta az energia kilowattonkénti árát, ezzel biztonságot és kiszámíthatóságot nyújtva a termelőknek. A különböző megújuló energiahordozókhoz különböző kilowattonkénti árat írtak elő a törvényhozók. A tarifa mértéke a szerződéses idő (tipikusan 20 év) múlásával csökken, amely biztosítja a folyamatos innovációt és a minél nagyobb hatékonyságra való törekvést. A rendszer az árparitás felé vezet, hosszú távon közelít egymáshoz a hagyományos és a megújuló energiaforrásokból termelt energia ára.
Összességében ezek a megoldások folyamatos fejlődést biztosítanak, ösztönzik a befektetéseket, mert a termelőknek biztonságot és kiszámíthatóságot adnak. Az idő múlásával pedig – az ártámogatás „kivezetésével” – mind nagyobb és nagyobb energiahatékonyságra buzdítanak. A törvény negyedik és egyben talán legfontosabb – habár implicit – hatása, hogy a törvényi szintű szabályozás jelzésértékű a befektetők számára, kiszámíthatóságot és gazdasági biztonságot nyújt a megújuló energiaforrásokban tervező gazdasági szereplők részére.
Magyarországon szokatlan az a tudatos és fokozatos döntéshozatal, ahogyan a német politikusok jártak el. A törvényt 2001-ben fogadták el, de csak 2004-ben lépett életbe, amely lehetővé tette, hogy az energiapiac szereplői közép- és hosszú távú céljaikat hozzáigazítsák a törvényhez. A fokozatos bevezetés nyugalmat, kiszámíthatóságot és elkötelezettséget jelzett. A piaci szereplők stabilitásérzetét tehát nemcsak törvényekkel, hanem döntéshozatali módszerekkel is meg lehet erősíteni. Ez is a piaci kockázatok csökkenésével jár.
A törvény nagy előnye, hogy egységes rendszerbe foglalta és ezzel áttekinthetővé tette az addig meglehetősen kusza és szétszabdalt törvényi szabályozást. Hasonló lépés a magyar jogszabályi háttérnek is hasznára válna, ezzel valószínűleg tisztában van minden vállalkozó és befektető, akinek a vállalkozása beindítása és üzemeltetése során meggyűlt a baja az áttekinthetetlen engedélyezési mechanizmussal.
Ennek a törvényi megoldásnak köszönhetően Németországban 2009-ben 294 ezren dolgoztak a megújulóenergia-szektorban, amely a 2004-es évhez képest majdnem 100 százalékos növekedést jelent. A német modell tehát kitűnő kiindulópontként szolgálhatna a magyar törvényhozóknak egy hazai megújulóenergia-törvény megalkotásában és egy zöldebben fejlődő gazdaság beindításában.
A szerző a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi iroda munkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.