Másfajta és kevesebb karácsonyi ajándékot kapok az üzleti partnerektől az elmúlt években. Őszintén szólva örülök is, hogy a korábbi ital-desszert-CD vállalati ajándékok szentháromsága átalakul olyan karácsonyi üdvözletté, amelyben arról írnak, hogy az erre szánt pénzt jótékony, esetenként környezetvédelmi célra adják.
A beszerzési szervezetek figyelmét ugyanis egyre inkább a fenntartható, környezettudatos gondolkodással lehet felkelteni. Nagy részüket a nemzetközi anyacég ajánlásának betartása, másik részüket egy helyi kezdeményezés, vagy éppen saját környezeti érzékenységük tesz nyitottá a zöld jelzések iránt. Számos vállalat fenntarthatósági stratégiájának része az e szerint működő beszerzés. Ám nemcsak az üzleti, hanem a kormányzati szférában, a közbeszerzés területén is megjelenik a zöldbeszerzés gondolata.
Noha jelentős eredményekről beszélnek a gazdasági szektorok, úgy látom, a hatékony gyakorlati alkalmazás, a célkitűzések megvalósításának transzparenciája még széles körben várat magára. Persze vannak olyan gazdasági szervezetek is, amelyek már most nyomon követik azt, miként járul hozzá szállítói bázisuk a környezetkímélő működéshez, és az etikai szempontok mellett a fenntarthatósági elvárások aláírására is kötelezik beszállítóikat. A környezettudatos beszerzésre fogékony vállalatok három alapstratégiát követhetnek. Az egyik, amely a szolgáltatások/termékek előállításának zöldfolyamatát és végül a terméket tanúsítja. A másik a folyamatok során keletkezett hulladékgazdálkodásra fókuszál, a harmadik a fogyasztás csökkentésére. A zöldbeszerzés az apró részletekben is megjelenik: például csak azzal, hogy a felhívási, kiválasztási, aukciós folyamatokat elektronikus útra tereltem a munkahelyemen, éves szinten közel 100 kilogramm papírral kell kevesebbet rendelni. E megközelítések jó néhány esetben a gazdaságosságot, az egyszerűséget fókuszpontba állító lean elv visszatükröződését is jelentik.
A potenciális szállítók persze ki is használják a cégek fenntarthatósági törekvéseit, és sorra mutatják be az emelt árú iroda- és takarítószerek garmadáját. Nem kis fejtörést okozva ezzel a beszerzési szakembereknek, akiknek a különböző környezetvédelmi jelölések (ISO minősítés, Global Ecolabeling Network, saját mérőrendszer stb.) tengerén túl a recesszió nyomait viselő pénzügyi lehetőségek örvényében kell döntést hozniuk. Úgy tudom, sok pályatársam tapasztalta, hogy a környezetbarát termék nem jelent egyet a jobb minőséggel. Számos esetben a gyártók a termékek zöldértékét oly módon realizálják, hogy egyes technológiai fázisokat kihagynak az előállítási, csomagolási ciklusból, éppen a hosszú élettartam rovására. Ez is azt bizonyítja, a környezetkímélő technológiák lassan érik el a gazdaságos tömeggyártás szintjét és így az árcsökkentéssel megbízott beszerzési döntéshozókat. A vevői mellett a szállítói oldalnak is szükséges megújulni és innovációkkal jelentkezni.
Vannak üdítő példák: egyes iparágak (ön)szabályozási vagy ösztönző stratégiái következtében olyan fejlesztéseket valósítottak meg az elmúlt években, amelyek hatása globálisan sem elhanyagolható. Például a gépkocsigyártók tömeges volumenekben gyártanak hatékonyabb motorokat, csökkentve ezáltal a szén-dioxid-kibocsátást. A hagyományos izzók fokozatos kivonása egy újabb jelentős energiacsökkenést generál. Hiszem, hogy szükséges a piaci környezet zöldebbé tétele, amelynek csak az első lépése a különböző ajánlások figyelembevétele, betartása.
Mindezek mellett én már optimista vagyok a tekintetben, hogy a „zöld” beszerzési filozófia teljes mértékben beépül a nagyvállalati beszerzők kiválasztási gyakorlatába, és egyre hangsúlyosabban jelenik meg az árérzékeny magyar kis- és középvállalatok körében is. És ehhez már nem szükséges a szilvesztert sokszor megünnepelnünk.
A szerző az SAP Hungary Kft. beszerzési vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.