Az új koncepció részletei még nem teljesen ismertek, de az eddigi kommunikáció alapján leginkább a nukleáris és zöldenergiákra, energiahatékonyságra, ezen belül is jobbára épületenergetikára koncentrál a kormány. Az új paksi blokkok szükségszerűsége nehezen kérdőjelezhető meg, ezt az egyedülálló iparági konszenzus is jól mutatja. Ám abban már koránt sincs ekkora egyetértés, hogy vajon az – egyes információk szerint – 700 MW-ot meghaladó szél- és 150 MW-nál is több áram termelését előirányzó geotermikusenergia-programba foglalásának van-e létjogosultsága. A szélenergia érdekében köztudottan erős lobbitevékenység folyik hazánkban, így nem meglepő a magas szám, az ország széltérképére pillantva viszont kevésbé tűnik reálisnak a várt energiamennyiség.
A tartalékkapacitáson (a szélcsend és vihar esetén bekapcsolódó foszszilis tüzelésű készenléti erőművek) aggódókat talán megnyugtatja, hogy ez a mennyiség még a rendszer szabályozhatósági határán belül mozog. Viszont az már alapvető szakmai aggályokat vet fel, hogy miből és hogyan kívánják a geotermikus áramtermelést megoldani? Bár hazánk adottságai igen jók e téren, a szakma egésze egyetért azzal, hogy a geotermiát hőhasznosítással lehet csak gazdaságosan kinyerni (pl. távfűtés), és nem érdemes villamosenergia-termelésre befogni.
Energiahatékonyság területén is igen vegyes a kép: míg a hazai egy főre eső energiafogyasztás kifejezetten alacsonynak mondható (2,7 tonna olajegyenérték/fő, míg például Csehországban ez a szám 4,1), addig lakóépület-energetika terén nem áll jól a szénánk: egy hazai lakás becsült éves energiafogyasztása 200 kWh/m2, ezzel szemben egy korszerű épületé alig több mint ennek a negyede.
Így ezen a területen hatalmas lehetőségek rejtőznek, számszerűsítve egy paksi blokk felállítását lehet itt megspórolni 2025-ig. Ám az épületenergetikai programnak van egy jelentős buktatója: nagyon sokba kerül, átlagosan 3-3,5 millió forinttal terhel meg egy-egy érintett háztartást. A beruházás finanszírozására pedig annyi verzió hangzott már el (egyszer 50 százalék állami önrész, majd 30 százalék, végül zéró, nem is beszélve az EU-s források bizonytalanságáról), hogy érdemesebb megvárni, mivel rukkol elő a kormány, mielőtt leszednénk róla a keresztvizet.
A szektorra kivetett egyszázalékos különadó viszont nem kelti tudatos stratégiaalkotás vagy konszenzuskeresés képét, az iparág szereplői sokkal inkább egyeztetés nélküli vámszedésnek élik meg, mely mindenre szolgált, csak a bizalom növelésére nem. Márpedig az energetikának sokkal inkább lenne szüksége piaci befektetőkre, semmint további állami vagy regulátori szereplőkre. A különadó – ha a várt 72 milliárd forintból számolunk – cirka 7000 milliárdos iparági forgalommal számol, melybe viszont nem csak az egyszeri tételek tartoznak bele. Például a HUPX (magyar áramtőzsde) kereskedői ugyanazt a tételt többször is megforgatják, mely bár forgalmukban megjelenik, szignifikánsan nem növeli az amúgy a különadó szintjén mozgó nyereségrátájukat. Ebből az következik, hogy ezzel a lépéssel a kormány megadta a kegyelemdöfést a hazai áramtőzsdének, és a még éppen csak bimbózó gáztőzsdének is. Pedig a kereskedők kivonulásával a magyar piac elveszítené a rugalmasságát, és megnövekedne az importáram hányada is, nem is beszélve a csúcs- és völgyidőszakokban betöltött kiegyenlítő szerepükről. Ráadásképp ez az intézkedés nagymértékben sérti az orosz érdekeket, így igen nehéz lesz látványos eredményeket elérni a novemberre beharangozott magyar–orosz bilaterális egyeztetéseken.
Így a válságadó inkább struktúrájával, semmint mértékével borzolja az energetika szereplőinek kedélyét. Az adónem 2014-ig vagy még tovább tartó meghoszszabbításának megszellőztetése pedig nemcsak a BUX árfolyamát lökte a mélybe, hanem a befektetői bizalmat is, amely nélkül például nehézkes lesz erőműveket építeni Magyarországon. Azaz a magyar energiaszektornak egy stabil és megbízható jogi háttér létrehozására lenne szüksége, amely olyan környezetet biztosít, ahol a befektetők biztonságban érzik a pénzüket, és a jövőben nem külföldi bankhitelekből vagy adófizetői forintokból kellene megvalósítani az elkerülhetetlen energetikai beruházásokat.
Az kétségtelen, hogy a Fidesz-kormány láthatóan változásokat akar eszközölni az energiaiparban, melyben az elmúlt évtizedben leginkább csak állagmegóvás folyt (megfelelő koncepció híján), ezért a jobbító szándékot sem szabad elvitatni. Viszont az is nyilvánvaló, hogy a jelenlegi egyoldalú és messze nem konszenzuális erőpolitika várhatóan nem a kívánt eredményt, hanem éppen az ellenkezőjét eredményezi: piaci deliberalizációt és legfőképp áremelkedést, melynek ostora újfent csak a fogyasztókon fog csattanni.
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.